شکایت از امداد خودرو ایران خودرو
شکایت از ایران خودرو با روش های مختلفی امکان پذیر بوده و مشتریان و افراد شاکی با توجه به شرایط خود، می توانند بهترین روش ممکن را انتخاب نمایند. ایران خودرو بزرگ ترین شرکت خودروساز در ایران می باشد که نسبت به تولید خودروهای سبک و سنگین اقدام می کند. با توجه به ایجاد موقعیت فروش انحصاری برای این شرکت که در پی جلوگیری از واردات خودرو ایجاد شده، احترام به مشتری تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در همین راستا، پیوسته شاهد ثبت شکایات زیادی از سوی مشتریان هستیم.
دلیل های عمده شکایت از این شرکت مربوط به تاخیر در تحویل خودرو یا تحویل اتومبیل آسیب دیده می باشند. با این حال، دلایل متعدد دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد. موضوعی که اهمیت دارد، آشنایی با نحوه شکایت از نمایندگی ایران خودرو یا خود این شرکت است. به عبارت دیگر، مشتریان باید روش های گوناگون موجود برای شکایت از این خودروساز را دانسته و با توجه به شرایط خود، بهترین مورد را انتخاب کنند.
در حال حاضر، شیوه های مختلفی برای شکایت از این شرکت بزرگ خودروسازی یا نمایندگی های آن وجود دارد. اولین راه، استفاده از سامانه های تعیین شده توسط ایران خودرو می باشد. یعنی مشتری می تواند دلیل نارضایتی خود از محصول یا نمایندگی را به بخش شکایات این شرکت اعلام کند. ثبت شکایت ایران خودرو با این روش در بسیاری از موارد جواب داده و مشکل مشتری برطرف خواهد شد.
با این حال، در صورتی که فرد شاکی نتواند از طریق بخش مربوط در خود شرکت مشکل را برطرف کند، باید سراغ روش های بعدی شکایت برود. این موارد شامل مراجعه به مراجع قضایی، سازمان تعزیزات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در هر استان می باشند.
راه های شکایت از ایران خودرو
با توجه وسعت محصولات ایران خودرو و تعداد زیاد افرادی که نسبت به خرید اتومبیل از این کارخانه اقدام می کنند، سالانه تعداد زیادی شکایت هم از این شرکت ثبت می گردد. اغلب این شکایات مربوط به مشتریانی هستند که از کیفیت خدمات و محصولات ایران خودرو رضایت ندارند. تاخیر در تحویل خودرو، تحویل اتومبیل معیوب، عدم تحویل موارد ضروری مانند زاپاس و غیره و عدم توجه به مفاد قرارداد مهم ترین دلایل شکایت از ایران خودرو به شمار می آیند.
به این ترتیب، افرادی که هنگام تحویل خودروی خود با هر یک از این موارد مواجه می شوند، در پی استفاده از روشی مناسب برای ثبت شکایت خواهند بود. در این رابطه باید بگوییم که روش های مختلف جهت شکایت از شرکت ایران خودرو و نمایندگی های آن وجود دارد که بهتر است به ترتیب آن ها را دنبال کنید. در ادامه برخی از مهم ترین روش های موجود و نحوه شکایت از نمایندگی ایران خودرو با هر یک از آن ها را برای تان توضیح داده ایم.
اولین روشی که مشتریان ایران خودرو برای ثبت شکایات پیش رو دارند، استفاده از سامانه در نظر گرفته شده توسط همین شرکت می باشد. ایران خودرو به منظور تسهیل شرایط برای مشتریان جهت ارائه شکایات، نظرات، انتقادات و پیگیری سفارشات خریدشان، اقدام به ایجاد سامانه تلفنی ۰۹۶۴۴۰ نموده است. در همین راستا، مشتریان جهت ثبت شکایت ایران خودرو می توانند این شماره را در گوشی موبایل یا تلفن ثابت خود گرفته و با مرکز ارتباط با مشتریان ایران خودرو، ارتباط برقرار کنند.
پس از ارتباط با سامانه تلفنی مذکور، گزینه های مختلفی پیش روی تان قرار می گیرد که هر کدام برای یک سری موارد کارایی دارند. برای مثال، مشتریان می توانند نسبت به ثبت شکایت، استفاده از خدمات امداد خودرو چری، پیگیری وضعیت خرید اتومبیل یا موارد این چنینی دیگر اقدام کنند. به منظور ارائه مسائل و مشکلات گوناگون، پس از شماره گیری تلفن شکایت از نمایندگی ایران خودرو باید گزینه دوم را انتخاب نمایید. چرا که این گزینه مربوط به ثبت و پیگیری شکایات می باشد.
پس از شماره گیری عدد ۲، گزینه های مختلف ثبت شکایت از طریق این سامانه برای تان نمایش داده می شود. با شماره گیری مجدد عدد ۱، لینک شکایت بر روی گوشی موبایل تان ارسال می شود. پس می توانید از طریق آن، شکایت خود را به صورت کامل ثبت کرده و ارائه دهید. عدد ۲ در این بخش مربوط به پیگیری شکایت بوده و برای افرادی که قبلا نسبت به شکایت از ایران خودرو اقدام کرده اند، مناسب است.
زیرا آخرین وضعیت درخواست شکایت شما را اعلام می کند. اما با شماره گیری عدد ۳، می توانید مستقیما با کارشناسان این شرکت ارتباط برقرار کرده و شکایت خود را ارائه دهید. این روش معمولا کاربردی تر بوده و در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام، امکان رفع آن از طریق صحبت با کارشناسان وجود دارد. در واقع، نحوه شکایت از نمایندگی ایران خودرو با این شیوه ساده تر است. به هر حال، پس از ثبت شکایت با هر روش، یک کد پیگیری در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
شکایت از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان
گاهی اوقات با وجود ثبت شکایت از طریق سامانه تلفنی ایران خودرو، پیگیری های لازم انجام نگرفته و مشکل مشتری هم چنان باقی می ماند. در صورتی که پیگیری های لازم از طریق بخش رسیدگی به شکایات شرکت ایران خودرو نتیجه ندهد، باید سراغ راه بعدی و نهادهای مسئول بروید. مهم ترین روش ثبت شکایت ایران خودرو از مراجع ذی صلاح، مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها است.
چرا که به موجب اصلاحیه صورت گرفته در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان، رسیدگی به کلیه شکایات مرتبط با شرکت های خودروسازی در صلاحیت سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد. پس افرادی شاکی باید به شعب این سازمان در استان خود مراجعه نموده و شکایت شان را ثبت کنند. در صورتی هم که افراد از روند رسیدگی به شکایت در این سازمان ناراضی باشند، می توانند مجددا شکایت خود را در دبیرخانه هیئت اختلاف خودرویی وزارت صمت، ثبت نمایند. این گونه شکایت شما نهایتا ظرف ۲۰ روز بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد.
شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی
در صورتی که اقدام از طریق شماره تلفن شکایت از نمایندگی ایران خودرو و روش های دیگر نتیجه نداد، افراد می توانند شکایت خود را از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به ثبت رسانند. البته دقت داشته باشید، برای این که شکایت در سازمان تعزیرات مورد بررسی قرار گیرد، لازم است اول در سازمان حمایت حقوق مصرف کننده اعلام تخلف گردیده و پرونده تشکیل شود. سپس شکایت شما به این سازمان ارجاع داده شده و بررسی های لازم انجام می گیرد.
شکایت از طریق مراجع قضایی
روش بعدی که مشتریان شرکت ایران خودرو جهت شکایت از این شرکت پیش رو دارند، انجام فرایند مربوطه از طریق مراجع قضایی است. در صورتی که خودروی خریداری شده شما دارای نقص فنی بوده یا سرنشینان به دلیل این نقص فنی دچار آسیب شده باشند، می توانید مراتب را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید.
نحوه شکایت از نمایندگی ایران خودرو یا خود شرکت در این روش، به این صورت است که ابتدا باید یک شکواییه مناسب تنظیم نمایید. سپس این شکواییه یا دادخواست را به دادگاه یا دادسرا ارائه دهید تا روند پیگیری آن آغاز شود. تنظیم صحیح و مناسب شکواییه و ارائه عدله کافی جهت این امر، می تواند شانس پذیرفته شدن شکایت شما از شرکت ایران خودرو را افزایش دهد.