اقتصادی

رشد شناختی و بلوغ روانی نوجوانان با مصرف گردو

اخبار ورزشی/خراسان رضوی محققان دریافتند که مصرف منظم گردو می‌تواند به رشد شناختی و بلوغ روانی نوجوانان کمک کند.

به نقل از  مدیکال اکسپرس، نتایج این تحقیق بی‌سابقه حاصل تلاش موسسه بهداشت جهانی بارسلونا، اسپانیاست. تحقیقات قبلی در مورد تأثیر آجیل بر سلامتی بزرگسالان انجام شده اما تأثیر مصرف آنها در چنین مرحله بحرانی برای رشد شناختی مانند دوران نوجوانی هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است.  

گردو سرشار از اسید چرب آلفا لینولنیک است، نوعی از امگا ۳ که نقش اساسی در رشد مغز، به‌ویژه در این مرحله از زندگی دارد.

یوردی جولوز، محقق اصلی و هماهنگ کننده گروه تحقیقاتی نوروپیا، موسسه تحقیقات بهداشتی پر ویرجیلی می‌گوید: نوجوانی زمان تغییرات بیولوژیکی بزرگ است؛ دگرگونی هورمونی رخ می‌دهد که به نوبه خود مسئول تحریک رشد سیناپسی لوب پیشانی است. این بخش از مغز ما چیزی است که بلوغ عصب روانشناختی یعنی عملکردهای هیجانی و شناختی پیچیده‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. نورون‌هایی که به‌خوبی با این نوع اسیدهای چرب تغذیه می‌شوند، می‌توانند رشد کنند و سیناپس‌های جدید و قوی‌تری تشکیل دهند.

در این تحقیق ۷۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی بین ۱۱ تا ۱۶ سال از ۱۲ دبیرستان مختلف در بارسلون به‌طور داوطلبانه شرکت کردند. آنان به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، گروه کنترل که هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند و گروه آزمایش که ساشه‌های حاوی ۳۰ گرم مغز گردو دریافت کردند که به جوانان شرکت‌کننده نشان می‌داد، می‌توانند روزانه برای یک دوره ۶ ماهه آن را مصرف کنند.

گروه تحقیقاتی دریافت، نوجوانانی که حداقل ۱۰۰ روز گردو می‌خورند (نه فقط به‌طور مداوم هر روز) عملکردهای توجه خود را افزایش می‌دهند و آنانی که برخی از علائم اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی را داشتند، رفتار خود را به‌طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند (در کلاس آنان توجه بیشتری به معلم داشتند و کمتر بیش فعال بودند).

از سوی دیگر، عملکردهای مرتبط با هوش سیال نیز افزایش یافته است که به‌قول جوردی جولوز، کمتر تحت تاثیر یادگیری است، این امر ذاتی وضعیت زیست‌شناسی فرد است که ما آن را با آزمون‌های پیچیده‌تر ارزیابی کردیم. برای مثال، نوجوانان باید بفهمند که یک ردیف از حروف از چه الگوی پیروی می‌کنند.

جولوز افزود: به‌طور کلی، تفاوت معناداری در گروه مداخله در رابطه با گروه کنترل یافت نشد اما اگر عامل پایبندی در نظر گرفته شود، نتایج مثبتی مشاهده می‌شود زیرا شرکت‌کنندگانی که به‌ دقت دستورالعمل‌ها را دنبال کردند، از نظر مقدار توصیه شده گردو و تعداد روزهای مصرف، بهبودهایی را در عملکردهای عصبی-روانشناختی ارزیابی شده نشان دادند.

نتایج نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی سالم به اندازه حفظ این عادات در طول زمان و ترک نکردن آنها برای رشد صحیح نوجوانان در سطح شناختی و روانی مهم است.

آریادنا پینار، محقق اول این تحقیق، در پایان می‌گوید: اگر دختران و پسران به این توصیه‌ها توجه کنند و روزانه یک مشت گردو یا حداقل سه بار در هفته گردو بخورند، متوجه پیشرفت‌های قابل توجهی در توانایی‌های شناختی می‌شوند و به آنان کمک می‌کند تا با چالش‌های دوران نوجوانی و ورود به بزرگسالی روبرو شوند. نوجوانی دوره رشد مغز و رفتارهای پیچیده است که به مقدار قابل توجهی انرژی و مواد مغذی نیاز دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا