اقتصادی

در نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی چه خبر است؟

نمایشگاه «فناوری‌های محتوای فضای مجازی» همزمان با «سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال» و «چهارمین نمایشگاه ملی بازی‌های رایانه‌ای» با رویکرد فرهنگ، فناوری، زندگی هوشمند پس از ادغام از سوی «مرکز توسعه فضای مجازی» و «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اخبار ورزشی، این نمایشگاه عصر روز ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در شبستان مصلای تهران، با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجتبی توانگر (نماینده مجلس و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی) و محمدامین حاجی هاشمی (مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، گشایش یافت.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در نشست افتتاحیۀ این نمایشگاه، «تنظیم‌گری»، «تولید محتوا» و «سواد رسانه‌ای» را سه موضوع مهم و مطرح در فضای مجازی برشمرد و دربارۀ اهمیت نمایشگاه «فناوری‌های محتوای فضای مجازی» گفت: فضای مجازی دیگر فضای حقیقی است. این فضا همۀ عرصه‌ها را مانند یک جارو برقی که همۀ بخش‌ها را می‌مکد، درنوردیده است.

او دربارۀ قواعد تنظیم‌گری در فضای مجازی برای جلوگیری از بروز ابهام در فعالیت کنشگران، این‌طور توضیح داد: وظیفۀ حاکمیت تدوین دقیق ضوابط با رویکرد تنظیم‌گرایانه و نه مداخله‌گرایانه است.

وزیر ارشاد همچنین «نظارت» را حق حاکمیت خواند و وظیفۀ این نهاد قدرتمند «تسهیل» و «نظارت» برشمرد. او «تولید محتوا» را نیز دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و ضمن اشاره به نتایج پیمایش اخیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دربارۀ جزئیات بازیکنان ایرانی گفت: بین بازی‌های پرطرفدار در میانگین سنی متوسط به بالا، بازی‌های ایرانی وجود داشت، اما در کودک و نوجوان تمام بازی‌های محبوب غیرایرانی بودند. این مسئله بحث اقتصاد فرهنگ و تولید شخصیت‌های جذاب را پیش‌ می‌کشد. ساحت «تولید محتوای» ما ضعیف است و باید از یک نقش فرعی به یک سازمان ارتقا یابد.
اسماعیلی «سواد رسانه‌ای» را نیز نیازمند توسعه دانست از تشکیل نظامی برای رده‌بندی محتوای کودک و نوجوان گفت.
او در پایان ضمن اشاره به مهاجرت خیل عظیمی از مخاطبان بخش‌های سنتی به حوزه‌های جدید از مقوله‌ای به نام «بازی‌های جدی» سخن گفت که در حوزه‌های جدیدی نظیر درمان، صنعت، ورزش و… کاربری دارد.

در نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی چه خبر است؟

در ادامه، مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، با تأکید بر منفعلانه نبودنِ چنین نشست‌ها و نمایشگاه‌هایی با توجه همزمان به «فرم» و «محتوا»، موضع‌گیری‌های وزیر ارشاد درباره رسانه‌های دیجیتال از جمله پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم «VOD»ها را تأییدی دانست بر این ادعا که فرصت‌ تحولات دیجیتال درک شده تا بتوان جاماندگی‌های گذشته را جبران کرد و با افزایش شناخت خود، از تحولات پیش‌رو مترصد و بهره‌مند شد.
او دربارۀ محتوای اقتصاد دیجیتالی این‌طور توضیح داد: «خودکارسازی» و «دیجیتالی‌سازی» آینده جهان در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را متحول می‌کند. همچنین متصدیانی که منابع خوبی در صنعت داشتند و قدیمی و ریشه‌دار محسوب می‌شوند، اکنون به دیجیتالی‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌بازند.
توانگر برخی تجربه‌ها از دنیای فعالان فن‌آوری‌های محتوای فضای مجازی را جهت الگوگیری مناسب مانند «تاکسی‌های اینترنتی» نام ‌برد و دربارۀ آن تشریح کرد: تاکسی‌های اینترنتی به‌سادگی توانستند معنادارترین اطلاعات کاربران را دقیقاً در زمان مناسب جمع‌آوری کنند. جایی که مسافر بالقوه در زمانی که به خودرو نیاز دارد قرار می‌گیرد و می‌تواند تجربۀ مسافر را آسان‌تر و راحت‌تر از تاکسی‌های کلاسیک کنند.

او مثال دیگری از پلتفرم‌های VOD در دنیا و ایران زد و گفت: این پلتفرم‌ها با ابزارسازی، برنامه‌های‌شان برای شناسایی همه‌چیز از موقعیت جغرافیایی مشتریان گرفته تا زمانی‌که تماشاگران تماشای فیلم را متوقف می‌کنند، می‌توانند سلایق افراد را از نزدیک درک کنند. رسانه‌های آنلاین پخش فیلم، از این دانش توانسته‌اند برای ارائه توصیه‌های به‌موقع و ایجاد محتوایی که مردم دوست دارند عمل کرده که امید می‌رود با قاعده‌مندی و رگولاتوری منطقی این حوزه، این پلتفرم‌ها بتوانند به حکمرانی بهتر و غنی‌تر در حوزه فضای مجازی کمک کنند.

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، از ضرورت تدوین نظام‌های تقنینی کشور برای ساماندهی و حکمرانی متعالی در فضای مجازی نام برد؛ این نظام‌ها شامل نظام حقوقی، امنیتی، انتظامی و خدپات محتوای فضای مجازی می‌شوند که عرصۀ فضای مجازی را به‌عنوان زندگی دوم و دارای ترتب آثار واقعی و حقیقی ساماندهی خواهد کرد.

او ادامه داد: سفارتخانه‌ها و سفیران سازمان فرهنگ و ارتباطات دیگر رونق گذشته را ندارد. امروز رسانه‌های دیجیتال و پلتفرم‌ها بازیگران عرصۀ سیاست‌خارجی، روابط بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی هستند. و دیگر هیچ شکی وجود ندارد که میدان نبرد و منازعات آتی کشورها در عرصۀ دیجیتال و پلتفرم‌ها خواهد بود.
توانگر افزود: منازعۀ آمریکا با چین بر سر هوآوی، زد.تی.ای، تیک‌تاک، وی‌چت و… مصداق روشنی از این ادعاست. علاوه بر این، عمدۀ دارایی‌ها و دستاوردهای مهم فن‌آوری در عرصه دیجیتال در دست همین پلتفرم‌ها و کمپانی‌های بزرگ بین‌المللی است‌. لذا فعالان عرصۀ رسانه‌های دیجیتال باید خود را سفیران دوران جدید انقلاب صنعتی چهارم بدانند. همچنین در این بخش، کشور به دیپلمات‌های مسلط به حوزه فن‌آوری نیاز دارد تا بتوانند به زبان دیجیتالی صحبت کنند. موضوعی که از توان دیپلمات‌ها و سیاستمداران کلاسیک خارج است.

مجتبی توانگر در پایان برای رفع برخی محدودیت‌ها و اختلالات رخ‌داده در حوزه اینترنت ابراز امیدواری کرد.

محمدامین حاجی هاشمی (مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) نیز گزارشی از آخرین پیمایش صورت‌گرفته از سوی این بنیاد در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد که مشروح آن را می‌توان از اینجا دنبال کرد.

سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی «CTEX» که در شبستان مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد، تلفیقی از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای است.

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی با بیش از ۲۹۰ غرفه فعال و تولیدکننده در بخش رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای از امروز ـ ۱۶ بهمن‌ماه ـ آغاز به کار کرده و تا ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای مخاطبان از این رویداد فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا