اقتصادی

سفر اردوغان به قبرس شمالی و باکو برای تجدید میثاق با متحدان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، رئیس جمهور ترکیه بنابر سنت دیرینه سران این کشور، پس از پیروزی مجدد در انتخاب قصد دارد به قبرس شمالی و جمهوری آذربایجان سفر کند.

روزنامه «ینی شفق» روز یکشنبه نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که اواخر ماه گذشته مجددا انتخاب شد، اولین دیدارهای خارجی دوره جدید خود را از جمهوری قبرس شمالی و جمهوری آذربایجان انجام خواهد داد.

اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا پیروز شد، در حالی که «کمال قلیچداراوغلو» نامزد اپوزیسیون، ۴۷.۸۲ درصد آرا را به دست آورد.

اردوغان روز دوشنبه به قبرس شمالی سفر خواهد کرد و در آنجا با «ارسین تاتار» و «اونال اوستونل» رئیس جمهور و نخست وزیر قبرس شمالی دیدار خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود که آنها در مورد تحولات مدیترانه شرقی و گام‌های احتمالی آینده در مورد مسئله قبرس گفت‌وگو کنند. اردوغان روز سه شنبه به جمهوری آذربایجان سفر و با «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد. وی و علی اف در مورد روابط و همکاری‌های دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد.

چندی قبل در رویدادی که خشم یونان را به همراه داشت عضویت جمهوری قبرس شمالی در «سازمان کشورهای ترک» به عنوان عضو ناظر، تصویب شد.طی دهه‌های گذشته با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، اختلافات ترکیه و یونان بر سر مناطق ترک‌نشین و یونانی‌نشین قبرس با پرجا مانده است.

ترکیه روابط بسیار گرمی نیز با باکو دارد. ترکیه، از اعضای ناتو تسلیحات نظامی تهاجمی به جمهوری آذربایجان می‌دهد. ترکیه با ارسال پهپاد‌های «بیرقدار» کمک شایان توجهی به ارتش جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان کرد. ترکیه همواره چندین رزمایش با نیروهای مسلح ارمنستان به طور سالانه برگزار می‌کند(جزئیات بیشتر).

 

مقامات ارشد جمهوری آذربایجان نیز با تبریک پیروزی «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، از ادامه روابط راهبردی با آنکارا خبر دادند.

علی‌اف در پیامی پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت. وی این پیروزی را اعتماد مردم ترکیه به سیاست اردوغان ارزیابی و ابراز اطمینان کرد که توسعه همه جانبه ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان در سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا