ورزشی

سیری بر تحول حریم خصوصی در خانه‌های معاصر ایران

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرگزاری آنا از بیرجند، مقاله ISI علی ذبیحی دانشجوی دوره دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند با عنوان «سیر تحول خصوصی در خانه های معاصر ایران با استفاده از تکنیک فضا» مطالعه مورد شهر کرمان با راهنمایی رضا میرزایی در خانه باز بین المللی، خانه باز بین المللی.

ذبیحی پژوهشگر دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با قدردانی از استاد راهنما به خبرنگار آنا گفت: این مقاله به سیر تحول حریم خصوصی در خانه‌های معاصر ایران با استفاده از روش چیدمان فضا (Space Syntax ) نمونه ای از کرمان پرداخته است. خانه هایشان متروک و خانه هایشان امن است.

وی با بیان اینکه مفهوم محرمیت یکی از فاکتورهای مهم به کار در طراحی خانه است، افزود: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که با استفاده از تکنیک چیدمان فضا به بررسی تحول مفهوم محرمیت در خانه‌های معاصر کرمان می‌پردازد.

ذبیحی گفت: این پژوهش بر روی فضای کمّی چیدمان و تعداد ۱۵ خانه در شهر کرمان که به سه دوره زمانی قاجار، پهلوی و دوره جمهوری اسلامی مربوط می شود، از نظر شاخص چیدمان فضا و با استفاده از نرم افزار UCL DepthMap مورد بررسی گرفته شده و استفاده از نرم افزار UCL DepthMap مورد بررسی قرار گرفته است گفت: ویژگی DepthMap بر اساس فیلتر ANOVA است و در پنجره تجزیه و تحلیل استفاده می شود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که در طول زمان و از دهه ۱۹۲۰میلادی به بعد، نحوه چیدمان فضاها در خانه‌ها تغییر کرده است، به‌طوری‌که تفاوت قابل توجه در میان خانه‌های سه دوره زمانی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی مشاهده می‌شود که این امر بیانگر کاهش سلسله بازدید و بازدید است. در نهایت مراقب حریم خصوصی خود باشید.

این پژوهشگر دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بیان کرد: عوامل متعددی بر مفهوم محرمیت تأثیرگذارند (به عنوان مثال فضاهای واسط، چگونگی گشودگی‌ها، کیفیت بازشوها و بصری) با این وجود، این مطالعه بر تأثیر ساختار فضایی بر محرمیت محدودیت دارد. این پژوهش از تکنیک چیدمان (Space Syntax) به منظور تعیین سیر تحول مفهوم محرومیت در خانه‌های معاصر ایران استفاده شده است.

ذبیحی: از آنجایی که محرمیت یکی از مفاهیم اساسی در جوامع دیگر است، این تحقیقات می‌تواند به طراحان و سایر سازمان‌ها کمک کند تا در مراحل اولیه طراحی، مفهوم محرمیت را در کنار سایر عوامل آسایشی در نظر گیرندگان انجام دهند.

یک سری فروش خصوصی در خانه های پردرآمد ایران

رضا میرزایی عضو هیئت علمی و مدرس دکتری تخصصی معماری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز در این باره گفت: هدف ما ارتقای علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در سطح بین‌المللی بوده و سرمایه گذاری و هدف گذاری در رشد ساختار دانشجویان معماری از اهداف تخصص اصلی این هنر.

وزارت امور خارجه: وزارت امور خارجه و تجارت در وزارت امور خارجه و تجارت در صورتی که محتوای جامعه ISI بر اساس تحقیقات علمی منتشر شود، توصیه می شود.

//

دکمه بازگشت به بالا