اقتصادی

زلنسکی: دفاع مستحکم روسیه سرعت ضدحمله اوکراین را کند کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (چهارشنبه) در مصاحبه اختصاصی با شبکه آمریکایی ‌«سی‌ان‌ان» اعتراف کرد که دفاع مقتدرانه و مستحکم روسیه، سرعت ضدحملات ارتش اوکراین را کند کرده است.

زلنسکی که در دوران زمامداری خود حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را از دست داده است تصریح کرد که امیدوار بود که با ارسال به موقع تسلیحات غرب می‌توانست، «خیلی زودتر» ضدحمله علیه مواضع روسیه را آغاز کند.

وی با اشار به مشکل کمبود تسلیحات اوکراین گفت که ارتش این کشور در برخی مناطق اوکراین حتی «نمی‌توانند به شروع حملات فکر کنند» زیرا کی‌یف «تسلیحات مربوطه را در اختیار ندارد».

زلنسکی از کمک‌های ایالات متحده از اوکراین برای نبرد با روسیه تقدیر کرد و گفت: «من از ایالات متحده بعنوان رهبران حمایت از ما قدردانی می‌کنم اما من به آن‌ها و رهبران اروپا گفته‌ام که ما تمایل داشتیم زودتر، ضدحمله خود را آغاز کنیم و برای این کار به تمامی سلاح‌ها و ابزار و مواد نیاز داریم. چرا؟ صرفاً به این دلیل که اگر دیرتر شروع کنیم، کندتر پیش می‌‌رود».

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه افزود که مشکلات در میدان نبرد در حال حاضر به کند شدن ضدحمله ارتش این کشور منتهی شده است.

وی در این خصوص توضیح داد: «من می‌خواستم خیلی زودتر ضدحمله اتفاق بیافتد زیرا همه می‌دانستند که اگر ضدحمله دیرتر اتفاق بیافتد، بخش بزرگ‌تری از قلمرو ما مین‌گذاری می شود. ما به دشمن زمان و امکان کاشت مین‌‌های بیشتر و آماده‌سازی خطوط دفاعی‌اشان را دادیم».

مقام‌های اوکراینی در هفته‌های اخیر به طور مکرر گفته‌اند که گرچه ضدحمله این کشور علیه مواضع روسیه در جریان است اما اقدام اصلی هنوز انجام نگرفته است.

 

«هانا مالیار» معاون وزیر د فاع اوکراین ماه گذشته گفت که برخی از ذخایر خود را محدود کرده و این‌که «حمله اصلی» در راه است.

زلنسکی در خصوص روند ضدحملات اوکراین گفت که در هر جهتی که اوکراین برای حمله انتخاب کند، زمان دشمن محسوب می‌شود. «هرچه دیرتر شروع کنیم، اوضاع برای ما دشوارتر خواهد بود».

وی بار دیگر درخواست تکراری خود از غرب برای ارسال تسلیحات بیشتر برای نبرد با روسیه را تکرار کرد و گفت: «در برخی جهات، فرصت آغاز ضدحمله به ما داده شده است. در برخی جهان، حتی نمی‌توانیم فکر آغاز ضدحمله را بکنیم زیرا سلاح‌های مربوطه را در اختیار نداریم و سوق دادن مردممان برای کشته شدن با تسلیحات دوربرد روسیه بسیار غیرانسانی است».

زلنسکی همچنین بر درخواست خود برای دریافت جنگنده‌های آمریکایی «اف-16» تأکید کرد. ایالات متحده گرچه مجوز آموزش خلبان‌های اوکراینی برای پرواز با این جنگنده را صادر کرده اما هنوز به متحدان خود برای صادرات مجدد این جنگنده‌ها به اوکراین مجوز نداده است.

 

زلنسکی در این خصوص گفت: «حتی بحث برتری اوکراین در آسمان در مقابل روس‌ها مطرح نیست بلکه تنها بحث برابر شدن مطرح است. اف-16 ها نه تنها به آن‌هایی که در میدان نبرد هستد کمک می‌کند تا به جلو حرکت کنند بلکه بدون پوشش هوایی (مبارزه با روسیه) بسیار دشوار است».

مجری شبکه «سی‌ان‌ان» در خصوص شورش ناکام اخیر شبه‌نظامیان «واگنر» در روسیه و نوع واکنش «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سؤال پرسید که زلنسکی در پاسخ گفت که پوتین اکنون در تلاش است تا قدرت خود را تقویت کند و «جامعه خود را تحکیم کند».

وی همچنین مدعی شد که پوتین از زمان توافق محرمانه کرملین که به شورش واگنر پایان داد، به طور چشمگیری از دید عموم دور بوده است.

حدود ۱۰ روز پیش (۲۳ ژوئیه/ ۳ تیرماه) «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین است اعلام کرد از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته است. 

پریگوژین در پی این اتفاق اعلام کرد که خواستار برگزاری یک «راه‌پیمایی عدالت» است و به همراه نیروهایش پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرد.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین 24 ساعت بعد از تحرکات این گروه پیمانکار نظامی، با وساطت «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنر گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین روز ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

زلنسکی در این خصوص به سی ان ان گفت: ««بعد از همه این اتفاقات، پوتین کجا رفت؟ او به ندرت بیرون به خیابان می‌آید. ما او را در دفترش و … می بینیم اما هرگز او را بیرون و چنین جاهایی نمی بینیم».

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که اطلاعات اوکراین نشان می‌دهد که کرملین در حال ارزیابی حمایت از پریگوژین است.

وی در این باره گفت: «نیمی از روسیه از پریگوژین حمایت می‌کند و نیمی از روسیه حامی پوئین است. در این میان، برخی از مناطق روسیه در حال تعادل هستند و بدون آنکه مطمئن باشند که از چه کسی حمایت می‌کنند».

زلنسکی در بخش پایانی مصاحبه خود به فشاری که در حال حاضر به وی وارد است و نحوه مدیریت اوضاع گفت: «می‌توانی خودت را مثل یک حیوان در قفسی بگذاری و خودت را در آن جا خود را به زنجیر بکشی و مدام فکر کنی که به زودی کشته می‌شوی. البته محافظان من باید فکر کنند که چگونه از این اتفاق جلوگیری کنند و این وظیفه آنهاست. من به آن فکر نمی کنم.»

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1400 و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است و نازی‌زدایی اوکراین و پذیرش بی‌طرفی این کشور را از اهداف عملیات ویژه نظامی خود خوانده است.

با این حال، دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

با این حال، با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

پایان پیام/


دکمه بازگشت به بالا