فعالان کسب و کار

رفع مسمومیت سگ

مواد غذایی نامناسب برای سگ ها

کربن اکتیو جاکوبی: اگر تا به حال از سگی نگهداری کرده‌اید، می‌دانید که آن‌ها همه چیز را امتحان می‌کنند. به همین دلیل، احتمال مسمومیت غذایی در سگ ها بسیار زیاد است. به جز مواردی که منجر به آلوده‌شدن سگ‌ها به سموم، باکتری‌ها و انگل‌ها و در نتیجه مسمومیت می‌شوند، گروهی از غذاهای انسانی هم هستند که به دلیل نامناسب‌بودن برای این حیوانات، آن‌ها را مسموم می‌کنند. این مواد غذایی عبارتند از:

درباره و نحوه خرید آن می‌توانید به مطلب مشخص شده مراجعه کنید.

در صورتی که در خانه خود از سگ نگهداری می‌کنید، لازم است مراقب مواد غذایی که در دسترس آن‌ها قرار می‌دهید باشید. اگرچه برخی از این موارد نام‌برده‌شده تنها باعث مسمومیت مقطعی و موقتی می‌شوند، اما مصرف بعضی دیگر از آن‌ها مثل شکلات تلخ می‌تواند برای سگ‌ها کشنده باشد! به جز این موارد، سه گروه عمده از ترکیبات هستند که می‌توانند باعث مسمومیت غذایی سگ‌ ها شوند:

یکی از سرگرمی‌های سگ‌ها، مشغول‌شدن با زباله‌هاست. بنابراین توصیه می‌شود که آن‌ها را از زباله‌ها دور نگه‌ دارید. از آن‌جا که در زباله‌ها احتمالا غذاهای فاسد‌شده یا کپک‌زده وجود دارد، یکی از اصلی‌ترین دلایل مسمومیت سگ با غذا خواهد بود. از سوی دیگر، این زباله‌ها حاوی باکتری‌های خطرناکی هستند که پس از آلوده‌کردن سگ، باعث مسموم‌شدن او می‌شوند.

مصرف شکلات می‌تواند برای سگ‌ها بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد

هر نوع مدفوعی می‌تواند باعث مشکلات جدی گوارشی و مسمومیت در سگ‌ها شود. آلوده‌شدن غذای سگ با مدفوع یا تماس حیوان با آن زمینه‌ساز مسمومیت غذایی سگ‌ ها خواهد شد.

اجساد حیوانات، حشرات و… حامل باکتری‌ها و انگل‌های خطرناکی هستند که در صورت ورود به بدن سگ‌ها، باعث مشکلات گوارشی، درد شکم و سایر مشکلاتی می‌شوند که نشان‌دهنده مسمومیت غذایی هستند.

 اشتباهات رایج در زمان مسمومیت غذایی سگ ها

اگر حس می‌کنید که سگ شما حال خوبی ندارد و ناگهان دچار بیماری و بی‌حالی شده است، باید به دنبال علت آن بگردید. در صورتی که هیچ دلیل قابل توجهی برای وضعیت فعلی سگ خود پیدا نمی‌کنید، این می‌تواند نشانه مسمومیت غذایی باشد. بدترین کاری که در این شرایط می‌توانید انجام دهید این است به صورت خودسرانه به او دارو یا غذا بخورانید. این کار شرایط را از آن‌چه که هست بدتر خواهد کرد.

به عنوان یک قاعده کلی در هنگام مسمومیت سگ‌ها با غذا، اولین کار این است که با دامپزشک تماس بگیرید یا با یک مشورت کنید. اگر به دامپزشک دسترسی ندارید، بهتر است به مدت ۲۴ ساعت از دادن غذا به سگ خودداری کنید و فقط در این مدت به او اجازه دهید آب بنوشد. در صورت قطع‌شدن علائم مسمومیت از جمله استفراغ، کمی غذا به او بدهید. اما در صورتی که با مصرف آب هم دچار استفراغ می‌شود، بلافاصله او را به کلینیک دامپزشکی انتقال دهید.

 علت و علائم مسمومیت غذایی در سگ ها

مسمومیت غذایی سگ ها بیش از آن‌چه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. این موضوع به بازیگوشی و تلاش برای امتحان‌کردن چیزهای جدید توسط سگ‌ها مرتبط است. آن‌ها ممکن است به دلیل سرک‌کشیدن در کشوی غذاهای شما، ناخنک‌زدن به غذای گربه خانگی‌تان یا خوردن گوشت خام، ماهی، تخم مرغ، پنیر کپک‌زده و حتی خوردن مواد سمی مثل پاک‌کننده‌های شیمیایی، دچار مسمومیت شوند.

معمولا فاصله زمانی بین خوردن غذاهای آلوده یا نامناسب و بروز واکنش فیزیکی در سگ‌ها، بسیار کوتاه است. علائم و شدت آن هم به نوع مسمومیت و دلایل آن بستگی دارد. به طور کلی، شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی سگ ها عبارتند از:

در موارد مسمومیت‌های شدید، سگ با علائمی مثل افزایش ضربان قلب، تشنج، کم‌خونی، نارسایی اندام‌ها و لرزش بدن مواجه می‌شود که بی‌توجهی و عدم درمان مناسب، می‌تواند مرگ او را در پی داشته باشد. با مشاهده نخستین علائم مسمومیت سگ با غذا، حتما با یک دامپزشک تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را برای کنترل شرایط دریافت کنید.

درمان خانگی مسمومیت غذایی سگ |راه درمان مسمومیت توله سگ

 

 راههای درمان مسمومیت غذایی سگ

اولین اقدام درمانی برای رفع مسمومیت غذایی سگ ها، وادار‌کردن آن‌ها به استفراغ و پاکسازی معده است. این کار می‌تواند منابع غذایی آلوده را خارج کند و سگ را به حالت طبیعی خود برگرداند. برای وادارکردن سگ به استفراغ می‌توان از یک قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن استفاده کرد. شما می‌توانید این کار را با راهنمایی دامپزشک در خانه یا کلینیک انجام دهید.

بررسی علائم مسمومیت و پاکسازی معده در خانه یا تحت نظر دامپزشک مهم‌ترین کار برای درمان مسمومیت غذایی سگ‌هاست

پس از آن، هر دو ساعت مقدار بسیار کمی جوش شیرین را با آب مخلوط و در جرعه‌های کوچک به سگ خود بخورانید. چای زنجبیل هم به پاکسازی معده سگ کمک می‌کند. کپسول اسیدوفیلوس یا مقدار کمی از ترکیبات حاوی پروبیوتیک هم می‌تواند در بهبود حال سگ شما نقش داشته باشد.

برای درمان اسهال و تغذیه سگ خود در یکی دو روز پس از مسمومیت هم لازم است یک رژیم غذایی شامل آب و شیر نارگیل، پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه و محصولات پروبیوتیک را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که استفراغ ناشی از مسمومیت غذایی سگ‌ می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود و دهیدراته‌ماندن برای طولانی‌مدت، سگ را دچار مشکلاتی می‌کند. برای پیشگیری از این وضعیت، هر دو ساعت با توجه به جثه سگ خود، بین پنج تا چهل سی‌سی آب به او بدهید.

کلام پایانی

سگ‌ها موجودات بازیگوشی هستند و علاقه زیادی به غذا و امتحان‌کردن خوراکی‌های جدید دارند. به همین دلیل مسمومیت غذایی یک اتفاق رایج در آن‌ها است. مسمومیت غذایی سگ تجربه‌ای است که اکثر صاحبان سگ آن را تجربه می‌کنند. آگاهی از این که سگ‌تان چه چیزی را به چه مقدار خورده است، می‌تواند به درمان مسمومیت کمک کند. اگر در شرایطی قرار دارید که هیچ دامپزشکی در اطراف شما نیست، اصلا نگران نباشید. حال می‌تواند در چنین شرایطی به نجات سگ مسموم‌شده شما کمک کند. خدمات آنلاین سامانه حال به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته دردسترس شماست.

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”سگم غذا نمیخوره چه کار کنم؟” answer-0=”سگ‌ها به دلایل مختلفی مثل اضطراب، درد در اندام‌ها یا دهان و دندان، تکرار یا بی‌کیفیت‌بودن غذا، حسادت به سایر حیوانات خانگی، واکسن‌زدن، مشکلات گوارشی و مسمومیت بی‌اشتها شوند. برای یافتن علت اصلی بی‌اشتهایی سگ خود با دامپزشک مشورت کنید.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”چه چیزی برای مسمومیت سگ خوب است؟” answer-1=”هر زمان که متوجه مسمومیت سگ خود شدید، اولین کار این است که او را وادار به استفراغ کنید. بهتر است این کار را با راهنمایی دامپزشک انجام دهید و پس از آن، در وعده‌های غذایی کوچک به او غذاهای مخصوص یا خوراکی‌های سبک پخته‌شده و آب کافی بدهید.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.
دکمه بازگشت به بالا