ورزشی

دبیرکل ناتو نیز با پاپ فرانسیس مخالفت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری اخبار ورزشی، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت خود با اظهارات «پاپ فرانسیس» مبنی بر اینکه اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد، اعلام کرد و گفت که اوکراین به حمایت نظامی نیاز دارد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به خبرگزاری «رویترز» گفت: «اگر خواهان یک راه حل پایدار صلح‌آمیز از طریق رایزنی هستیم، راه رسیدن به آن ارائه حمایت نظامی از اوکراین است.»

استولتنبرگ در مصاحبه‌ای در مقر ناتو در بروکسل اظهار داشت: «آنچه پیرامون میز مذاکره اتفاق می‌افتد، به طور جدایی‌ناپذیری با توانایی در میدان جنگ مرتبط است».

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکنش وی به این معناست که اکنون زمان صحبت درباره نشان دادن پرچم سفید [صلح]نیست، گفت: «[اکنون]وقت آن نیست که درباره تسلیم شدن اوکراینی‌ها صحبت کنیم.»

دبیرکل ناتو در این باره افزود: این یک فاجعه برای اوکراینی‌ها و برای همه ما نیز خطرناک خواهد بود.

پاپ در مصاحبه‌ای با رادیو تلویزیون سوئیس (RTS) که روز شنبه منتشر شد، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا فکر می‌کند مذاکرات به «حزب قوی‌تر مشروعیت می‌بخشد؟»، گفت: «این یک تفسیر است. اما من معتقدم قوی‌تر کسی است که شرایط را می‌بیند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت برافراشتن پرچم سفید را برای مذاکره دارد.»

وی سپس افزود: «امروز مذاکره با کمک قدرت‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است».

اندکی پس از آنکه رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید صلح را برای مذاکره با روسیه داشته باشد، برخی متحدان غربی کی‌یف ضمن ابراز خشم این اظهارات را محکوم کردند.

این اظهارات واکنش سریع کی‌یف را به همراه داشت.  دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین دیروز یکشنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به سخنان پاپ اعلام کرد: «پرچم ما زرد و آبی است. این پرچمی است که با آن زندگی می‌کنیم، می‌میریم و پیروز می‌شویم.»

وی افزود: ما هرگز پرچم دیگری را بالا نمی‌بریم.

از سوی دیگر،  دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره این سخنان اخیر پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: سخنان پاپ، ابعاد گسترده‌تری داشت، اما به طور کلی، ایده‌ای که وی درباره آن صحبت کرد، کاملا قابل درک است، او به نفع مذاکرات صحبت کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا