اقتصادی

«سوریه»؛ عنوان تحولات عربی | خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» با انتشار گزارشی به تحلیل ابعاد و پیامدهای حضور «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان پرداخته و نوشت که دهه آتش‌باری که آمریکا و برخی متحدان متوهم آن علیه سوریه به راه انداختند، با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب پایان یافت. در بخش‌های دیگر این گزارش، تحلیلگران المیادین به پیروزی‌ سیاسی سوریه و مقاومت در برابر غرب، پیامدهای مثبت سخنرانی اسد در نشست جده و تشکیل پایه‌های نشست نظم جدید منطقه‌ای در غرب‌آسیا اشاره کردند؛ در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانیم:

بازگشت اتحادیه عرب به آغوش سوریه

بالاخره اتحادیه عرب در نشست جده به سوی دمشق بازگشت؛ جایی که دمشق موقعیت و نقش عربی خود را به درستی تحمیل کرد. موقعیت و نقشی که برخی کشورهای منطقه و قدرت‌های جهان از طریق جنگ، محاصره تحریم و به انزوا کشیدن سعی در سلب آن داشتند. این بستری تاریخی تحت عنوان «دهه آتش» را ایجاد کرد که در نتیجه آن، سوریه با استواری، مبارزه و فداکاری در میدان پیروز آن شد. این نتیجه به خاطر مدیریت پیشگام درگیری توسط دمشق و در قالب سیستمی متشکل از متحدان استراتژیک و همچنین براساس انتخاب‌های صحیح سیاسی و دیپلماتیک به رهبری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حاصل شد.

رویداد بزرگی روز جمعه (۱۹ می) در اجلاس جده با ابعاد عربی و بین‌المللی در حال وقوع بود؛ این رویداد را تنها می‌توان در چارچوب پایان دادن به پروژه‌های واشنگتن، غرب و برخی کشورهای عربی متوهم که هدف کنار گذاشتن سوریه از معادله را پیگیری می‌کردند، تحلیل کرد. شکی نیست که اکثر کشورهای عربی حاضر در اجلاس جده از بازگشت اسد، رئیس‌جمهور سوریه استقبال کردند و به عبارت دیگر، بر شکست دیپلماسی ده ساله خود در یک دهه پیش تاکید کردند.

در این دهه، دولت دمشق معادله جدیدی را به طرف‌های مقابل خود، تحمیل کرد؛ معادله‌ای که به زودی چشم‌انداز تدوین نظم جدید منطقه، آن هم خارج از سیطره آمریکا را به روی همگان خواهد گشود. کشور چین چند روز پیش از برگزاری نشست جده، این تغییر نظم جهانی را به زبان سخنگوی وزارت خارجه خود توضیح داد؛ وقتی او گفت که این اجلاس، یک بار دیگر نشان می‌دهد که وقتی «سایه آمریکا کوچک می‌شود، نور صلح گسترش می‌یابد».

محتوای بیانیه وزارت خارجه پکن، با بسیاری از مضامین مطرح‌شده در سخنان رهبران کشورهای عربی در مراسم افتتاحیه نشست جده در مورد ضرورت دگرگونی جایگاه کشورهای عربی در یک نظام چندقطبی جدید و رقم زدن یک قطب دیگر همخوانی و هماهنگی داشت.

خروج سوریه از دهه آتش به اجلاس سران؛ یک پیروزی برای تاریخ

دهه آتش که قصد داشت تا سوریه را ناامید کرده و آماده تسلیم شدن در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی کند، به هدفش نرسید. قرار بود تا این دهه شرایطی را برای غرب به وجود آورد که در نهایت منجر به، رسمیت شناختن خود موجودیت «اسرائیل» شود. در حالی که هم‌اکنون آمریکایی‌ها در مورد پرونده سوریه و در بازی تلاش‌ها برای تغییر رژیم که واشنگتن با تعداد انگشت شماری از کشورها پیگیری می‌کرد، لرزه ژئوپلیتیکی را احساس می‌کنند؛ خطایی راهبردی که چین نیز آن را بیان و یادآوری می‌کند. روند تحولات نشان داد که پروژه‌های آمریکا و اهداف این کشورهای معدود همراهش، به نام «بهار» دیگر راه به جایی نخواهند برد.

«دیما ناصیف»، تحلیلگر مسائل سیاسی و فرهنگی جهان عرب در گفت‌وگو با شبکه المیادین در این باره تاکید کرد که در نشست جده با حضور سران کشورهای عربی و میزبانی عربستان، هیچ بحثی در مورد مسائل و شرایطی که برای سوریه طی آن دهه آتشین تعیین شده بود، صورت نگرفت.

ناصیف در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر برگزاری جلسات و تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به موضوع سوریه»، افزود: هرکس در مورد این موضوع صحبت می‌کند «نمی‌داند که معمولا در ابتدا عناوین کلی در اجلاس‌ها و نشست‌ها قرار می‌گیرد و سپس درباره جزئیات بحث می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی و فرهنگی توضیح داد که خوش‌بینی بسیار زیادی از زمان ورود بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به جده، استقبال از وی به این شکل و حضورش در اجلاس سران آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد؛ بیش از شرکت در اجلاس و حضور در عربستان، به نظر می‌رسد سخنرانی اسد بیشتر مورد توجه واقع شده، چراکه منجر به افزایش نسبی نرخ لیره سوریه طی این دو روز بعد از سخنرانی شد.

نزاعی بین‌المللی که واشنگتن آغاز کرد، اما دمشق پیروز آن شد

«نزار عبود»، تحلیلگر دیگری بود که در این باره با المیادین به گفت‌وگو نشسته و درباره واکنش‌های جهانی به حضور اسد در نشست جده صحبت کرد. او که در امور ایالات متحده و سیاست‌های سازمان ملل متحد، تخصص دارد، توضیح داد: ناظران تحولات جهانی در نگاه به منطقه ما، احساس می‌کنند که یک پیروز در جنگ سوریه وجود دارد؛ آن پیروز هم کشور سوریه است که توانست حاکمیت خود را بر دو سوم مساحت سرزمین خود گسترش دهد.

عبود در ادامه گفت: سوریه در سطح روابط استراتژیک بین‌المللی بسیار قوی‌تر بوده است و توانسته به اتحادهای آسیایی بزرگ ملحق شود. علاوه بر آن توانست مشارکت بسیارخوب و عمیقی با ایران، عراق و کشورهای همسایه که برخی از آن‌ها به دلیل تسلیم شدن در برابر اراده غربی آسیب دیدند، مانند آنچه در لبنان، اردن و ترکیه رخ داد، برقرار کند. گذشته از این‌ها، سوریه در حال حاضر در پایان طرح جاده ابریشم چین منتهی به دریای مدیترانه قرار گرفته است.

تحلیلگر المیادین خاطرنشان کرد: سیاست‌های غرب بیش از گذشته انزواگرایانه شده است؛ حالا آن‌ها هستند که دست‌شان از این منطقه کوتاه شده و بهای سنگینی را پرداخته اند، بدون اینکه در پایان راه حتی به یک پیروزی یا موفقیت برسند.

بهار به صهیونیست‌ها نرسید؛ جوانان فلسطینی امید گرفتند

«ناصر اللحام»، تحلیلگر المیادین در امور فلسطین و منطقه هم در بررسی رخدادهای نشست جده با حضور هیأت سیاسی سوریه، ابتدا و با اشاره به بازگشت کشورهای عربی به سوی سوریه، بر پیروزی رئیس جمهور دمشق، و بر شکست و ناکامی رژیم صهیونیستی که بدون هیچ منفعت استراتژیکی روی آنچه «بهار عربی» نامیده می‌شد، سرمایه‌گذاری کرده بود، تاکید کرد.

اللحام خاطرنشان کرد: اختلافات و درگیری بین آمریکا و رژیم اشغالگر در بیش از یک موضوع، از ماجرای سوریه گرفته تا پرونده هسته‌ای ایران ظاهر شد. اختلافات دیگری در روابط رژیم صهیونیستی با چین هم ظاهر شد که دشمنی آمریکا با پکن را پررنگ کرد و حتی بر روابط واشنگتن با شخص «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه هم اثرگذار واقع شد.

تحلیلگر المیادین در ادامه خاطرنشان کرد: سوریه قبل از هدف قرار گرفتن فلسطین، لبنان و اردن مورد هدف قرار گرفته بود، همانطور که عراق هدف قرار گرفت و لیبی و یمن تا هم‌اکنون هدف قرار گرفته شده‌اند.این بدان معناست که نجات سوریه از این کشتار، پیروز شدن او و رفتنش به نشست سران عرب به این شکل، امید زیادی به جوانان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی می‌دهد.

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا