اقتصادی

رکوردشکنی گرمای هوا در اسپانیا

به گفته سازمان هواشناسی اسپانیا، این کشور روز گذشته (پنجشنبه) با رسیدن دما به ۳۸.۸ درجه سانتیگراد رکورد تازه گرما در ماه آوریل را ثبت کرده است.

به گزارش اخبار ورزشی به نقل از بی بی سی، این دما در فرودگاه کوردوبا در جنوب اسپانیا درست بعد از ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی ثبت شد که در هیچ ماه آوریلی تا به امروز سابقه نداشته است.

چند روز است که یک موج گرمای طاقت‌فرسا با دمایی ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد بالاتر از حالت عادی برای این وقت سال، اسپانیا را فراگرفته است. یک توده هوای خیلی داغ از آفریقا، توام با یک سیستم هوایی کم تحرک باعث این موج گرما شده است.

“کایِتانو تورِز” – سخنگوی سازمان هواشناسی اسپانیا – در این باره گفت: این عادی نیست. دمای هوای امسال کاملا از کنترل خارج شده است.

ابعاد حرارتی که جنوب اسپانیا در روزهای اخیر تجربه کرده کارشناسان را غافلگیر کرده است. “مکسیمیلیانو هِرِرا” – اقلیم‌شناس – که حسابی توییتری به اسم «دمای شدید» دارد، گفت: این گرما در اسپانیا واقعا شدید و بی سابقه است، با دمایی که قبلا هرگز در ماه آوریل مشاهده نشده بود. در برخی نقاط رکوردها گاه با اختلاف پنج درجه سانتیگراد شکسته می‌شود که رویدادی است که فقط چند بار در سراسر جهان اتفاق افتاده است.

مدارس اجازه یافته‌اند ساعت فعالیت خود را برای پرهیز از بدترین ساعات گرما تغییر دهند همچنین متروی مادرید نیز برای جلوگیری از انتظار زیاد مسافران فاصله حرکت قطارها را کم کرده است.

“کریستینا لینارِس” – محقق در موسسه بهداشتی کارلوس سوم – هشدار داد که این وضعیت به خصوص بر قشر محروم تاثیر منفی خواهد داشت. فقر یک عامل تعیین‌کننده است که توضیح می‌دهد چرا دمای شدید باعث آمار بالاتر مرگ می‌شود.

با تغییر اقلیم، موج‌های گرما نقاط زیادی را در اطراف جهان تحت تاثیر قرار داده است. هرچند بخش‌هایی از انگلیس در حال حاضر خنک‌تر از میانگین معمول هستند، در بسیاری از مناطق اسپانیا خلاف آن صادق است.

هواشناسان می‌گویند که ترکیبی از عوامل، علت دمای استثنایی است که این هفته اتفاق افتاده است. هوای داغ در شمال آفریقا حرارت را به سوی اروپا می‌راند. یک سیستم پرفشار، به علاوه هوای صاف بر فراز شبه‌جزیره ایبریا، موجب رسیدن نور بیشتر خورشید به سطح زمین شده که آنقدر خشک است که امکان دفع حرارت با تبخیر را ندارد. دمای بالا در پی خشکسالی طولانی در بسیاری از بخش‌های اسپانیا از راه می‌رسد. ذخایر آبی در حوضه آبریز گوادالکیبیر هم اکنون فقط ۲۵ درصد ظرفیت، آب دارند. این دو در کنار هم چشم‌انداز آتش‌سوزی‌های جنگلی زودهنگام را تقویت می‌کند و سازمان هواشناسی هشدار می‌دهد که بخش‌های وسیعی از کشور در معرض چنین خطری خواهند بود.

اسپانیا در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) شاهد سوختن گسترده‌ترین نواحی طبیعی در اروپا بود. به گفته کارشناسان، تغییر اقلیم به احتمال زیاد در این موج گرما نقش دارد.

دکتر “سامانتا برگِس” از موسسه تغییر اقلیم کوپرنیک به بی‌بی‌سی نیوز گفت: می‌دانیم که ۲۰۲۲ دومین سال گرم از زمان ثبت رکوردها در اروپا بود و گرمترین تابستان از زمان ثبت رکوردها را تجربه کرد. اروپا دارد با سرعتی دو برابر میانگین جهانی گرم می‌شود و از آنجا که گرمایش اینجا شدیدتر است، احتمال وقوع رویدادهای شدید هم بیشتر شده است. این رویدادهای شدید شامل موج‌های گرما می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا