راه‌اندازی «تردز» به عنوان رقیب جدی توییتر؛ کاربران ایرانی به‌رغم فیلترینگ عضو شدند

«تردز»، شبکه اجتماعی شرکت متا، که روز چهارشنبه ۱۴ تیر راه اندازی شد، به گفته مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در هفت ساعت پس از راه‌اندازی، بیش از ده میلیون مشترک جلب کرد و از دید برخی کارشناسان می‌تواند به رقیب جدی توییتر تبدیل شود.

این در حالی است که کاربران ایرانی «تردز» در همان ساعت‌های اولیه راه‌اندازی آن خبر دادند که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده است.

برخی کاربران ایرانی در توییتر نوشته‌اند چون بستر و زیرساخت این شبکه اجتماعی بر اساس اینستاگرام است، به همین دلیل به شکل خودکار در ایران فیلتر است.

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای کاربران ایران در جریان اعتراض‌های سال گذشته در ایران با محدودیت و فیلتر شدن مواجه شد.

اما از سوی دیگر، روند حضور گسترده کاربران ایرانی در «تردز» نشان می‌دهد که بسیاری از ایرانی‌ها با استفاده از وی‌پی‌ان توانسته‌اند به عضویت این شبکه اجتماعی جدید درآیند.

تعدادی از چهره‌های سرشناس آمریکایی از جمله کیم کارداشیان و جنیفر لوپز و همینطور الکساندریا اوکاسیو- کورتز، عضو جوان حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، بلافاصله به شبکه اجتماعی «تردز» پیوستند.

کارشناسان می گویند ارتباط شبکه اجتماعی «تردز» با اینستاگرام نه تنها به تعداد مشترکان آن خواهد افزود بلکه پلتفرم خیلی خوبی برای انتشار آگهی‌های تجارتی خواهد شد. آنها پیش‌بینی می‌کنند که در شرایطی که سبک مدیریت آشفته ایلان ماسک نتوانسته است موقعیت توییتر را احیا کند به احتمال فراوان سهم قابل توجهی از آگهی‌های تجارتی به سوی «تردز» مهاجرت خواهد کرد.

هر چند «تردز» به عنوان یک شبکه اجتماعی جداگانه راه‌اندازی شده است مشترکان اینستاگرام با استفاده از حساب کاربری خود می‌توانند وارد این شبکه اجتماعی شوند و بعید نیست که بیش از دو میلیارد مشترک فعال اینستاگرام سر زدن به «تردز» را به عادات روزانه خود اضافه کنند.

برخی از کارشناسان بازار رسانه‌های دیجیتال با توجه به ظرفیت‌های بالقوه «تردز» برای جلب آگهی‌های تجاری، آن را «قاتل توییتر» نامیده‌اند.

برخی دیگر «تردز» را فرصتی برای خلق یک نسخه سالم‌تر از توییتر می‌دانند. خانم اوکاسیو- کورتز در اولین پیام خود در شبکه اجتماعی «تردز» نوشت: «امیدوارم این پلتفرم فضای خوبی داشته باشد، پیوندها را تقویت کند، شوخ طبعی عالی و آزار و اذیت کمتری داشته باشد.»

این شبکه اجتماعی مانند توئیتر به مشترکان امکان می‌دهد که علاوه بر انتشار پیام‌های کوتاه، به پیام‌های دیگران پاسخ داده و یا آنها را بازپخش کنند ولی قابلیت ارسال پیام مستقیم به سایر کاربران را ندارد.

پیام‌های منتشر شده در «تردز» می توانند تا ۵۰۰ حرف و علامت نوشتاری داشته باشند و لینک به مضامین دیگر، تصویر و حتی ویدئوهایی حداکثر تا پنج دقیقه می‌تواند در پیام‌ها گنجانده شود.

شبکه اجتماعی «تردز» در بیش از صد کشور از طریق فروشگاه‌های مجازی اپل و گوگل قابل دسترسی است.

ارزش سهام شرکت متا روز چهارشنبه و قبل از راه‌اندازی این شبکه اجتماعی حدود سه درصد افزایش یافت که بیشتر از افزایش ارزش سهام سایر شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال بود.

«تردز» ماه‌ها پس از جدال‌های لفظی مکرر بین ایلان ماسک و مارک زاکربرگ و حتی شاخ و شانه کشیدن آنها برای مبارزه تن به تن ورزش‌های رزمی در رینگ مشهور لاس‌وگاس راه‌اندازی می‌شود.

شرکت متا این شبکه اجتماعی را در شرایطی راه‌اندازی کرد که شرکت توییتر بدون شک در موضع تدافعی قرار دارد.

ایلان ماسک در اکتبر ۲۰۲۰ توئیتر را به بهای ۴۴ میلیارد دلار خرید ولی تحت تاثیر مدیریت آشفته، اخراج تعداد زیادی از کارمندان متخصص و جنجال‌های مربوط به نحوه کنترل مضامین هم کاربران و هم شرکت‌های تبلیغاتی از وضعیت فعلی توییتر به شدت ناراضی هستند.

مارک زاکربرگ به چالش‌های مربوط به خلق یک پلتفرم بزرگ اشاره کرد و گفت: «به اعتقاد من باید پلتفرمی با بیش از یک میلیارد مشترک برای مباحث عمومی وجود داشته باشد. توییتر این فرصت را داشت ولی نتوانست آن را خلق کند. امیدوارم ما بتوانیم.»

شرکت‌های بزرگ آگهی تجارتی و صنعت سرگرمی نظیر «بیلبورد»، «اچ‌بی‌او» و «نتفلیکس» به فاصله چند دقیقه پس از راه‌اندازی «تردز» صفحه رسمی خود را در این شبکه اجتماعی فعال کردند.

یکی از روش‌های موثری که شرکت متا برای جلب مشتری به تردز از آن استفاده کرده است تبلیغات اینفلوئنسرهاست.

از سوی دیگر، صاحبنظران به این نکته اشاره می‌کنند که شرکت متا در گذشته در راه‌اندازی اپلیکیشن‌های شبیه نسخه‌های موجود در بازار، از جمله اپ لاسو که با هدف رقابت با تیک تاک راه‌اندازی شد شکست خورده است.

شاید با توجه به این سابقه مارک زاکربرگ ساعاتی پس از راه اندازی «تردز» در واکنش به اظهارنظرها در مورد «مرگ» توییتر احتیاط پیشه کرد و گفت: «ما فعلا در اولین لحظات از راند اول هستیم.»

دیگر چالش پیش روی او، قوانین مربوط به قوانین حفاظت از داده‌های خصوصی در اتحادیه اروپا است که باعث شد متا اعلام کند به همین دلیل «تردز» فعلا در ۲۷ کشور این اتحادیه قابل استفاده نخواهد بود.

سخت‌گیری جدید اتحادیه اروپا برای حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران باعث شده اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ، دیگر اپلیکیشن‌های متا، در این اتحادیه با جرای«تردز»، شبکه اجتماعی شرکت متا، که روز چهارشنبه ۱۴ تیر راه اندازی شد، به گفته مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در هفت ساعت پس از راه‌اندازی، بیش از ده میلیون مشترک جلب کرد و از دید برخی کارشناسان می‌تواند به رقیب جدی توییتر تبدیل شود.

این در حالی است که کاربران ایرانی «تردز» در همان ساعت‌های اولیه راه‌اندازی آن خبر دادند که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده است.

برخی کاربران ایرانی در توییتر نوشته‌اند چون بستر و زیرساخت این شبکه اجتماعی بر اساس اینستاگرام است، به همین دلیل به شکل خودکار در ایران فیلتر است.

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای کاربران ایران در جریان اعتراض‌های سال گذشته در ایران با محدودیت و فیلتر شدن مواجه شد.

اما از سوی دیگر، روند حضور گسترده کاربران ایرانی در «تردز» نشان می‌دهد که بسیاری از ایرانی‌ها با استفاده از وی‌پی‌ان توانسته‌اند به عضویت این شبکه اجتماعی جدید درآیند.

تعدادی از چهره‌های سرشناس آمریکایی از جمله کیم کارداشیان و جنیفر لوپز و همینطور الکساندریا اوکاسیو- کورتز، عضو جوان حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، بلافاصله به شبکه اجتماعی «تردز» پیوستند.

کارشناسان می گویند ارتباط شبکه اجتماعی «تردز» با اینستاگرام نه تنها به تعداد مشترکان آن خواهد افزود بلکه پلتفرم خیلی خوبی برای انتشار آگهی‌های تجارتی خواهد شد. آنها پیش‌بینی می‌کنند که در شرایطی که سبک مدیریت آشفته ایلان ماسک نتوانسته است موقعیت توییتر را احیا کند به احتمال فراوان سهم قابل توجهی از آگهی‌های تجارتی به سوی «تردز» مهاجرت خواهد کرد.

هر چند «تردز» به عنوان یک شبکه اجتماعی جداگانه راه‌اندازی شده است مشترکان اینستاگرام با استفاده از حساب کاربری خود می‌توانند وارد این شبکه اجتماعی شوند و بعید نیست که بیش از دو میلیارد مشترک فعال اینستاگرام سر زدن به «تردز» را به عادات روزانه خود اضافه کنند.

برخی از کارشناسان بازار رسانه‌های دیجیتال با توجه به ظرفیت‌های بالقوه «تردز» برای جلب آگهی‌های تجاری، آن را «قاتل توییتر» نامیده‌اند.

برخی دیگر «تردز» را فرصتی برای خلق یک نسخه سالم‌تر از توییتر می‌دانند. خانم اوکاسیو- کورتز در اولین پیام خود در شبکه اجتماعی «تردز» نوشت: «امیدوارم این پلتفرم فضای خوبی داشته باشد، پیوندها را تقویت کند، شوخ طبعی عالی و آزار و اذیت کمتری داشته باشد.»

این شبکه اجتماعی مانند توئیتر به مشترکان امکان می‌دهد که علاوه بر انتشار پیام‌های کوتاه، به پیام‌های دیگران پاسخ داده و یا آنها را بازپخش کنند ولی قابلیت ارسال پیام مستقیم به سایر کاربران را ندارد.

پیام‌های منتشر شده در «تردز» می توانند تا ۵۰۰ حرف و علامت نوشتاری داشته باشند و لینک به مضامین دیگر، تصویر و حتی ویدئوهایی حداکثر تا پنج دقیقه می‌تواند در پیام‌ها گنجانده شود.

شبکه اجتماعی «تردز» در بیش از صد کشور از طریق فروشگاه‌های مجازی اپل و گوگل قابل دسترسی است.

ارزش سهام شرکت متا روز چهارشنبه و قبل از راه‌اندازی این شبکه اجتماعی حدود سه درصد افزایش یافت که بیشتر از افزایش ارزش سهام سایر شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال بود.

«تردز» ماه‌ها پس از جدال‌های لفظی مکرر بین ایلان ماسک و مارک زاکربرگ و حتی شاخ و شانه کشیدن آنها برای مبارزه تن به تن ورزش‌های رزمی در رینگ مشهور لاس‌وگاس راه‌اندازی می‌شود.

شرکت متا این شبکه اجتماعی را در شرایطی راه‌اندازی کرد که شرکت توییتر بدون شک در موضع تدافعی قرار دارد.

ایلان ماسک در اکتبر ۲۰۲۰ توئیتر را به بهای ۴۴ میلیارد دلار خرید ولی تحت تاثیر مدیریت آشفته، اخراج تعداد زیادی از کارمندان متخصص و جنجال‌های مربوط به نحوه کنترل مضامین هم کاربران و هم شرکت‌های تبلیغاتی از وضعیت فعلی توییتر به شدت ناراضی هستند.

مارک زاکربرگ به چالش‌های مربوط به خلق یک پلتفرم بزرگ اشاره کرد و گفت: «به اعتقاد من باید پلتفرمی با بیش از یک میلیارد مشترک برای مباحث عمومی وجود داشته باشد. توییتر این فرصت را داشت ولی نتوانست آن را خلق کند. امیدوارم ما بتوانیم.»

شرکت‌های بزرگ آگهی تجارتی و صنعت سرگرمی نظیر «بیلبورد»، «اچ‌بی‌او» و «نتفلیکس» به فاصله چند دقیقه پس از راه‌اندازی «تردز» صفحه رسمی خود را در این شبکه اجتماعی فعال کردند.

یکی از روش‌های موثری که شرکت متا برای جلب مشتری به تردز از آن استفاده کرده است تبلیغات اینفلوئنسرهاست.

از سوی دیگر، صاحبنظران به این نکته اشاره می‌کنند که شرکت متا در گذشته در راه‌اندازی اپلیکیشن‌های شبیه نسخه‌های موجود در بازار، از جمله اپ لاسو که با هدف رقابت با تیک تاک راه‌اندازی شد شکست خورده است.

شاید با توجه به این سابقه مارک زاکربرگ ساعاتی پس از راه اندازی «تردز» در واکنش به اظهارنظرها در مورد «مرگ» توییتر احتیاط پیشه کرد و گفت: «ما فعلا در اولین لحظات از راند اول هستیم.»

دیگر چالش پیش روی او، قوانین مربوط به قوانین حفاظت از داده‌های خصوصی در اتحادیه اروپا است که باعث شد متا اعلام کند به همین دلیل «تردز» فعلا در ۲۷ کشور این اتحادیه قابل استفاده نخواهد بود.

سخت‌گیری جدید اتحادیه اروپا برای حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران باعث شده اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ، دیگر اپلیکیشن‌های متا، در این اتحادیه با جرایم مالی مواجه شوند.

با خرید فالوور تردز اینستاگرام، در عرض چند دقیقه فالوور های خود در تردز اینستاگرام به صورت انبوه افزایش دهید. دانلود تردز عنوان یک اپلیکیشن هوشمند برای ارتباط آسان تر با کلوز فرندز در اینستاگرام می باشد

منبع: سایت تردز

دکمه بازگشت به بالا