اقتصادی

شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

در تابستان سال 2015 ، ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ، از جمله ایالات متحده ، چین ، روسیه ، فرانسه و انگلستان و همچنین آلمان ، به توافقی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا گروه 1 + 5 رسیدند. برجام از ایران خواست که به فعالیتهای هسته ای صلح آمیز خود در چارچوب جدید برجام ادامه دهد و در مقابل از گروه 1 + 5 خواست که زمینه را برای لغو کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل ، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران فراهم کند.

ایالات متحده باید هزینه های ترک برگام به ایران را پرداخت کند

اما با روی کار آمدن دولت جدید دونالد ترامپ در ژانویه 2017 ، وی زمینه سازی برای خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق هسته ای را فراهم کرد و سرانجام در ماه مه 1397 خروج کشورش از توافق نامه قانونی با ایران را انجام داد و وی به طور یک جانبه همه تحریم های اعمال شده علیه ایران را لغو نکرد. ایران فعال شده است ، اما در خط مقدم آن سیاست فشار حداکثر به اصطلاح سرنگونی ایران است. ترامپ طرحی 12 ماده ای ارائه داد و گفت اگر ایران شرایط ما را بپذیرد آماده مذاكره با تهران و انعقاد معامله جدید است اما ایران درخواست غیرمنطقی دولت ترامپ را نپذیرفت.

جو بایدن

با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 13 نوامبر ، نتایج شمارش آرا و اعلام رسانه های آمریکایی و اروپایی پیروزی جو بایدن ، دموکرات ، شایعاتی مبنی بر بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای با ایران وجود دارد.


بیشتر بخوانید:

بایدن قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران به دنبال بازگشت به برگام است


اوایل ماه اکتبر ، مجید تختوروانچی ، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل به سرویس جهانی بی بی سی گفت که اگر جو بایدن پیروز شود و دولت جدید آمریکا تصمیم به بازگشت به برگام بگیرد ، تهران شرایط لازم را برای ادامه کامل تعهدات خود دارد.

پیش شرط تهران برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برگام لغو کامل تحریم های اعمال شده علیه ایران است ، زیرا اصل برجام در حقیقت این موضوع اساسی را شامل می شود.

تخت روانچی ، یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات برگام ، در مورد شرایط خاص ایران صحبت کرد ، که اولین مورد ممکن است بازگشت به پرگام آمریکا باشد بدون هیچ پیش شرط و تغییری در متن و روح توافق.

بنابراین می توان فرض کرد که پیش شرط تهران برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برگام لغو کامل تحریم ها علیه ایران است ، زیرا اصل برگام در واقع شامل این موضوع اساسی است.

در اوایل ماه اکتبر ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه به اسپوتنیک گفت که اگر تصمیم به بازگشت به توافق هسته ای بگیرد ، دولت آمریکا باید خسارت وارد شده توسط خروج ترامپ به ایران را جبران کند. وی تأکید کرد که واشنگتن باید متعهد شود که به اقدامات غیرقانونی یا غیر منطقی مانند خروج از شورای امنیت دست نزند.

ظریف در مصاحبه با کانال 30 ، یک روز قبل از انتخابات آمریکا. ب نر S. کشور وی تحت هیچ شرایطی مذاکره مجدد در مورد مفاد شورای امنیت سازمان ملل را در نظر نخواهد گرفت.

ظریف و کری

ایران نباید هیچ توافق ضعیف و شکننده ای را بپذیرد

البته باید منتظر ماند و دید دونالد ترامپ در بقیه دوره ریاست جمهوری خود در کاخ سفید با ایران چگونه برخورد می کند. لازم به ذکر است که اگر تیم حقوقی ترامپ نتواند ادعاهای رئیس جمهور در مورد تقلب در انتخابات را اثبات کند ، که وی هنوز نتوانسته است آن را ثابت کند ، بایدن کسی است که به کاخ سفید می رود و رهبری را به دست می گیرد. ایران برای شنیدن مواضع رئیس جمهور جدید باید تا 20 ژانویه صبر کند. البته مقامات ارشد ایران بارها تأکید کرده اند که سیاست ایران به تغییر رئیس جمهور در ایالات متحده بستگی ندارد زیرا آنها می دانند که سیاست عمومی کاخ سفید تا حد زیادی تحت تأثیر روسای جمهور قرار ندارد و دولت درصدی است که واشنگتن تصمیم می گیرد.

به نظر می رسد این بار ایران نباید به آب بپرد زیرا چنین ضربه ای به اعتماد سیاستمداران غربی بر بدنه اقتصاد این کشور تأثیر گذاشته است.

انتهای پیام / 4155 /

دکمه بازگشت به بالا