اقتصادی

حمله به رفح کانون اختلاف آمریکا و اسرائیل / بایدن بی‌بی را منصرف می‌کند؟

به گزارش اخبار ورزشی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد هیچ راهی برای شکست دادن حماس بدون ورود به رفح و حذف بقیه‌ تیپ‌های مقاومت در آنجا وجود ندارد.

همچنین یک مقام ارشد اسرائیلی، روز پنج‌شنبه گذشته تاکید کرد که اسرائیل کنترل شهر رفح را حتی اگر یورش به آن به بروز شکافی در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن منجر شود، به دست خواهد گرفت. “ران درمر” شهر رفح که اغلب آوارگان فلسطینی بی‌سرپناه در جنوب نوار غزه در آن تجمع کرده‌اند را آخرین پایگاه حماس و محل زندگی یک چهارم از اعضای این گروه فلسطینی توصیف کرد.

حمله به رفح کانون اختلاف آمریکا و اسرائیل / بایدن بی‌بی را منصرف می‌کند؟

حمله اسرائیل به رفح

در ۹ فوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که ارتش او به سمت رفح، آخرین شهر باقی مانده در غزه که توسط اسرائیلی‌ها اشغال نشده، پیشروی خواهد کرد. اکنون نزدیک به ۲.۳ میلیون فلسطینی ساکن غزه به امید امنیت به رفح پناه برده اند. در ۱۱ فوریه، نتانیاهوگفت که اسرائیل گذرگاه امن برای غیرنظامیان را فراهم خواهد کرد و هیچ فاجعه‌ای رخ نخواهد داد.

در حالی نتانیاهو خواستار خروج مهاجران فلسطینی از رفح شده است که امروز هیچ کجا برای مردم غزه امن نیست و در هیچ کجا برای آنها خانه و کاشانه ای وجود ندارد. در غزه بیش از ۷۰۰۰۰ واحد مسکونی به طور کامل ویران شده و ۲۹۰۰۰۰ واحد مسکونی به طور جزئی آسیب دیده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد سازه‌ها در غزه و تا ۸۴ درصد از سازه‌ها در شمال غزه آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. بنابر این به دلیل این ویرانی‌ها، اکنون که امنیتی برای فلسطینیان در رفح وجود ندارد آنها هر کجا بروند یا بی‌خانمان و بی سر پناه هستند یا جانشان در معرض حمله‌های اسرائیل قرار دارد.

واکنش های بین المللی

برنامه ریزی های اسرائیل برای حمله به رفح با واکنش های گسترده بین المللی همراه بوده است. ایالات متحده علی رغم همراهی همه جانبه با اسرائیل از آغاز جنگ غزه، اعلام کرده است که از حمله زمینی به رفح حمایت نمی‌کند.

به‌تازگی رهبران اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را در اجلاس خود اتخاذ کردند که در آن خواستار آتش‌بس پایدار در غزه شدند. این بیانیه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد از عملیات زمینی در رفح خودداری کند و توضیح می‌دهد که «چنین عملیاتی پیامدهای انسانی ویرانگری خواهد داشت و باید از آن اجتناب شود».

همچنین استرالیا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح عنوان کردند: «با توجه به تعداد زیادی از آوارگانی که در این منطقه پناه گرفته‌اند و کمبود فضاهای امن در غزه، وزرای استرالیا و بریتانیا نگرانی عمیق خود را درباره پیامدهای بالقوه فاجعه‌آمیز حمله اسرائیل به رفح برای جمعیت غیرنظامی به اشتراک گذاشتند».

وزیر امور خارجه مصر پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: «اسرائیل نباید هیچ عملیات نظامی در شهر رفح که جمعیت زیادی از آوارگان در آنجا حضور دارند، انجام دهد». وی مصر همچنین خاطرنشان کرد: «ما قاطعانه مخالف کوچاندن فلسطینیان به خارج از اراضی خودشان هستیم و باید ساز و کارهایی برای تحقق این اهداف ایجاد کنیم».

قطر، عربستان سعودی و اتحادیه عرب نیز نسبت به تصمیم اسرائیل برای حمله به رفح موضعگیری کرده اند.

وزارت خارجه اردن هم درباره حمله نظامی اسرائیل به رفح هشدار داده است. وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید این کشور را از اخبار منتشر شده درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به رفح ابراز کرد.

گفتنی است که جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز طی بیانیه‌ای نسبت به هرگونه حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد. این جنبش عنوان کرد: «با توجه به اظهارات سران جنایتکار رژیم صهیونیستی مبنی بر تصمیم به تشدید حملات وحشیانه علیه نوار غزه و شهر رفح که مملو از آواره‌های فلسطینی است، ما نسبت به خطرات ارتکاب جنایت گسترده و وحشیانه توسط صهیونیست‌ها در رفح که بیش از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در شرایط انسانی سخت و ناگوار و در سایه ادامه حملات تروریستی و وحشیانه صهیونیست‌ها در آنجا اسکان داده شدند، هشدار می‌دهیم».

محروم شدن اسرائیل از حمایت آمریکا

صدها هزار فلسطینی که به شهر کوچک مرزی رفح در جنوب غزه پناه برده اند، مجبور شده‌اند تا بار دیگر به آواره شدن خود فکر کنند، زیرا حمله اسرائیل در پیش است. آوارگان غزه هیچ جای دیگری در امنیت نیستند کل غزه را جنگ و خونریزی فراگرفته است و رفح آخرین پناهگاه مردم بیگناه بود. درست به همین دلیل است که طرح حمله نتانیاهو به این منطقه با موضعگیری قاطع جهان حتی هم پیمانان تل آویو همراه شده است.

از دیگر نتایج حمله اسرائیل به غزه کاهش حمایت های واشنگن از تل آویو است. جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این مورد گفته است: «ما نسبت به حمله زمینی به رفح بسیار نگرانیم. ما معتقدیم هر حمله زمینی یک اشتباه و فاجعه است». همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن در این مورد گفت: «یک عملیات زمینی نظامی بزرگ امکان‌ پذیر نیست. این حمله خطر کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان را در پی دارد». این طور به نظر می رسد که واشنگتن در صورت حمله اسرائیل به رفح برای حفظ اعتبار بین المللی خود هم که شده است دست از حمایت بی دریغ تل آویو بردارد و نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد.

۳۱۱۳۱۱

دکمه بازگشت به بالا