ورزشی

دستگاه دیپلماسی در تصمیم گیری‌ها دقیق «لایه شناسی» کند

واعظ آشتیانی در گفتگو با آنا:

یک فعال سیاسی با بیان این که دیپلمات‌های ما نباید هراسی از «گفتمانِ عزت» داشته باشند،گفت: وزارت امور خارجه باید در تصمیم گیری‌ها دقیق «لایه شناسی» کند.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مطالبه رهبر انقلاب از دستگاه دیپلماسی، گفت: نکاتی که رهبر انقلاب اشاره کردند مربوط به نوع گفتمانِ دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور است‌.

وی افزود: آنها باید طبق فرمایشات ایشان به گونه‌ای عمل کنند که هم عزت کشور حفظ شود، هم باج دهی به طرف مقابل داده نشود و به تعبیری بحث «بُرد-بُرد» دنبال شود.

این فعال سیاسی با بیان این که دستگاه دیپلماسی نباید هراسی از «گفتمان عزت» داشته باشد، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم کشور در حوزه‌های مختلف از جمله دستگاه دیپلماسی این است که در زمان تصمیم گیری باید دقیق «لایه شناسی» انجام شود و نقاط قوت و ضعف آن تصمیمی که می‌خواهند بگیرند را مدنظر داشته باشند تا این تصمیم گیری بتواند هم در زمان حال و هم زمان آینده اثرات مثبت خود را داشته باشد.

واعظ آشتیانی افزود: در عین حال گاهی اوقات در گفتگوها طرف مقابل سعی می‌کند که با زیرکی دشمنی را نشان دهد و در عین حال امتیاز بگیرد، از این رو در گفتگوها و فضای دیپلماسی باید مراقبت های لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: یکی از تاکیدات رهبر انقلاب بر این بود که ما در زمان تصمیم گیری باید شجاعانه، خردمندانه، هوشمندانه عمل و لایه شناسی را هم در تصمیماتمان فراموش نکنیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه تصمیم گیری از موضوعات مهم در حوزه مدیریت است،اظهار کرد: تصمیم گیری در حقیقت سرنوشت یک کشور یا سازمان را مشخص می‌کند که به چه سَمت و سویی می‌خواهد حرکت کند.

واعظ آشتیانی اضافه کرد: به همین جهت تصمیم گیری بر خلاف برخی که فکر می‌کنند، کار بسیار ساده‌ای است اما  کار بسیار بزرگی است؛ تصمیم باید مبتنی بر کار کارشناسی، تحلیلی و منطقی  باشد و در عین حال لایه شناسی در آن انجام گیرد، قطعا آن تصمیم می تواند اثر بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به این موضوع هم تاکید کردند که یکی از شاخص‌های دیپلمات موفق جسارت، شجاعت و درعین‌حال ذکاوت و تیزهوشی است که باید این نکات را نیز مد نظر قرار داد.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه حضور و استفاده از نیروهای مستعد و آموزش دیده در کنار نیروهای با تجربه در دستگاه دیپلماسی بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: ما باید مراقب باشیم که به یکباره دستگاه دیپلماسی خالی از کارشناسان و صاحب نظران در حوزه حقوق بین الملل و حقوق سیاسی نشود.

واعظ آشتیانی گفت: ما لازم داریم که نیروهای جوان در کنار نیروهای با تجربه، کسب تجربه کنند تا بتوانند بر اساس یک سیستم تعریف شده نیروها «آرام‌آرام» جایگزین شوند.

دکمه بازگشت به بالا