اقتصادی

رئیس‌جمهور چین: در مقابل آمریکا دست‌بسته نخواهیم بود

رئیس‌جمهور چین: در مقابل آمریکا دست‌بسته نخواهیم بود

رئیس‌جمهور چین در سخنانی اعلام کرد که اگر واشنگتن بر سرکوب پیشرفت تکنولوژی در چین پافشاری کند، پکن دست‌بسته نخواهد ایستاد.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن از این تماس برای تاکید بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و حاکمیت قانون و آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی استفاده کرد.

بایدن و شی در ماه نوامبر برای از سرگیری ارتباطات نظامی و همکاری برای محدود کردن تولید مواد مخدر فنتانیل توافق کردند. آنها از ژوئیه 2022 تلفنی صحبت نکرده بودند.

پس از نشست ماه نوامبر، بایدن به خبرنگاران گفت که دیدگاه خود را مبنی بر اینکه شی یک دیکتاتور است تغییر نداده، که این اظهار نظر چین را عصبانی کرد.

کاخ سفید اعلام کرد: بایدن و شی همچنین درباره نگرانی‌ها در مورد حمایت چین از جنگ روسیه علیه اوکراین، رویه‌های تجاری اقتصادی این کشور، نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره صحبت کردند.

بایدن و شی به گفت وگوهای خود ادامه داده‌اند و به دنبال هموارسازی پس از تجربه یک دوره دشوار در روابط هستند. پس از عبور یک بالون چینی از ایالات متحده و ساقط شدن آن توسط یک جنگنده آمریکایی در اوایل سال گذشته میلادی، روابط دو کشور رو به وخامت گذاشت.

نشانه‌هایی از بهبود روابط در ماه‌های اخیر بروز کرده است، زیرا هر دو طرف اقداماتی را برای ایجاد مجدد کانال‌های ارتباطی پس از افت روابط بین دو ابرقدرت جهانی به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر، انجام دادند.

کاخ سفید اعلام کرد: «دو طرف از تلاش‌های جاری برای حفظ کانال‌های ارتباطی باز و مدیریت مسئولانه روابط از طریق دیپلماسی سطح بالا و رایزنی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده استقبال کردند.»

بایدن و شی همچنین در مورد راه های مدیریت رقابت، اجتناب از درگیری و باز نگه داشتن خطوط ارتباطی صحبت کردند.

دولت بایدن فروش برخی فناوری‌ها به شرکت‌های چینی را با اشاره به خطرات امنیت ملی ممنوع کرده است. چین واشنگتن را به استفاده از مسائل اقتصادی و تجاری به عنوان سلاح متهم کرده است.

در تماس روز سه‌شنبه، بایدن گفت که ایالات متحده به اقدامات لازم برای جلوگیری از استفاده از فناوری‌های پیشرفته ایالات متحده برای تضعیف امنیت ملی آمریکا، بدون محدود کردن بی‌رویه تجارت و سرمایه‌گذاری، ادامه خواهد داد.

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نسز در سخنانی اعلام کرد که اگرچه نشانه‌های ثبات در روابط میان واشنگتن و پکن آشکار شده، اما عوامل مؤثر منفی در روابط این ۲ کشور نیز رو به فزونی نهاده است.

رئیس‌جمهور چین تأکید کرد: ۲ طرف باید به یکدیگر احترام بگذارند، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند و همکاری سودآور برای ۲ طرف را محقق نمایند.

پینگ افزود: مسئله تایوان خط قرمز نخستی است که در روابط میان چین و آمریکا نمی‌توان از آن عبور کرد. ۲ طرف باید گفت‌وگوها را بر اساس احترام متقابل و مدیریت حکیمانه اختلافات تقویت کنند.

رئیس‌جمهور چین ادامه داد: امیدواریم که طرف آمریکایی بیانیه مثبت بایدن در خصوص عدم‌حمایت از جدایی تایوان را در عمل پیاده کنند.

پینگ گفت: اگر ایالات‌متحده بر سرکوب پیشرفت تکنولوژی در چین و محروم نمودن آن از حقوقش پافشاری کند، ما دست‌بسته در مقابل آن نخواهیم ماند.

علاوه بر این رسانه‌های چینی اعلام کردند که شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بر تداوم حفظ تماس‌ها و تقویت سازوکارهای مشورت میان ۲ کشور توافق کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا