اقتصادی

روایت وزیرخارجه عراق از دلایل بی‌ثباتی در منطقه

به گزارش خاورمیانه ، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفتگوی منامه تأکید کرد که دولت مصمم است انتخابات آزاد و منصفانه برگزار کند و از حاکمیت قانون استفاده کند.

وی گفت: “روابط تنگاتنگی که امروز جهان در زمینه روابط بین الملل شاهد آن است ، همه کشورهای دور و نزدیک را تحت تأثیر قرار داده و با چالش ها و مشکلاتی روبرو است که سایر کشورها با آن روبرو هستند. عامل جغرافیایی دیگر مانعی قوی برای جلوگیری از خطرات و بلایای مرزی نیست.”

فواد حسین در فراخوان خود برای حفظ امنیت منطقه ای و بین المللی و تحقق الزامات آن گفت: سلامت کشورها و امنیت مردم نیاز به یک تلاش بزرگ و جمعی با مشارکت همه کشورها دارد تا دولت ها بتوانند مسئولیت ها و تعهدات خود را برای مشاهده همزیستی مسالمت آمیز انجام دهند. و پایدار باش

رئیس هیئت دیپلماتیک عراق تأکید کرد که “فقدان سازوکاری برای حل منازعات در منطقه ، خاورمیانه را به یکی از پرتنش ترین و خطرناک ترین مناطق جهان تبدیل کرده و وضعیت بی ثباتی را ایجاد کرده است که نهادینه شده است ، مهمترین مسئله فلسطین است.” سرنوشت مردم فلسطین علاوه بر درگیری ها در سوریه ، لیبی و یمن با اراده و نظرات رهبران این کشور تعیین می شود.

فواد حسین افزود: ثبات در خاورمیانه تنها با پیگیری سیاست های پایدار ، واقع بینانه و پایدار برای حل نقاط اصلی درگیری و پایان دادن به بحران ها در منطقه از طریق مسالمت آمیز حاصل می شود.

وی درباره اوضاع عراق گفت: پس از آزادسازی شهرها از چنگال سازمان تروریستی داعش ، دولت در تلاش است تا آنها را بازسازی کرده و کنترل دولت را بر تمام مناطق و شهرها گسترش دهد و مهاجران و آوارگان را به مناطق زندگی و زندگی خود بازگرداند.

فواد حسین در ادامه به چالش های سلامتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن و مشکلات نهادهای بهداشتی در پذیرش تعداد روزافزون بیماران اشاره کرد.

وزیر امور خارجه عراق در پایان گفت: “دولت عراق در تلاش است تا از اقتدار دولت و حاكمیت قانون استفاده كند و الزامات برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سال جاری را محقق سازد و از تبدیل این كشور به میدان جنگ یا میدان حمله به كشورهای همسایه و پاسخگویی به خواسته های مردمی جلوگیری كند.” خواسته های اعلام شده در جریان تظاهرات.

311311

دکمه بازگشت به بالا