اقتصادی

سومین سالگرد قتل خاشقچی؛ پرونده‌ای مختومه بدون مجازات عاملان

به گزارش خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی ، امروز (شنبه ، 2 اکتبر) سومین سالگرد ترور جمال خاشقجی ، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه است ، در حالی که عاملان اصلی جنایت بدون مجازات و محکوم به اعدام هستند. برخی لغو و زندانی شدند ، برخی کاملاً تبرئه و آزاد شدند و کسانی که دستور قتل را دادند از پیگرد قانونی مصون بودند.

خاشقکی در 2 اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز وحشیانه ای کشته شد و جسد وی از ساختمان کنسولگری خارج شد.

مقامات سعودی در ابتدا هرگونه اطلاع از سرنوشت خاشقکی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی پس از ورود به کنسولگری از قلمرو دیپلماتیک خارج شده است ، اما معلوم می شود که سعودی ها با نشان دادن ویدئویی از خروج وی از کنسولگری تلاش کردند ادعا کنند. ، اما فریب آنها آشکار شد.

مقامات سعودی سپس مجبور شدند اعتراف کنند که وی به دلیل بازتاب کم رسانه ای مرگ خاشقکی در کنسولگری کشته شد ، زیرا یک گروه تروریستی بدون اطلاع مقامات ارشد سعودی خاشقجی را در اقدامی بی پروا کشت.

علیرغم ادعاهای عربستان سعودی ، حتی گزارشات اطلاعاتی آمریکا تأیید کرد که ترور خاشقجی با اطلاع مقامات ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

جمال خاشقجی متولد 13 اکتبر 1958 است. او پیش از این سردبیر روزنامه الوطن و سپس مدیر شبکه خبری عربی بود. خاشقجی در سپتامبر 2017 از عربستان سعودی فرار کرد و بعداً مقالاتی را در روزنامه واشنگتن پست به عنوان ستون نویس منتشر کرد و برخی سیاست های کشورش ، به ویژه سیاست های محمد بن سلمان را مورد انتقاد قرار داد. او منتقد صریح مداخله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن بود.

تقریباً یک سال پس از ترور خاشقجی ، در 25 سپتامبر 2019 ، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه با PBS مسئولیت قتل روزنامه نگار سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست را پذیرفت. اما “بدون اطلاع او”.

نیویورک تایمز اواخر ژوئیه گزارش داد که برخی از اعضای تیم ترور جمال خاشقجی در ایالات متحده آموزش نظامی دیده اند. به نوشته روزنامه آمریکایی ، شرکت امنیتی گروه 1 در آرکانزاس تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقکی را آموزش داده است ، اگرچه این آموزش “دفاعی” بوده و با هدف “محافظت بهتر از رهبران سعودی” انجام شده است.

بر اساس این گزارش ، تیم سعودی پس از آموزش در آمریکا برای سرکوب مخالفت با دولت عربستان در فعالیت هایی مانند آدم ربایی ، دستگیری و شکنجه شهروندان سعودی مشارکت دارد.

در مصاحبه با نیویورک تایمز ، لوئیز برمر ، مدیرعامل گروه تایر 1 ، نقش این شرکت در مربیگری تیم سعودی را تأیید کرد. این مقام که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با سوالات کتبی نمایندگان کنگره در جستجوی موقعیت در پنتاگون روبرو شد ، رسما تأیید کرد که شرکت امنیتی آموزش نظامی به تیم سعودی ارائه کرده است.

بر اساس اسناد مربوط به پاسخ های لوئیز برمر ، چهار نفر از اعضای تیم ترور سعودی در سال 2017 توسط شرکت امنیتی آمریکایی و دو نفر دیگر بین سال های 2014 تا 2015 آموزش دیده اند. با این حال ، برمر ادعا می کند که شرکت امنیتی Tire Group 1 Heep هیچ اقدامی نکرده است. این غیرقانونی است و آموزش او هیچ ارتباطی با ترور جمال خاشقجی ندارد و از دسامبر 2017 ، او سعودی ها را آموزش نداده است.

وب سایت عرب 21 در سالگرد جنایت هولناک اعلام کرد: “این جنایت افکار عمومی جهان را شوکه کرد و پیامدهای آن هنوز ادامه دارد.” وی افزود علیرغم بسته شدن حکم نهایی صادره از سوی دادگاه سعودی در سال 2020 ، که مورد انتقاد قرار گرفت ، این پرونده همچنان باز و محل انتقاد شدید است.

در همین راستا ، دیروز (جمعه ، 1 اکتبر) ، سازمان های مختلف حقوقی در مقابل سفارت ریاض در واشنگتن و در سومین سالگرد ترور خاشقجی تجمع کردند و خواستار عدالت و مجازات عاملان شدند.

این تجمع بخشی از فعالیت های سازمان های حقوقی مانند عفو بین الملل ، سازمان دموکراسی در جهان عرب در حال حاضر (DOWN) (مستقر در واشنگتن) و با دعوت و مشارکت نامزد “خدیجه چنگیز” خاچکی بود.

چنگیز در نامه ای نوشت: “سه سال پس از ترور وحشیانه جمال خاشقجی ، ما اکنون مقابل سفارت عربستان در واشنگتن هستیم و به تلاش خود برای دستیابی به عدالت برای همه ادامه می دهیم.”

تصویری از نامزد خاشقجی مقابل سفارت عربستان در واشنگتن منتشر شد ، جایی که وی یکی از صفحات شماره امروز روزنامه واشنگتن پست را در دست دارد که در زیر آن عکس خاشقجی را نوشته است: “جسد کجاست ؟ “

او نوشت: “آخرین صفحه روزنامه واشنگتن پست با عکس خاشقچی تزئین شده بود و ما اینجا هستیم تا از این جنایت هولناک به یاد این جنایت هولناک در مقابل سفارت عربستان استفاده کنیم.”

عبدالله پسر سلمان العوده منتقد سعودی نیز تصویری از خود را در مقابل سفارت ریاض در حالی که علامتی در دست دارد که خواستار عدالت برای خاشقجی است ، در دست دارد.

و نوشت: “سه سال پس از ترور خاشقجی ، جلوی سفارت عربستان در واشنگتن ، من آخرین صفحه روزنامه واشنگتن پست را که حاوی تصویری از جمال خاشقجی روزنامه نگار کشته شده است ، رحمت می کنم.”

در همین حال ، مرکز مطبوعات بین المللی روز جمعه بر لزوم دستیابی به عدالت در مورد جمال خاشقجی ، که برای واشنگتن پست کار می کرد ، تأکید کرد.

در بیانیه ای ، مرکز مستقر در وین مصونیت افراد مسئول ترور خاشقجی را که افکار عمومی جهان را شوکه کرد محکوم کرد و خواستار آن شد که ریاض در قبال این جنایت پاسخگو باشد.

در این بیانیه آمده است: “هیچ تغییر مهمی در تحقیقات پس از این حادثه که هدف آن شناسایی عاملان اصلی و عاملان آن است ، ایجاد نشده است.”

مدیر مرکز گفت: “سه سال از ترور وحشتناک خاشقجی به دستور دولت عربستان می گذرد. ​​عربستان هیچ قیمتی ملموس برای ترور خاشقجی پرداخت نکرده است ، زیرا این یکی از متحدان قدیمی دولت است. غرب.” وی افزود: “ما مصونیت ریاض در این مورد را به شدت محکوم می کنیم و برای دستیابی به عدالت تمام توان خود را به کار خواهیم بست.”

خطیب خاشقکی پیشتر خواستار مجازات ولیعهد سعودی شده بود و گفته بود: “اگر ولیعهد مجازات نشود ، برای همیشه به نظر می رسد که عامل اصلی می تواند بدون مجازات مرتکب قتل شود.” این ما را به خطر می اندازد و انسانیت ما را خدشه دار می کند. ضروری است که همه رهبران جهان از خود بپرسند آیا حاضرند با کسی که به قتل محکوم شده است دست بدهند؟ بیایید با دولت بایدن شروع کنیم. “

انتهای حرف / ص


دکمه بازگشت به بالا