ورزشی

رای کمیته استیناف جسورانه و قانونی بود/ شکایت احتمالی به CAS بی‌فایده است

در پرونده نقض رای کمیته انضباطی علیه سپاهان و پرسپولیس؛

آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا رفیعی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در واکنش به رای کمیته استیناف مبنی بر بازگرداندن امتیازات کسرشده از پرسپولیس و سپاهان اظهار کرد: به نظر من رای کمیته انضباطی از همان ابتدا ایرادهای بسیاری داشت زیرا دستورالعمل استنادی از اساس غیر قانونی بود، لذا رای امروز کمیته استیناف به درستی صادر شده است.

وی ادامه داد: اساسا مرجع وضع هرگونه قانون در حوزه فوتبال در اختیار رکن قانونگذار یعنی مجمع عمومی است. مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هرگز آیین‌نامه انضباطی فدراسیون را اصلاح نکرده و چنین مجازاتی (کسر امتیار) را وارد آیین نامه انضباطی نکرده است.

این حقوقدان ورزشی یادآور شد: نتایج مسابقات باید در زمین بازی تعیین شود. این موضوع باعث خوشحالی است که کمیته استیناف بخش کسر امتیاز را به درستی از هر ۲ رای حذف کرد. هرچند که می‌توانست تمام آراء صادره در این ۲ پرونده را نیز نقض کند اما نقض قانونی آراء تا همین حد هم قابل ستایش و درخور توجه است.

رفیعی تاکید کرد: از سوی دیگر شبیه این دستورالعمل را در هیچ یکی از فدراسیون‌های عضو فیفا نداریم و از ابتدا هم اعلام کرده بودم که این دستورالعمل از بدو تولد مرده به دنیا آمده است. این دستورالعمل کذایی بزرگترین ضربه و خسارت را به پرسپولیس و سایر باشگاه‌های راه‌یافته به لیگ قهرمانان آسیا وارد کرد و تاثیر آن در ناکامی پرسپولیس هرگز فراموش‌شدنی نیست. به‌نظرم رای کمیته انضباطی قابل نقض بود. امیدوارم این رای پیامی شفاف و واضح را به طراحان و تنظیم‌کنندگان آن دستورالعمل کذایی داده باشد که اگر افرادی مانند رفیعی از همان ابتدا موضع‌گیری کردند، لزوما با کسی مشکلی نداشتند. دلیل مخالفتم براساس قوانین و مقررات فیفا بوده است. حالا می‌بینید که چقدر به فوتبال ما آسیب زده است. افسوس که ناکامی پرسپولیس و بقیه باشگاه‌ها در آسیا به‌دلیل همین سقف قراردادها، قابل جبران نیست.

وی با اشاره به قوانین فیفا در این خصوص گفت: فیفا تا به امروز بیش از ۱۰ بار آیین‌نامه‌های انضباطی، اخلاقی و نقل و انتقالات خود را به‌روزرسانی و به همه فدراسیون‌های ملی هم تکلیف کرده است که قوانین اخلاقی و نقل‌وانتقالاتی خود را به‌روزرسانی کنند و با فیفا تطبیق دهند ولی ما نه تنها چنین کاری نکردیم بلکه ترقی معکوس هم داشتیم!

این حقوقدان ورزشی در پاسخ به این سئوال که در صورت اعتراض یا شکایت باشگاه‌هایی مانند استقلال و تراکتور روند این پرونده‌ها چه سرانجامی خواهد داشت، مدعی شد: حتی اگر این باشگاه‌ها به دیوان عالی ورزش(CAS) هم شکایت و دادخواهی کنند، فایده‌ای ندارد زیرا صدور رای کمیته انضباطی از ابتدا محل ایراد و اشکال بود و رای کمیته استیناف به درستی و براساس قانون صادر شده است.

رفیعی در مورد اینکه چرا رای کمیته استیناف با تاخیر اعلام شد و اینکه آیا بهتر نبود صادر شود نیز خاطرنشان کرد: فرآیند رسیدگی در فوتبال ما مقداری طولانی است اما باید شرایط کمیته استیناف را درک کرد. «آقایان» دستورالعمل خودساخته‌ای را صادر کردند که نیاز به بررسی تمام و کمال داشت و کمیته استیناف با شجاعتی که از خود نشان داد، ۲ پرونده مورد بحث را به مسیر قانونی و درست خود بازگرداند.

دکمه بازگشت به بالا