اقتصادی

شولتز بر مخالفت آلمان با عضویت فوری اوکراین در ناتو تاکید کرد

به نقل از خبرگزاری آناتولی، شولتز در یک کنفرانس خبری مشترک با مارسل چیو لاکو نخست‌وزیر رومانی در برلین، تصریح کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند در جریان یک جنگ عضو یک اتحاد دفاعی شود.

صدراعظم آلمان گفت: شرط الحاق به ناتو، نداشتن درگیری‌های مرزی جاری با کشورهای دیگر است.

به نوشته آناتولی، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین رهبران ناتو را تحت فشار قرار داده تا اوکراین را در مسیر مشخصی برای الحاق قرار دهند و تهدید کرده است که در صورت تحقق نیافتن این امر، در نشست ویلنیوس شرکت نخواهد کرد.

رهبران ناتو در دیدار در ویلنیوس، بدون وارد کردن فوری اوکراین به عضویت در این پیمان دفاعی، در مورد تعمیق روابط با کی‌یف بحث خواهند کرد زیرا تضمین‌های امنیتی این بلوک می‌تواند متحدان ناتو را به درگیری مسلحانه با روسیه بکشاند.

در همین ارتباط ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم پیشتر گفت: در اجلاس ویلنیوس و جلسات مقدماتی این اجلاس، ما در مورد موضوع دعوت رسمی اوکراین برای عضویت در ناتو بحث نمی‌کنیم.

وی افزود: آنچه که ما در حال گفت‌ وگو هستیم این است که چگونه اوکراین را به ناتو نزدیک‌تر کنیم و رایزنی‌های مداوم در حال انجام است و من در موقعیتی نیستم که از نتیجه این رایزنی‌ها جلوگیری کنم.

نشست ویلنیوس در جولای چشم‌انداز آینده اوکراین را به عنوان یک عضو دموکراتیک مستقل از خانواده یورو آتلانتیک ترسیم خواهد کرد.

به نوشته آناتولی، پس از الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه، کی‌یف رسماً درخواست خود را برای عضویت سریع در ناتو در سپتامبر گذشته ارائه کرد.

310310

دکمه بازگشت به بالا