اقتصادی

حاشیه‌نگاری فرهنگی از راهپیمایی ۲۲ بهمن

به گزارش شفاف، راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱، به عنوان «جشن ملی و خانوادگی ملت ایران» با حضور اقشار مختلف مردم ایران از ساعت ۹:۳۰ صبح به طور همزمان در تهران و سراسر کشور آغاز شد.

در این روز جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان‌ انقلاب با شعار «به جمهوری اسلامی ایران گفته‌ایم: آری / به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: نه» با چاپ تمبرهای یادبود، برخی از خاطرات، حوادث و پیشرفت‌های ۴ دهه انقلاب را در ذهن مردم جان دوباره بخشید.

در جشن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، جمع فراوانی از اقشار مختلف مردم اعم از جوانان، افراد پا به سن گذاشته و پیشکسوتان ایثار و شهادت حضور داشتند. مردم و گروه‌های حاضر در این جشن ملی علاوه بر اهتزاز پرچم کشورمان ایران، تصاویر  امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، همچنین تصویری از شهدا را به نشانه افتخار با خود حمل می‌کردند.

تصویر شهدایی همچون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای امنیت از جمله نمادهایی بودند که راهپیمایان به نیابت از آنها در ۲۲ بهمن امسال حضور داشتند.

علاوه بر این، برخی از گروه‌های ایثارگری مانند آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس با برپایی موکبی در خیابان انقلاب اسلامی، به اجرای برنامه‌های فرهنگی برای راهپیمایی‌کنندگان پرداختند.

همچنین برخی از نشریات و روزنامه‌ها با چاپ ویژه‌نامه‌ای برای ۲۲ بهمن ماه و توزیع آن در میان آحاد جامعه سهمی در آگاهی‌بخشی و بازخوانی حوادث تاریخی مرتبط با انقلاب اسلامی داشتند.

با توجه به نقشی که گروه‌های مقاومت اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از ارزش‌های انسانی و اسلامی منطقه ایفا کردند، راهپیمایان به نشانه وحدت و به پاس قدردانی از ایثار آنها، بیرق برخی از این گروه‌ها مانند حشدالشعبی عراق و حزب الله لبنان را بر دوش خود حمل کردند.

با توجه به اینکه هر سال در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه طیف وسیعی از اقشار جامعه و به ویژه هنرمندان حضور پیدا می‌کنند، در برخی از ایستگاه‌های فرهنگی و غرفه‌ها شاهد اجرای سرود و خلق آثار تجسمی با محوریت نمادهای انقلابی و اسلامی توسط هنرمندان بودیم. برخی از این سرودها توسط گروه‌هایی اجرا شدند که جامه‌های اقوام مختلف میهن‌مان ایران را به تن داشتند.

همچنین یگان‌های امدادی و نظامی هم برای ارائه خدمات درمانی و نظم‌بخشی به حاضران در این جشن ملی حضور چشم‌گیر داشتند. از نگاه بسیاری از مردم راهپیمایی ۲۲ بهمن نقطه عطف وحدت ملی است تا همه برای ایران بهتر دست در دست هم گذاشته و ضمن رفع موانع و مشکلات برای آینده‌ای درخشان، گام بردارند.

در مراسم «جشن ملی و خانوادگی ملت ایران» برخی از راهپیمایان «تابوت وطن‌فروشان» را طراحی و بر دوش خود حمل می‌کردند.

در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مانند همیشه نقش پررنگی برای حضور در میان مردم عهده‌دار بودند. چنانچه شبکه‌های مختلف رادیویی با استقرار ۱۲ ایستگاه رادیویی در طول مسیر راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن، منعکس‌کننده صدای حماسه عظیم مردمی در سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شدند.

در این مراسم شبکه رادیویی ورزش از کلیه متقاضیان و علاقه‌مندان تست گزارشگری گرفت. اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش غرفه ای به یاد ۶۱۹ شهید هنرهای نمایشی کشور برپا کرد. «رادیو قرآن» در خیابان توحید، مسابقات میدانی قرآنی را با حضور مردم برگزار کرد.

ضمن اینکه به منظور ثبت حماسه باشکوه حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، حدود ۳۰۰ تن از عوامل تولید و فنی سیما شامل تصویربردار، صدابردار، کارگردان، منشی صحنه، همکاران فنی و … در کنار مردم همیشه در صحنه کشورمان حاضر شدند.

همچنین ۶۰ دوربین واحد سیار، ۵ تک دوربین، یک پرتابل و ۴ دوربین اینترنتی (AVIWEST)، حماسه حضور در جشن بزرگ انقلاب، آوردگاه اقتدار و افتخار ملت بزرگ ایران را از شبکه های مختلف سیما پوشش دادند.

تصویربرداری هوایی از طریق بالگرد، کواد کوپتر نیز از تمام مسیر راهپیمایی انجام شد.

 

دکمه بازگشت به بالا