حزب‌الله عامل بازدارنده‌ای برای وقوع جنگ داخلی در لبنان است/ تعجیل حریری در استعفا به‌دلیل انفجار بیروت

لبنان ، عروس خاورمیانه ، در سالهای اخیر ، به ویژه پس از ترور رفیق حریری ، نخست وزیر سابق در سال 2005 ، شاهد تحولات گسترده سیاسی و نظامی بوده است. تحولاتی که بیشتر ما را به یاد دیکتاتوری های خارجی بر دولت بیروت می اندازد ، زیرا غربی ها نمی خواهند مقاومت و حزب الله در لبنان جایی داشته باشد و بارها سعی کرده اند دولت های مختلف را وادار به مقابله با مقاومت با توطئه های مختلف از جمله جنگ و فشار کنند. . و مجازات ها

پس از تشدید جنگ داخلی در لبنان ، این کشور شاهد انفجار مهیبی در بندر بیروت بود که پیامدهای اقتصادی و سیاسی بسیاری برای کشور گرفتار بحران داشت.

برای بررسی ابعاد مختلف تحولات سیاسی لبنان با خلیل حرب ، مدیر مسئول روزنامه الصفیر ما مکالمه ای را که در زیر نشان داده شده ترتیب داده ایم.

آنا: لطفاً یک تحلیل مختصر از اوضاع سیاسی لبنان طی یک دهه گذشته ارائه دهید. چه تغییراتی در این کشور مهم در منطقه رخ داده است؟

جنگ: دو واقعه مهم در تحولات لبنان در ده سال گذشته دارای اهمیت بسیاری بوده و بر تحولات فعلی کشور تأثیر گذاشته است. اول ، ترور رفیق حریری ، نخست وزیر سابق در سال 2005 ، و دوم ، برای نشان دادن ثبات لبنان و پیروزی بر تجاوزات اسرائیل در جنگ 2006. با این حال ، و همانطور که بسیاری از وقایع و تحولات از آن زمان نشان داده است ، حزب الله که وزارت کشور ، رفتارهای آنها را در معادلات سیاسی داخلی لبنان نادیده می گیرد و آنها را نادیده می گیرد.

بودجه پروژه ایجاد تفرقه در کشور برای دستیابی به یک هدف ، یعنی تضعیف نقش حزب الله و متحدانش در تحولات سیاسی لبنان.

ثبات حزب الله و مقاومت به موضوعی حیاتی تبدیل شده است ، زیرا لبنان به دلیل دخالت های بیشمار غرب در امور داخلی خود و تأمین مالی یک پروژه چند بخشی در این کشور با یک هدف تضعیف نقش حزب الله ، به طور فزاینده ای تکه تکه شده است. . و متحدان آن .. تحولات سیاسی در لبنان. از این منظر می توان قدرت حزب الله را عامل بازدارنده ای برای بروز جنگ داخلی در کشور دانست.

آنا: آیا توافق بین طائف و جناح های سیاسی به دلیل تحولات سیاسی در لبنان تغییر کرده است؟

جنگ: در سالها و ماههای اخیر فراخوانهای زیادی برای اصلاح یا تفسیر مجدد توافق نامه طائف متناسب با شرایط فعلی لبنان وجود داشته است ، اما این درخواستها برای اصلاح توافق نامه طائف نگرانی برخی از مسیحیان را ایجاد می کند ، زیرا آنها ممکن است نقش خود را ببینند. تحولات سیاسی و سهم قدرت آنها در دولت ، وزارتخانه ها ، و نهادهای امنیتی و نظامی. بنابراین ، هیچ کس نمی تواند ابتکار عمل را برای تغییر توافق طائف در نظر بگیرد ، مگر اینکه رهبران جریان های اصلی مسیحی در لبنان متقاعد شوند که همه چیز را تغییر دهند.


بیشتر بخوانید:

نبیح بری: حزب الله هدف بمب گذاری بیروت بود ، نه عامل آن


بهترین کار این است که همه جناح های لبنانی در کنفرانسی با هدف اصلاحات یا توافق نامه های جدید برای رفع نگرانی های گروه های مربوطه تشکیل جلسه دهند ، و این فقط و فقط برای همه است.

من هستم: تأثیر حزب الله در حفظ وحدت ملی لبنانی ها چیست؟

جنگ: حزب الله با جلوگیری از پیروزی اسرائیل در جنگ 2006 ، با آنها نوعی تعادل ترور ، جلوگیری از جدا شدن بخشی از سرزمینهای لبنان ، جلوگیری از مداخله دشمن صهیونیستی در امور داخلی خود ، بر هم زدن ثبات آن و تسلط بر داخلی لبنان. .

با این حساب ، حزب الله می توانست از ورود لبنان به طور مستقیم به صحنه درگیری ها و تنش های داخلی جلوگیری کند ، اما با توجه به گستردگی احزاب و ایده هایی که هر یک در ذهن دارند ، این امکان وجود ندارد ، زیرا جریان های دیگر تهدیدی برای اسرائیل هستند. آنها لبنان را نمی فهمند و محاسبات غلط آنها باعث می شود که باور کنند ورود حزب الله به خاطر منافع شخصی آنها و تغییر صحنه داخلی لبنان است. در این صورت آنها با حزب الله روبرو خواهند شد تا بازی را به نفع لبنان تغییر دهند.

آنا: تاکنون برنامه هایی که دولت آمریکا برای حذف حزب الله از صحنه سیاسی لبنان اجرا کرده است ، آیا موفق بوده است؟

جنگ: در چند سال گذشته ، تلاش های زیادی از جانب واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن حزب الله و دور نگه داشتن آن از صحنه سیاسی لبنان صورت گرفته است. به عنوان مثال جنگ 2002 ، اوج تلاش های آمریکا بود ، حتی اگر اسرائیلی ها ظاهراً آنها را انجام داده باشند. تلاش های زیادی برای مهار مقاومت لبنان انجام شد ، از جمله صدها میلیون دلار که صرف خدشه دار کردن چهره حزب الله و تأمین اعتبار چهره ها و جریان های مهاجم با هدف حمله و تضعیف پایگاه مقاومت مردمی شد ، فقط به این دلیل که حزب الله بود سیاسی ، پارلمانی و آنجا. هیچ پرچمی در لبنان وجود ندارد.

علی رغم صرف صدها میلیون دلار برای خدشه دار کردن چهره حزب الله در لبنان ، همه توطئه های آمریکایی ناکام مانده و در واقع آنها نیز به آن اعتراف کرده اند.

باید پذیرفت که فرقه گرایی و فرقه گرایی در لبنان باعث تغییر نگرش ها و آسیب رساندن به چهره محبوب حزب الله و خدماتی که به لبنان می کند.

مقاومت لبنان سالهاست که برای دفاع از حاکمیت ملی لبنان ، بهبود شرایط مسلمانان و مسیحیان و رفع تهدیدهای تروریستی تلاش می کند ، در حالی که لبنان در سالهای اخیر با تهدیداتی مانند اشغال ، حملات تروریستی و حملات رسانه ای با هدف مذهبی و فرقه ای روبرو بوده است. گروه ها. دعوا بودجه برخی از گروه های تروریستی یا توسط آمریکایی ها تأمین می شد یا در بسیاری از موارد توسط سرویس های اطلاعاتی عبری-عرب و غرب اداره می شدند.

آنا: تأثیر جنبش امل بر صحنه سیاسی لبنان چیست و تحلیل شما از اقدامات اخیر جنبش چیست؟

جنگ: جنبش امل یکی از مهمترین جریانهای مقاومت دشمن صهیونیستی بود و تعداد زیادی از جوانان جنبش امل به ویژه در دهه هشتاد برای مقاومت در برابر تجاوزات رژیم اشغالگر به شهادت رسیدند.

نبیح بری ، رئیس پارلمان لبنان ، در حال حاضر رهبر جنبش است و نقش مهمی در کنترل تعادل تحولات سیاسی و تنظیم روابط بین جریان های مختلف سیاسی و کار پارلمان لبنان دارد.

نبیح بری ، رئیس پارلمان لبنان

درک این نکته نیز مهم است که باری از حساسیت اوضاع سیاسی داخلی و میزان تهدیدهای خارجی علیه لبنان و مقاومت آگاه است و معمولاً به دنبال کاهش تنش در موضوعات مرتبط با حزب الله به ویژه در عرصه لبنان است.

آنا: ابعاد سیاسی و اقتصادی بمب گذاری بیروت چیست و آیا علت اصلی آن مشخص شده است؟

جنگ: تاکنون هیچ تحقیق رسمی یا یافته های عمومی اعلام نشده است و همه چیز در آنجا ارزیابی غیر رسمی است. البته یک سو susp ظن و فرضیه شدیدی وجود دارد که احتمال دارد اسرائیل در پشت بمباران بندر بیروت بوده و از فساد و دیوان سالاری دولت لبنان که منجر به انباشت مقادیر زیادی نیترات آمونیاک در انبارهای بندر شده است ، سوited استفاده کرده است. بیروت بدون اینکه اثری از خود برجای بگذارد منافع خاص خود را دارد و در معرض خطر است.

بمب گذاری در بیروت در شکست دولت و تسریع در استعفای آن مثر بود

بمباران بندر بیروت پیامدهای سیاسی و اقتصادی گسترده ای داشت ، زیرا معترضین با سر دادن شعارهای ضد دولتی و اوضاع ناپایدار اجتماعی به خیابانها ریختند که این امر به ناکامی دولت کمک کرده و استعفا را تحت فشار قرار داد. لبنانی ها در حال حاضر در خلا semi نیمه دولتی زندگی می کنند. از یک سو ، دولت فعلی در حوزه دولت موقت به وظایف خود عمل می کند و از سوی دیگر سعد حریری نخست وزیر که موظف به تشکیل دولت است ، علی رغم چندین مورد در تشکیل دولت جدید ناکام مانده است. ماه ها. .

با توجه به وضعیت لبنان ، یک شکاف بزرگ در همه زمینه های اداره و اداره وجود دارد. علاوه بر این ، بمب گذاری در بیروت بی ثباتی اقتصاد را افزایش داد و ارزش لیر در برابر دلار را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

آنا: در سال 1979 ، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ، الصفیر عنوانی به زبان فارسی منتشر کرد که بازتاب های بسیاری داشت. اگر نکته ای در مورد این عنوان وجود دارد ، لطفاً نظر دهید.

جنگ: من در آن زمان برای سفیر کار نمی کردم و سال ها بعد به گروه پیوستم. با این حال ، عنوان موجود در آن می تواند همچنان در همه چاپ های روزنامه ها و همچنین در کتاب ها و رسانه های اجتماعی دیده شود.

من فکر می کنم این عنوان به زبان فارسی کار ارزشمند و چشمگیری بود ، خصوصاً از آنجا که آقای طلال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت پیروزمندانه امام خمینی (ره) به تهران در پاریس با او گفت وگو کرد.

انتخاب چنین عنوانی نشان می دهد که سردبیر و تیم تحریریه سفیر از اهمیت پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأثیر انقلاب بر تحولات منطقه ای و جهانی به خوبی آگاهی داشته اند. تحولاتی که طی چهل سال گذشته پدید آمده است.

آنا: روزنامه نگاری و فضای مجازی چه تاثیری بر سیاست لبنان داشته است؟

جنگ: دیگر مخفی نیست که رسانه های مجازی نقش عمده ای در تأثیرگذاری افکار عمومی در هر جامعه ای از جمله لبنان دارند ، اما مشکل اصلی این است که قابل کنترل نیست و نمی تواند تحت محدودیت های نظارتی باشد. البته در چنین فضایی ، دائماً نگران حسابهای جعلی و حضور افرادی با هدف افشای اطلاعات ، جاسوسی یا دستکاری افکار عمومی با هدف دامن زدن به اختلاف ، تحریک و فرقه گرایی است.

متأسفانه ، مانند بسیاری از کشورها ، در لبنان ، تأثیر رسانه های رسمی مانند تلویزیون ، خبرگزاری ها و مطبوعات به طرز چشمگیری کاهش یافته است و مردم ، به ویژه جوانان ، تمایل دارند اخبار و مطالب خود را از فضای مجازی دنبال کنند. آنچه مهم است این است که اخبار رسانه های غیررسمی قابل اعتمادتر از اخبار رسانه های رسمی است. جوانان لبنانی اخبار ، فیلم ها و پیام های مختلفی را که در اینستاگرام ، توییتر و فیس بوک ارسال می شود دریافت می کنند و اگر محتوای ضد دولتی داشته باشند ، به طور طبیعی تحریک می شوند که به خیابان ها بریزند ، تجمع کنند و حتی در خیابان ها آشوب کنند.

گفته می شود که استفاده از چنین برنامه هایی ، مانند سایر برنامه های محبوب تلفن همراه ، در میان لبنانی ها گسترده است. شما سیل اخبار ، اطلاعات ، گزارش ها و تصاویر دارید که می تواند افکار عمومی را به هر سو سوق دهد و حتی منجر به گمراهی و تحریف واقعیت ها و فریب افکار عمومی شود.

من توصیه می کنم جریان های وفادار به دولت و رژیم لبنان خطرات رسانه های مجازی را درک کنند و حضور بیشتر و م effectiveثرتری در این فضا داشته باشند. علیرغم دشواری کنترل این جو ، با توجه به حضور پررنگ نیروهای سیاسی و گروههای ملی ، می توان حرکتهای منفی جریانهای مخالف داخلی و خارجی را خنثی و تأثیر آنها را بر افکار عمومی کاهش داد.

انتهای پیام / 4033 /

خروج از نسخه موبایل