ورزشی

راز موفقیت بوکسور تاریخ‌ساز ایران از زبان مربی سازنده‌اش؛ ذهن برنده!

دانیال شهبخش مربی سازنده بوکسور تاریخی ایرانی دلیل موفقیت شاگردانش را پشتکار و تفکر پیشرو می داند.

به گزارش اخبار ورزشی، تیم ملی بوکس ایران با درخشش دانیال شهبخش بوکسور مناطق متروکه سیستان و بلوچستان برای اولین بار در تاریخ مسابقات جهانی مدال گرفت. بوکسور وزن 60 کیلوگرم تیم ملی ایران که استعدادش را محمود نهتانی (مربی تیم ملی) کشف کرد، با کسب مدال برنز مسابقات جهانی 2021 صربستان تاریخ ساز شد.

در ادامه گفتگوی اخبار ورزشی با محمود نهتانی، مربی سازنده دانیال شهبخش را می خوانید.

* تنها اشکال ما نبود تنظیمات بازی است

محمود نهتانی درباره سطح مسابقات جهانی بوکس و عملکرد تیم ملی ایران توضیح داد: ابتدا باید از ان تشکر کنم. ثوری و استکی که من را به عنوان کادرفنی پذیرفتند، زیرا حضور یک ساله من در اردو باعث شد تا سطح فنی ام بالاتر برود. به نظر من تنها مشکل تیم ما عدم آمادگی بازی بود. زمانی که ما در صربستان بودیم، بازیکنان تیم های مختلف با یکدیگر اردوهای تمرینی داشتند، بنابراین با یکدیگر بسیار صمیمانه رفتار کردند، زیرا بارها یکدیگر را ملاقات کرده بودند و بازی های دوستانه انجام داده بودند. مطمئن باشید اگر چند بازی تدارکاتی برگزار می کردیم، نتایج شگفت انگیز بود.

وی افزود: البته مطمئن باشید میثم قشلاقی در مبارزه خود شکست نخورده و داور وسط بوکس واقعاً آن را خراب می کند. شاهین موسوی با این نتیجه شکست نخورد، شریفی به اولین بوکسور جهان از کوبا باخت و اشکان رضایی نیز مبارزه سختی را انجام داد. نمی‌خواهم وارد این موضوع شوم، اما تاکید می‌کنم که تنها مشکل ما عدم آمادگی بازی‌هاست، هرچند فرصت طلایی ما، میثم قشلاقی، به ناحق از دور رقابت‌ها حذف شد.

راز موفقیت بوکسور تاریخی ایرانی از زبان سازنده مربی او برمی‌آید.  افکار برنده!

* جو تیم ملی بی سابقه است

مربی تیم ملی بوکس ایران درباره وضعیت روحی و روانی این تیم نیز گفت: در سال های 89 و 95 نیز به عنوان مربی به تیم ملی دعوت شدم و در سال 87 به عنوان ورزشکار به اردو رفتم. من هرگز آن را ندیده ام.

* دنیل پشتکار و ذهنی برنده دارد

مربی دانیال شهبخش که از کودکی با او کار کرده است، گفت: “ما پروژه های استعدادیابی زیادی در استان داریم.” در سال 91 استعدادیابی خوبی در استان داشتیم و حدود 8 تا 9 بوکسور را پیدا کردیم که همگی از استعداد بالایی برخوردار بودند اما هر کدام از این افراد به دلایل مختلفی از جمله تحصیلی، مالی و … بوکس را ترک کردند. از این میان فقط دنیل پشتکار خوبی داشت که باعث شد قهرمان جهان شود. من معتقدم که دنیل راه درازی برای موفقیت در پیش دارد و مطمئن باشید در آینده چیزهای زیادی از او خواهید شنید.

نتانی گفت: «دانیل از کودکی به من گفت که می‌خواهم قهرمان جهان و المپیک شوم. اگرچه او از نظر مالی ضعیف تر از هفت بوکسور دیگر است، اما پشتکار او بسیار قابل ستایش است. زحمت کشید و با انگیزه بود و همیشه می گفت که سهمیه المپیک را می گیرم و در مسابقات جهانی و المپیک قهرمان می شوم.

راز موفقیت بوکسور تاریخی ایرانی از زبان سازنده مربی او برمی‌آید.  افکار برنده!

* زیرساخت های مناسبی در سیستان و بلوچستان نداریم

مربی تیم ملی بوکس ایران تصریح کرد: باور کنید استعدادهای باورنکردنی در سیستان و بلوچستان وجود دارد، از مسئولان می خواهم با دید دیگری به این منطقه نگاه کنند. دنیل بوکسینگ ایران و منطقه را به همه نشان داد. او در این کشور ثابت کرد که سیستان و بلوچستان مهد استعدادهاست. تنها حامی ما اداره کل ورزش استان است که البته نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای ما باشد و مقصر نیست. از مسئولان کشوری می خواهم در زیرساخت های منطقه ما را هر چند محدود یاری کنند تا شاهد زرق و برق و برافراشتن پرچم ایران توسط جوانان این مرز و بوم در عرصه بین المللی باشیم.

* انگیزه دنیل مرا تشویق می کند

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث می شود از دانیال شهبخش حمایت مالی کند؟ وی توضیح داد: ما بچه های محل هستیم، دانیال هنوز بچه محل من است. درست است که جوان بود، اما همیشه خود را با والدینش مقایسه می کرد و سعی می کرد بزرگ شود. من نمی گویم چون او شاگرد من است، او واقعاً پسر بزرگی است و از سنش فهیم تر است. من شخصاً از دانیال چیزهای زیادی یاد گرفته ام و چیزهای زیادی به او یاد داده ام. سعی می کنم یاد بگیرم و یاد بگیرم. از آنجایی که او خیلی پیگیر بود، دانیال مرا تشویق کرد که تا جایی که می توانم، حتی اندک، به او بدهم.

راز موفقیت بوکسور تاریخی ایرانی از زبان سازنده مربی او برمی‌آید.  افکار برنده!

لحظه قطعی شدن مدال شهبخش

* استعدادهای زیادی در منطقه داریم

نهتانی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز استعداد جوانی مانند شهبخش دارد؟ وی تصریح کرد: مصطفی ریگی جزو خوبان ما بود که در انتخابی تیم ملی هم نتایج خوبی گرفت و اول شد اما با صلاحدید علیرضا استکی سرمربی تیم ملی تصمیم گرفتیم از او در مسابقات جهانی استفاده نکنیم. این مسابقه را از دست ندهید که فکر می کنم تصمیم درستی بود.

* 50 میلیون پول بلیت دادیم

وی گفت: به نظر من تنها مشکل استان سیستان و بلوچستان مسائل مالی است. همه مشکلات تیم ملی را با هم روبرو می کنیم. بوکس استانی خوب است، اما ما زیرساخت ها را نداریم. تنها استان نزدیک ما که بوکس خوبی دارد کرمان است که 7 تا 8 ساعت با آنها رفت و آمد داشتیم که کار ما را سخت کرد. مثلاً سال گذشته تا الان من و دانیال به تنهایی 40 تا 50 میلیون تومان برای بلیت حضور در اردوی تیم ملی پرداخت کردیم.

راز موفقیت بوکسور تاریخی ایرانی از زبان سازنده مربی او برمی‌آید.  افکار برنده!

* سالن بوکس نداریم

نهتانی به عنوان یک مربی سازنده درباره درخواست خود از مسئولان کشوری نیز توضیح داد: فقط از مسئولان می خواهم که اسپانسر ورزش استان سیستان و بلوچستان باشند، واقعا اگر اسپانسر داشته باشیم مطمئناً نتایجی که از سیستان و بلوچستان گرفته می شود تاریخی خواهد بود. نه تنها بوکس بلکه رشته هایی مانند دو و میدانی، ووشو و … نیز در سیستان و بلوچستان استعداد بالایی دارند. همچنین از جناب آقای عبدالصمد براهویی رئیس هیئت ما که سالن اختصاصی بوکس را در زاهدان برای بوکس استان فراهم کردند تشکر می کنم. البته این سالن از قبل وجود دارد، اما تعمیر شده است و امروز افتتاح می شود.

* سیستان و بلوچستان مهد استعدادهای شکوفا شده است

وی در پایان سخنان خود گفت: دو محله باقریان، کریم آباد و شیرآباد در حاشیه زاهدان داریم که مهد بوکس است. مطمئن باشید اگر مسئولان یک سالن اختصاصی بوکس برای این محله در نظر بگیرند، در سال های آینده قهرمانان جهانی و المپیکی با مدال طلا خواهیم داشت. از آنجایی که این محله از زاهدان دور است، فرزندانشان نمی توانند به سالن خصوصی ما بیایند که این کار را سخت می کند. امیدوارم مسئولان صدای من را شنیده باشند و در استان سیستان و بلوچستان که زادگاه استعدادهای ناگسستنی است، حامی ورزش شوند. بار دیگر این موفقیت تاریخی را به جامعه ورزش و ایران تبریک می گویم.

راز موفقیت بوکسور تاریخی ایرانی از زبان سازنده مربی او برمی‌آید.  افکار برنده!

پیام به پایان رسید

دکمه بازگشت به بالا