ورزشی

دلیل باخت عجیب ایران مقابل ایتالیا در ست سوم

آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم وطن‌پرست در رابطه با شکست ۳ بر صف تیم ملی والیبال ایران مقابل ایتالیا توضیح داد: متاسفانه شروع خوبی در این بازی نداشتیم و در ست اول اختلاف زیادی بین ما و ایتالیا ایجاد شد. ایتالیا خیلی خوب شروع کرد و ما بهت زده شدیم. در هیچ یک از پست‌ها هم کارایی لازم را نداشتیم. رفته رفته بهتر شدیم و امتیازاتی را هم گرفتیم تا یک بازنده بد نباشیم، اما در مجموع خوب کار نکردیم.

او ادامه داد: در ست دوم خوب عمل کردیم و تا امتیاز ۱۲ هم جلو بودیم، ولی تیم ایتالیا حرفه‌ای بود و توانست در نهایت با قاطعیت پیروز بازی شود. اوج کار ما ست سوم بود که جلو افتادیم و تا امتیازات ۲۴ – ۲۰ هم جلو بودیم، تا اینکه «جیانلی» پشت خط سرویس رفت. عملکرد ما در امتیاز پایانی ست سوم بسیار بد بود که باید آسیب شناسی شود. چرا ما با این ظرفیت و اختلاف در امتیاز ۲۴، نتوانستیم یک امتیاز بگیریم و اختلاف ۵ امتیازی را از دست داده و باختیم. این اتفاق نیاز به تحلیل دارد.

کارشناس والیبال ایران گفت: در لحظات حساس صلابت و محکم بودن لازم را در تیم نشان ندادیم و می‌شد با چند جابجایی و تغییرات از رقم خوردن این اتفاق جلوگیری کرد.

او در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین نقطه ضعف ایران در این بازی چه بود؟ اظهار کرد: عمده مشکل ما در دریافت‌ها بود که باعث شد در حمله‌های سرعتی ضعیف باشیم. موسوی یکی از بهترین سرعتی زن‌های والیبال دنیاست، ولی دیدید که توپ‌ها خوب به پاسور نمی‌رسید تا از او استفاده کند. آمار حملات سرعتی ما خیلی کم است و دریافت‌ها به دست پاسور نمی‌رسد. در نتیجه پاسور از کناره‌های آنتن استفاده می‌کند که امروز روز خوب دفاع ایتالیا بود و خود جیانلی هم دفاع‌های خوبی کرد.

وطن‌پرست تصریح کرد: مشکل اساسی دیگر هم این بود که اشتباهات فردی ما در لحظات حساس بیشتر شد. به عنوان مثال پاسور ما در امتیاز ۲۴ پاس پشت داد که، ولی زاده در بدترین زمان ممکن توپ را به تور زد. در چنین زمان‌ها و امتیازات حساسی نباید اشتباه کنیم.

او در واکنش به این پرسش که چرا اشتباه در امتیازات بالا و حساس همیشه در والیبال ایران وجود داشته است؟ توضیح داد: این مسئله به این برمی‌گردد که بازیکنان ما باید خیلی بیشتر بازی کنند و در شرایط سخت قرار بگیرند. برعکس بازیکنان ما، دیدید که «جیانلی» در امتیاز ۲۰ – ۲۴ برای ایتالیا ۶ سرویس پرشی زد و اشتباه هم نکرد تا برنده شوند. ما جا‌هایی که نباید اشتباه می‌کنیم. در مسابقات سری‌آ ایتالیا پلی‌آف ۳ از ۵ است و به قدری این بازیکنان بازی می‌کنند و تجربه به دست می‌آورند که در لحظات سخت، انجام کار‌های سخت برایشان عادی می‌شود.

وطن‌پرست ادامه داد: متاسفانه ما در لیگ خودمان همه چیز را با یک بازی تمام می‌کنیم. تیم ملی ایتالیا بیشتر از ما تمرین نمی‌کند، ما از فروردین اردو زده‌ایم، حتی بازیکنان اصلی آن‌ها در این هفته به تیم ایتالیا پیوسته‌اند، نفراتی، چون «جیانلی» و «لاویا» نبودند، با این حال، اما به قدری در لیگ‌های خود بازی می‌کنند، شرایط سخت برای آن‌ها عادی است.

کارشناس والیبال ایران، با اشاره به اهمیت این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، اظهار کرد: باید همه این موضوعات بررسی شود. مسابقات لیگ ملت‌ها در این فصل برای انتخابی المپیک مهم است و تیم‌ها با شرایط خوبی وارد مسابقات شده‌اند. تیم‌ها قبلا در لیگ ملت‌ها به بازیکنان جوان فرصت می‌دادند، ولی امسال شرایط فرق کرده است. ژاپن با تمام توان بازی می‌کند، چون می‌خواهد در رنکینگ خوبی قرار بگیرد.

او افزود: ما هم نسبت به هفته اول بهتر بودیم و مقابل ایتالیا نیز رالی‌های خوبی را شاهد بودیم. با این حال باید بهتر ادامه بدهیم تا یقه تیم‌هایی، چون هلند، آمریکا و … را بگیریم. اگر ریکاوری خوبی شویم و آمادگی ذهنی پیدا کنیم، حداقل باید هلند را شکست دهیم.

دکمه بازگشت به بالا