اقتصادی

دفتر سومین جشنواره ملی شعر فاطمی «در سایه‌سار طوبی» بسته شد

اخبار ورزشی/فارس مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی شعر فاطمی «در سایه‌سار طوبی» با حضور جمعی از مسئولان قوه قضائیه در شهرستان نی‌ریز برگزار شد.

رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز و دبیر علمی جشنواره ملی شعر فاطمی «در سایه‌سار طوبی» امروز، ۲۲ دی‌ماه در حاشیه مراسم اختتامیه این جشنواره در جمع خبرنگاران گفت: شاید مجازات کردن افراد با حبس تنها راهکار بازدارندگی نیست و اقدامات بسترساز دیگری هم باید انجام شود.

حسین غضنفرنژاد با بیان اینکه دستگاه قضایی باید خود را یکی از هدایتگران جامعه تصور کند چرا که بسیاری از چالش‌هایی که دستگاه قضا با آن مواجه است شاید سایر بخش‌ها با آن‌ها مواجه نباشد، افزود: همچنین ظرفیت کلی در این دستگاه وجود دارد که همگی ابزارهای مهمی هستند تا بتواند جامعه را هدایتگری کرده و مسیر رشد و تعالی را هموارتر کند.

وی با تصریح اینکه یکی از مهم‌ترین مسیرها و یکی از بهترین اقدامات، اقدامات فرهنگی است که می‌تواند مقدمه انسان‌سازی و جامعه‌سازی باشد، افزود: دستگاه قضایی با همین موضوع شروع کرد و این جشنواره شعر را در شهرستان نی‌ریز برگزار کرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی طوبی با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از جشنواره «در سایه‌سار طوبی» از سوی شاعران سراسر کشور شده است، گفت: چنین اقداماتی است که بستر تربیتی را فراهم می‌کند چراکه برای انتقال آموزه‌های مثبت در جامعه باید بسترسازی انجام دهیم.

عضو هیئت امنای بنیاد طوبی نی‌ریز نیز در این نشست خبری گفت: انتظار از نی‌ریز به عنوان یکی از شهرهایی که هم از لحاظ تمدنی هم فرهنگی شهر مهمی بوده بالاست و اقدامات انجام شده در این شهر در عرصه فرهنگی می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شهرها باشد.

محمدحسین قاسمی با بیان اینکه در چند سال اخیر مشکل سرگشتگی در هویت ملی در کشورمان مشاهده می‌شود، گفت: برپایی چنین جشنواره‌هایی در بازیابی این هویت می‌تواند تأثیرگذار باشد.

احد ده‌بزرگی، پدر شعر آیینی فارس هم در این نشست خبری خواستار استمرار این جشنواره و همچنین چاپ کتاب آثار برگزیدگان هر سه دوره جشنواره شد.

دبیر مجمع شاعران اهل بیت(ع) و داور جشنواره امسال نیز گفت: فرهنگ ما دو ستون بسیار محکم شعر و محبت اهل بیت(ع) دارد. ایران و فارس سرزمین محبت اهل بیت(ع) هستند. محبت اهل بیت(ع) در ایران و فارس و دیگر نقاط کشورمان صرفا یک امر دینی محسوب نمی‌شود بلکه یک فرهنگ بسیار قدیمی بین مردم است و ستون فرهنگی ماست که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

هادی جانفدا تأکید کرد: هر مسئله فرهنگی که می‌خواهیم به آن بپردازیم باید این را بدانیم که حب اهل بیت(ع) قریب ۱۴۰۰ سال است که جزو فرهنگ ملت ایران است.

وی با یادآوری اینکه یکی از ستون‌های دیگر فرهنگی کشور ایران شعر است، گفت: هنر سرزمین ایران شعر است و هیچ هنری مانند شعر در دنیا ندرخشیده است به طوری که شعرای ما شهره جهانی دارند. سینما، موسیقی و تئاتر لازم است، اما این‌ها هنر ما نیستند و هنر کشور ایران شعر است.

جانفدا اظهار کرد: وقتی شعر و حب اهل بیت(ع) در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند یعنی دو رکن اصلی فرهنگ ایران اسلامی در کنار هم قرار گرفته‌اند که می‌تواند هم عامل وفاق باشد هم جایگاهی در میان نسل جوان ایجاد کند که از آن کسب معرفت کنند.

وی با تأکید بر اینکه همگان می‌توانند از سیره حضرت زهرا(س) الگوبرداری کنند، گفت: این وجود مبارک و نورانی وجودی است که سرچشمه فضایل اهل بیت(ع) است. اگر به شعر و محبت اهل بیت(ع) آن طور که شایسته است، توجه کنیم از وقوع بسیاری از جرائم و بداخلاقی‌ها در جامعه جلوگیری خواهد شد.

دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر فاطمی «در سایه‌سار طوبی» نیز در این نشست خبری گفت: قریب ۷۰۰ اثر از ۳۳۰ شاعر نقاط مختلف کشورمان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که آثار آن طی سه مرحله داوری شدند.

هاشم کرونی با بیان اینکه داوری این دوره از جشنواره به عهده، هادی جانفدا، حیدر منصوری، هادی فردوسی و اینجانب بوده است، گفت: این جشنواره در دو بخش شعر فاطمی و شهر فاطمی در تمام قالب‌های شعری برگزار شد که در نهایت از ۶ نفر برگزیده اصلی جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی از اعطای نشان فاطمی و رونمایی از کتاب آثار برگزیده دومین دوره جشنواره خبر داد و گفت: برگزیده بخش ویژه این جشنواره یک بانوی شاعری از روستای کوهرنگ چهارمحال بختیاری است که تنها یک ماه در سال امکان رفت و آمد دارند.  

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا