اقتصادی

روزنامه عبری‌ محمد بن سلمان را به سخره گرفت+کاریکاتور

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، پس از آن که نیویورک تایمز در 28 ژانویه گزارش داد که دولت عربستان سعودی در حال تلاش برای خرید نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس از رژیم صهیونیستی است و تماس تلفنی «محمد بن سلمان» با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت این کشور را فاش کرد. وزیر تل‌آویو و به‌ویژه روزنامه «هاآرتص» که در فلسطین اشغالی منتشر می‌شود در کاریکاتور به این موضوع پرداخته است.

نیویورک تایمز گزارش داد که در سال 2017 مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند مجوز فروش پگاسوس به سعودی ها و به ویژه آژانس امنیتی به ریاست بیسلمان را صادر کنند. در همین راستا، تعدادی از مقامات نظامی رژیم که مستقیماً به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت گزارش می دادند، «به صورت کاملاً مخفیانه» ارتباط خود را با سعودی ها از سر گرفتند. به گفته یک مقام صهیونیست، امید می رفت که این امر به تعهد و قدردانی بن سلمان منجر شود و در نهایت قراردادی 55 میلیون دلاری با سعودی ها بین NSO که مالک این بدافزار است، منعقد شد. اما ترور جمال خاشقجی و گمانه زنی ها در مورد دخالت این شرکت صهیونیستی باعث توقف همکاری شد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، پس از آن مقامات سعودی رایزنی هایی را با صهیونیست ها برای از سرگیری همکاری ها آغاز کردند، اما نتیجه ای نداشت و در نهایت خود محمد بن سلمان با نتانیاهو تماس گرفت و او را برای ادامه فعالیت پگاسوس در عربستان متقاعد کرد. نیویورک تایمز گزارش داد که سعودی ها توانستند با بازکردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای اسرائیلی موافقت تل آویو را جلب کنند.

به گزارش گاردین، تل آویو در سال 2017 صراحتا به NSO اجازه داد تجهیزات RS را به ریاض بفروشد و در همان سال، نمایندگان این شرکت با مقامات بلندپایه اطلاعاتی عربستان سعودی در وین، قبرس و ریاض دیدار کردند.

هاآرتص اکنون در یک کاریکاتور به این موضوع پرداخته است. محمد بن سلمان در این کاریکاتور در تماس تلفنی با نتانیاهو به نتانیاهو گفت: ما به این نیاز داریم تا مستی خود را متوقف کنیم.

دراکر به خبرنگار تحقیقی اسرائیلی راویو دراکر اشاره می کند که اکتشافات او دردسرهای زیادی را برای بنیامین نتانیاهو ایجاد کرده است. گزارش او منجر به آغاز تحقیقات پلیس اسرائیل و در نهایت محکومیت نتانیاهو شد. دراکر همچنین فساد بسیاری از مقامات صهیونیست را فاش کرد.

در عربستان سعودی، ولیعهد سعودی از زمان تحلیف خود، کمپین گسترده ای را برای محاکمه و حذف مخالفان خود از همه اقشار به راه انداخته و صدها منتقد، شاهزاده، روحانی و حتی برخی از نزدیکان خود را زندانی کرده است. تاکنون بسیاری از سازمان های حقوق بشری نسبت به استفاده از این نرم افزارهای جاسوسی برای سرکوب مخالفان در عربستان ابراز نگرانی کرده اند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط 17 رسانه بین المللی در 15 جولای 2021، از جمله روزنامه های فرانسوی لوموند، بریتانیایی گاردین و واشنگتن، عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که از برنامه جاسوسی پگاسوس برای نظارت بر فعالیت های روزنامه نگاران و سیاستمداران زن استفاده می کند. پست. این مرد توسط فعالان حقوق بشر یا روسای برخی شرکت ها و مؤسسات بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است، اگرچه دولت عربستان این گزارش را کاملاً نادرست توصیف کرده است.

انتهای حرف / م



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا