اقتصادی

در کمتر از یکسال گذشته آب به چند روستا رسید؟

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۱۳۷۹ روستا در کمتر از یکسال از اجرای طرح جهاد آبرسانی از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شدند تا گامی بلند در تامین عدالت اجتماعی رقم بخورد.

مجید آقازاده، در گفت‌وگو با اخبار ورزشی، با بیان اینکه پس از انقلاب در حوزه منابع آبی در کشور، در یک دوره نسبتا کوتاه به رکوردهای سدسازی با بهره‌گیری از نیروهای داخلی دست یافتیم، اظهار کرد: شاید کسی باورش نمی‌شد که ۲۷ باب تصفیه‌خانه آب شهری در ابتدای انقلاب، امروز به ۱۶۶ باب افزایش یافته و ۱۱۹ طرح آبی نیز در دست اجرا باشد. یا ۴ باب تصفیه‌خانه فاضلاب ابتدای انقلاب امروزه به ۲۵۷ باب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری برسد، البته ما از این آمار احساس خرسندی و رضایت کامل نداریم. امروزه ما خود بزرگ‌ترین منتقد خود هستیم و اعتقاد داریم که می‌توانیم جلوتر از این‌ها باشیم.

به گفته وی این نگاه البته به برکت انقلاب مردمی سال۱۳۵۷و خودباوری ناشی از آن است. ما امروز در همه زمینه‌های تولید و حفظ منابع آبی دارای ابرطرح‌های گوناگون هستیم. یکی از این طرح‌ها «طرح بزرگ جهاد آبرسانی» است که بزرگترین پروژه عمرانی پس از انقلاب با گستردگی در سطح کشور است. هر چند که ما در اقلیمی خشک و نیمه‌خشک و کم‌بارش واقع شده‌ایم، اما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. چرا که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی «عدالت» بوده و هست.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه از سال گذشته تدوین و تصویب طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کم‌برخوردار و غالبا دوردست در دستور کار قرار گرفت، گفت: در حوزه آبرسانی شهری ۷۳ پروژه با اعتبار ۲۶ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال شامل احداث تصفیه‌خانه، آب‌شیرین‌کن، مخازن آب، ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال و توزیع، حفر و تجهیز چاه و غیره که اکثرا در عرض همین یکسال آغاز شده‌اند به بهره‌برداری رسیدند. با افتتاح این طرح‌ها، حدود ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از هموطنان از مزایای این طرح‌ها که توسط شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور اجرا شده‌اند، بهره‌مند خواهند شد.

به گفته آقازاده طی پروژه‌های جهاد آبرسانی و دیگر طرح‌ها که در ایام دهه فجر افتتاح شد، در مجموع ۱۳۷۹ روستا با جمعیتی بالغ بر ۸۰۸ هزار نفر (بیش از ۲۳۴ هزار خانوار) از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند. اعتبار اجرای این طرح‌ها که نقش موثری در محرومیت‌زدایی از روستاها در راستای توسعه کشور داشته‌اند، ۱۸ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال بوده، جالب توجه است که بیشترین تعداد روستاهایی که در این ایام با افتتاح طرح‌های آبرسانی همراه‌ شدند مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان با ۱۵۰ روستا، استان کرمان با ۱۳۷ روستا و کرمانشاه با ۱۱۸ روستا هستند که مجموع طول خطوط انتقال آبرسانی پروژه‌های مذکور ۲۴۰ کیلومتر است. همچنین ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب کشور که در این ایام افتتاح شده ۲۹۴۴ لیتر بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه در حوزه فاضلاب نیز در سراسر کشور ۳۵ پروژه با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۲۷۹ ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اظهار کرد: با افتتاح این طرح‌ها حدود ۷۷۱ هزار نفر از مردم ایران از خدمات شبکه فاضلاب و فواید بهداشتی و محیط زیستی آن برخوردار شدند. ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قابل بهره‌برداری در ایام دهه فجر ۷۳ هزار و ۴۲۵ مترمکعب در روز رسیده که تعداد انشعابات نصب شده در این طرح‌ها ۷۴ هزار و ۴۶۲ فقره، طول خطوط انتقال در مجموع بیش از ۵۸ کیلومتر و طول شبکه جمع آوری ۱۰۷۰ کیلومتر است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ابر پروژه جهادآبرسانی بزرگترین پروژه عمرانی کشور پس از انقلاب است، افزود: پروژه جهاد آبرسانی در حال حاضر برای آبرسانی به حدود ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی شده، از این تعداد نزدیک به ۷۱۵۰ روستا با مشارکت و کارفرمایی شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و اجرای قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در ۳۱ استان کشور و در قالب ۴۷۱ پروژه در حال عملیاتی شدن و حدود ۳۰۰۰ روستا نیز با کارفرمایی شرکت‌های آب و فاضلاب و از طریق شرکت‌های خصوصی در حال اجراست. همچنین در این طرح با دستور  وزیر نیرو  مجمع خیرین آبرسان کشور شکل گرفت و در حال حاضر ۱۲ استان مجامع‌ تشکیل شده و برنامه ریزی شده است که در آبرسانی  ۵۰۰۰ روستا نیز خیرین مشارکت داشته باشند.

به گفته آقازاده با آبرسانی به این ۱۰ هزار روستا، یک میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار و با کیفیت بهره‌مند می‌شوند. برای پروژه جهاد آبرسانی در فاز اول حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است. در این ابرپروژه حدود ۱۴ هزار و ٥٠٠ کیلومتر خط انتقال، ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و حدود ۸۷۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ۹۹۷ واحد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت۳۴۸۰۰ لیتر در ثانیه اجرا خواهیم کرد. ۴ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۹۰ لیتر در ثانیه اجرا خواهد شد و همچنین ۷۵۰ حلقه چاه با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه عملیاتی می‌شود. پیشرفت پروژه تا به امروز حدود ۳۲ درصد بوده و پیشرفت ریالی آن حدود ۲۷ درصد بوده است. از ۶۱۰ واحد تولیدی و صنعتی برای پشتیبانی مصالح که مورد نیاز پروژه است بهره بردیم و حدود ۷۵۰ پیمانکار بخش خصوصی در این پروژه فعال هستند و حدود ۵۰۰ هزار تن انواع مختلف مصالح مانند پلی اتیلن، فولاد، بتن و … در این پروژه استفاده خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه از  هزینه ۴۷ هزار میلیارد تومانی پروژه حدود ۲۵ هزار میلیارد از طریق صنعت و حدود ۲۰۰۰ میلیاد تومان هم از طریق شرکت‌های دانش بنیان اجرا تأمین می‌شود، اظهار کرد: با طرح جهاد آبرسانی روستاهای تحت پوشش تا از لحاظ جمعیتی به ۹۰ درصد خواهیم رساند. علاوه بر این پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم به دنبال این هستیم که در فاز دوم ۹۷۰۰ روستا را به موافقت‌نامه اضافه کنیم که در حال مذاکره با سازمان برنامه و بودجه هستیم که در حال حاضر نیز با ۲۰۰۰ روستا موافقت شده است و مرحله به مرحله روستاهای دیگر نیز اضافه خواهد شد.

به گفته آقازاده مجامع مربوط به پروژه‌های خیرین آبرسان نیز تشکیل شده است و علاوه بر ۵۰۰۰ روستایی که قرار بوده از این طریق آبرسانی شود ما حدود ۲۰۳۱ روستا رو توسط خیرین عملیاتی کردیم و حدود ۴۴درصد تعهدات خیرین نیز محقق شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا