اقتصادیفعالان کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با توجه به میزان دسترسی امروز مردم به اینترنت، اگر به شما بگویم تعداد افرادی که هر روز آنلاین می‌شوند بیشتر از تصور شماست و روز به روز هم به آن اضافه می‌شود، باور می‌کنید؟ در واقع، طبق تحقیقات جهانی، استفاده “ثابت” از اینترنت در میان بزرگسالان فقط در سه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است. این افزایش استفاده از اینترنت باعث شده که نوع خرید مردم نیز از خریدهای فیزیکی و حضوری به خرید آنلاین تغییر کند.

در این میان این بازاریابی بوده است که در هر دو نوع خرید ارتباط شما را با مخاطبان و مشتریان حفظ کرده است و راهی برای فروش بیشتر شما بوده است. امروزه مفهوم بازاریابی با قدیم فرق کرده است و بستری به اسم اینترنت محلی است که کسب و کارها به دنبال فروش و معرفی برند خود هستند.دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال به هر شکلی از بازاریابی که به صورت آنلاین انجام می‌شود، گفته می‌شود.

در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان، دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک روش واقعاً موثر برای جذب، تعامل و همچنین فروش آنلاین، استفاده می‌شود. اما هستند کسانی که هنوز هم سوالات زیادی در مورد بازاریابی دیجیتال دارند و دوست دارند تا بیشتر درباره این مفهوم بدانند. بنابراین، تصمیم گرفتیم به سؤال تمام آنها پاسخ دهیم. بنابراین، تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی می‌شود که از طریق بستری به نام اینترنت صورت می‌پذیرد. مشاغل از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده می‌کنند.یک دیجیتال مارکتر ممکن است بگوید که دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم یکسانی دارند، اما در اصل تفاوت‌های جزئی در این دو وجود دارد.

تعریف هر کسب و کار از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتالی متعدد برای ارتباط با مشتریانی که بیشتر اوقات خود را در بستر آنلاین می‌گذرانند، تعریف می‌شود. از خود وب‌سایت گرفته تا تمام کانال‌های آنلاین یک کسب و کار – تبلیغات دیجیتال، بازاریابی از طریق ایمیل، بروشورهای آنلاین و موارد دیگر – تاکتیک‌های بسیاری برای انجام وجود دارد که همه آنها زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار می‌گیرند.

بهترین بازاریاب‌های دیجیتال به خوبی روی آنچه می‌خواهند در کمپین‌های دیجیتال انجام دهند و اهدافی که قرار است با مارکتینگ به آن برسند، واقف هستند. دیجیتال مارکترها بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، می‌توانند از طریق کانال‌های رایگان و پولی که در اختیار دارند، اهداف خود را عملی کنند.

به عنوان مثال یک بازاریاب محتوایی در تیم دیجیتال مارکتینگ می‌تواند سراغ تهیه محتواهایی برای وبلاگ برود، که ثابت شده این کار در سال‌های اخیر بیشترین میزان جذب مخاطب را داشته است. دیجیتال مارکترها در شبکه‌های اجتماعی ممکن است سراغ تهیه پست‌هایی برای پیج کسب و کارها بروند، حتی برای تبلیغات در این پلتفرم‌ها نیز محتوا آماده کنند و در نهایت با انتشار محتوا به ارتقا پست‌های وبلاگ کمک کند. مارکترها در بخش ایمیل مارکتینک کمپین‌های ایمیلی تدوین و اجرا کنند و در آن کمپین از محصول و یا پروموشن‌های جدید به کاربران می‌گویند.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها چیست؟

بازاریابی سنتی معمولا به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام می‌شود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ می‌دهد. این بدان معناست که شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها بگوییم، به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجسته‌تر کنید، باید در پروسه خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید و از ترفندها و علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.

با اینکه بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیاری برای انجام پیش روی شما قرار داده است، اما با این حال می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و سراغ روش‌های نوین و همچنین مواردی بروید که باقی کسب و کارها از آن نتیجه گرفتند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید از ابزارهایی مانند داشبورد تجزیه و تحلیل برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپین‌های خود استفاده کنید و بیشتر از آنچه می‌توانید با یک محتوای تبلیغاتی سنتی – مانند بیلبورد یا تبلیغ چاپی به دست آورید، بهره ببرید.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • افیلیت مارکتینگ
  • تبلیغات نیتیو
  • اتوماسیون بازاریابی و فروش
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر

تیم دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که در آمده است، در هر شرکتی از واجبات است. آنها وظیفه آگاهی از برند و افزایش لید از طریق همه کانال‌های دیجیتالی – چه رایگان و چه پولی – را در اختیار دارند که این کانال‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت خود شرکت، رتبه بندی در موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات کلیکی و وبلاگ شرکت می‌شود.

دیجیتال مارکترها معمولا روی یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) متفاوت برای هر کانال تمرکز می‌کنند تا بتوانند عملکرد شرکت را به درستی برای هر شاخص اندازه گیری کنند. به عنوان مثال شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یک بازاریاب دیجیتال که مسئول سئو است، “ترافیک ارگانیک” وب‌سایت است – که این میزان با توجه به میزان بازدیدکنندگان وب‌سایت که از طریق نتایج جستجوی گوگل به وب‌سایت هدایت می‌شود، محاسبه می‌شود.

بازاریابی دیجیتال امروزه بسیار گسترده انجام می‌شود. در شرکت‌های کوچک، یک متخصص ممکن است همزمان تمام کارهای دیجیتال مارکتینگ را انجام دهد. در شرکت‌های بزرگ‌تر، اهداف دیجیتال مارکتینگ بر دوش افراد متخصص در هر بخش است که هر کدام KPI مخصوص به خود را دارند. در تیم دیجیتال مارکتینگ استخدام  از اصلی‌ترین کارها است تا این فرد بتواند تیم را برای رسیدن به اهداف بازاریابی هدایت کند.

بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی دیجیتال

در ظاهر، این دو شبیه به نظر می‌رسند: هر دو در درجه اول به صورت آنلاین رخ می‌دهند و هر دو بر روی ایجاد محتوای دیجیتالی برای مصرف مردم تمرکز دارند. پس چه تفاوتی دارند؟اصطلاح “بازاریابی دیجیتال” تفاوتی بین تاکتیک‌های فشار و کشش بازاریابی (یا آنچه اکنون ممکن است از آن به عنوان روش‌های “درونگرا” و “برونگرا” یاد کنیم) فرقی نمی‌گذارد. هر دو هنوز هم می‌توانند زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار بگیرند.

تاکتیک‌های برونگرا در دیجیتال مارکتینگ، یک پیام بازاریابی را مستقیماً در مقابل تعداد بیشتری از افراد در فضای آنلاین قرار می‌دهد – صرف نظر از این که این موضوع مرتبط باشد یا مورد استقبال قرار گیرد. به عنوان مثال، تبلیغات بنری جذاب که در بالای بسیاری از وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنید، سعی دارند تا کالا را به همه افراد نشان دهند که شامل افرادی نیز می‌شود که به آن کالا نیاز ندارند.

از طرف دیگر، بازاریاب‌هایی که از تاکتیک‌های درونگرا دیجیتال استفاده می‌کنند، از محتوای آنلاین برای جذب مشتریان هدف خود به وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند. یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین دارایی‌های بازاریابی دیجیتال درونگرا، وبلاگ است که نیاز مشتری را به طور کاملا حرفه‌ای برطرف می‌کند.

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل مفید است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب و کاری در هر صنعت مفید باشد. صرف نظر از آنچه شرکت شما می‌فروشد، بازاریابی دیجیتال می‌تواند با شناسایی پرسونای خریداران و شناسایی نیازهای مخاطبان به شما در تولید محتوای ارزشمند کمک کند. با این حال، این بدان معنا نیست که همه مشاغل باید استراتژی بازاریابی دیجیتال را به یک شیوه اجرا کنند.

نحوه انجام بازاریابی دیجیتال

۱. اهداف خود را مشخص کنید

هنگامی که برای اولین بار قرار است بازاریابی دیجیتال را آغاز کنید، بسیار مهم است که با تعریف اهداف، کار خود را شروع کنید، زیرا بسته به این اهداف، استراتژی شما تعریف می‌شود. به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، ممکن است بخواهید بیشتر روی جذب مخاطب از سمت شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید.

یا اگر هدف شما معرفی محصول جدید و یا فروش آن باشد، بهتر این است که شما بر روی سئو و بهینه سازی محتوا تمرکز کنید تا در وهله اول خریداران بالقوه را به وب‌سایت خود جذب کنید. علاوه بر این، اگر هدف شما فروش باشد، می‌توانید روی تبلیغات کلیکی و پولی تمرکز کنید و گوگل ادورز را در برنامه و استراتژی بازاریابی خود قرار دهید.به هر حال، بعد از تعیین بزرگترین اهداف شرکت خود، ساده‌ترین کار تدوین استراتژی بازاریابی خواهد بود.

۲. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال فرصت هدف قرار دادن مخاطبان خاص است – با این حال، اگر ابتدا مخاطبان خود را شناسایی نکنید، نمی‌توانید از این مزیت استفاده کنید.البته توجه به این نکته مهم است که، مخاطب هدف شما ممکن است بسته به کانال یا هدفی که برای یک محصول یا کمپین خاص در نظر گرفته‌اید، متفاوت باشد.

به عنوان مثال، شاید شما متوجه شده باشید که بیشتر مخاطبان اینستاگرام شما افراد جوان هستند و ویدیوهای خنده‌دار و بعضا کوتاه را ترجیح می‌دهند – اما مخاطبان لینکدین شما افراد حرفه‌ای و مسن‌تر هستند که به دنبال توصیه‌های شغلی و حرفه‌ای هستند. برای جلب نظر این مخاطبان مختلف، باید به دنبال این باشید که محتوای خود را تغییر دهید.

۳. برای هر کانال دیجیتالی خود بودجه تعیین کنید

مانند هر فعالیتی در کسب و کارها، باید برای دیجیتال مارکتینگ هم بودجه تعیین کنید و این بودجه به این بستگی دارد که از چه عناصری در بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنید.اگر قصد شما این است که روی سئو، تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید، خبر خوب این است که شما اصلاً به بودجه زیادی احتیاج ندارید. با بازاریابی درونگرا، تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا خواهد بود که برای مخاطب هدف شما تولید می‌شود که این کار تنها به سرمایه گذاری روی زمان نیاز دارد.

با استفاده از بازاریابی برونگرا مانند تبلیغات آنلاین و ایمیل مارکتینگ، بدون شک به بودجه‌ای درست نیاز خواهید داشت. هزینه آن به این بستگی دارد که از چه بسترهایی برای تبلیغات خود استفاده کنید.به عنوان مثال، با کمک تبلیغات کلیکی و گوگل ادورز می‌توانید سراغ کلمات کلیدی بروید که در صنعت شما بیشترین اثرگذاری را دارند. بسته به کلمه کلیدی، هزینه این تبلیغات می‌تواند مقرون به صرفه یا بسیار گران باشد، به همین دلیل بسیار خوب خواهد شد که از قبل هزینه و میزان بودجه خود را مشخص کنید.

۴. تعادل خوبی بین استراتژی‌های دیجیتال پولی و رایگان برقرار کنید

برای اینکه از بازاریابی دیجیتال بهترین نتیجه را بگیرید به این احتیاج دارید که هم روی تبلیغات پولی و هم روی تبلیغات رایگان به یک اندازه تمرکز داشته باشید و تعادل را بین این دو برقرار کنید.به عنوان مثال، اگر وقت خود را صرف شناخت پرسونای مخاطب کنید می‌توانید به خوبی نیازهای مخاطبان خود را شناسایی کنید و روی ایجاد محتوای آنلاین با کیفیت برای جذب و تبدیل آنها تمرکز کنید، پس با وجود حداقل تبلیغات، در شش ماه اول احتمالاً نتایج خوبی با میزان خرج پایین به دست خواهید آورد.با این حال، اگر تبلیغات پولی بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، نتایج ممکن است حتی سریع‌تر خود را نشان دهند.

در نهایت، توصیه می‌شود که برای دستیابی به موفقیت پایدار و طولانی مدت، بر روی سئو، محتوا و شبکه‌های اجتماعی بیشتر تمرکز کنید تا نسبتا هزینه‌ی کمتری صرف کنید.در صورت تردید، هر دو را امتحان کنید و با رسیدن به اینکه کدام کانال‌ها – پولی یا رایگان – بهترین عملکرد را برای برند شما دارند، روند بازاریابی خود را تکرار کنید.

منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ ناجی

دکمه بازگشت به بالا