ورزشی

شگفتی‌سازان تاریخ جام جهانی؛ ایران هم به این لیست اضافه می‌شود؟

ایمان گودرزی; تاریخچه جام جهانی زیر نظر غول های جهان. برزیل بیش از هر کشور دیگری موفق بوده و پنج بار قهرمان شده است. این در حالی است که کشورهای اروپایی در این رقابت ها پیشرفت چشمگیری داشته اند و از زمانی که دیگو مارادونا، اسطوره آرژانتین در سال 1986 این تیم را به موفقیت رساند، تنها برزیل مانع از انحصار این رقابت ها شده است و فرانسه و اسپانیا از زمان قهرمانی این رقابت ها به این رقابت ها دست یافته اند. با 5 تیمی که در جام جهانی اخیر سر و صدای زیادی به پا کردند کار را ادامه خواهیم داد. البته هیچ یک از آنها نتوانستند قهرمانی را کسب کنند، اما می توانند الهام بخش تیم های کوچکتر باشند.

کامرون (1990)

قبل از کامرون در سال 1990، تیم های آفریقایی اغلب سنگین وزن های جام جهانی محسوب می شدند. با این حال، کامرون همه چیز را در ایتالیا 90 روز تغییر داد. آنها در بازی افتتاحیه با غلبه بر آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی یکی از بزرگترین شوک های جام جهانی را به وجود آوردند و این بازی جنجالی که با دو اخراج همراه بود همیشه در خاطر کامرون خواهد ماند.

رقص سامبا راجر میلا با پرچم کرنر پس از گلزنی یکی از خاطره انگیزترین تصاویر این مسابقه است. راجر در 38 سالگی بازنشسته شد و دوباره برای این مسابقه بازنشسته شد. بازگشت او با ستاره شدنش همراه بود و حتی چهار سال بعد به آمریکا بازگشت. در آن رقابت ها کامرون 7 دقیقه تا نیمه نهایی فاصله داشت و 2-1 از انگلیس پیش بود اما در دقایق پایانی گل تساوی را به ثمر رساند و در وقت اضافه بازی را واگذار کرد.

تاریخچه جام جهانی؛  آیا ایران نیز به این لیست اضافه شده است؟

بلغارستان (1994)

بلغارستان در جام جهانی 1994 راه شگفت انگیزی را برای رسیدن به مقام چهارم انجام داد، مخصوصاً زمانی که بفهمیم در این جام چه تیم هایی را شکست داده اند! رقابت بلغارستان بدتر از این نمی توانست آغاز شود، آنها در دالاس مقابل نیجریه با نتیجه 3-0 شکست خوردند. با این حال آنها پیشرفت کردند و توانستند یونان را 4-0 شکست دهند. با این جود، آن ها برای ازورز در حذفی باید باید ارجانتین را بایدو مارادونا میدادند. همین اتفاق افتاد و 10 نفر و 2 بر صفر آرژانتین را شکست دادند. بلغارستان در مرحله یک هشتم نهایی مکزیک را حذف کرد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی به آلمان باخت که سه دقیقه بعد از تساوی هریستو استویچکوف با ضربه سر یوردان لاچکوف به پیروزی معروفی دست یافت. ایتالیا در نیمه نهایی بسیار خوب بود. آنها از بلغارستان جلوگیری کردند. از راهیابی به فینال و در نهایت با شکست در دیدار رده بندی مقابل سوئد به مقام چهارم دست یافتند.

تاریخچه جام جهانی؛  آیا ایران نیز به این لیست اضافه شده است؟

کرواسی (1998)

هیچکس نمی تواند انکار کند که کرواسی برنامه ای برای موفقیت در فرانسه ندارد، زیرا آنها در همه پست ها بازیکنان بسیار خوبی داشتند اما انتظار نمی رفت در این رقابت ها سوم شوند! این تیم که در سال 1991 به صورت ملی به استقلال رسیده بود برای اولین بار راهی جام جهانی شد و مشتاق بودند در این رقابت ها تاثیرگذار باشند، کرواسی از ابتدا قدرتمند ظاهر شد و با دو برد مقابل جامائیکا و ژاپن. ، در رسیدن به خلفتی را سنگا کرد توجیه شدند کرواسی در مرحله یک هشتم رومانی را شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی با 3 گل آلمان را شکست داد. کروات ها در نیمه نهایی هستند اما حریفشان فرانسه میزبان نیستند و گل های فوتبالی شان دوای دردشان نیست. اما فوتبال بار دیگر ماشین خود را در کانون توجه قرار داد و کروات ها توانستند با پیروزی دو بر یک مقابل هلند قدرتمند به مقام سوم برسند.

تاریخچه جام جهانی؛  آیا ایران نیز به این لیست اضافه شده است؟

کره جنوبی (2002)

کشورهای میزبان معمولاً زمانی که فرصتی برای معرفی خود در صحنه جهانی دارند، فراتر از انتظار عمل می کنند، اما تعدادی از این میزبانان، مانند کره جنوبی در سال 2002، به نیمه نهایی راه یافتند. البته تلاش آنها با تصمیمات عجیب داوری در دیدار مقابل ایتالیا و اسپانیا در مرحله حذفی کاملا زیر سوال رفت. سطح بالای شاگردان هیدینک به سرعت مشخص شد و آنها در گروهی که ایالات متحده آمریکا، پرتغال و لهستان در آن حضور داشتند به مرحله حذفی راه یافتند. خط دفاع کره در این رقابت ها حضور داشت و در مرحله گروهی تنها یک گل به ثمر رسید. بعد از صعود از مرحله گروهی در وقت اضافه ایتالیا را شکست دادند و سپس در ضربات پنالتی اسپانیا را از دور رقابت ها بیرون کردند، البته بدون حرف و حدیث! آلمان بالاخره هم کره و هم داور را گرفت و کره ای ها را با یک گل راهی مرحله حذفی کرد. کره در دور پایانی مغلوب دیگر شگفتی ساز این رقابت ها یعنی ترکیه شد و به مقام چهارم بسنده کرد.

تاریخچه جام جهانی؛  آیا ایران نیز به این لیست اضافه شده است؟

کاستاریکا (2014)

شاید کاستاریکا در زمان جام جهانی 2014 در رده 28 فیفا قرار داشت اما در گروهی قرار گرفت که سه تیم دیگر در بین 10 تیم برتر جهان در آن زمان بودند! بنابراین هیچ کس انتظار زیادی از آمریکای مرکزی در برزیل نداشت. رتبه پایین آنها اما امیدهای قوی آنها را زیر سوال نبرد و کاستاریکا با دو برد در بازی با اروگوئه و ایتالیا و تساوی بدون گل مقابل سه شیرها به عنوان تیم اول به مرحله حذفی صعود کرد و در نهایت ایتالیا و انگلیس را در این حذف شگفت زده کرد. مرحله شد پس از شکست یونان در یک هشتم نهایی، کاستاریکایی ها در کوارتر چهارم رقیب هلند شدند اما گل های نارنجی کاستاریکا را متوقف کردند و مانع از حضور آنها در نیمه نهایی شدند. بدون شک جام جهانی 2014 این باور را در همه تیم ها ایجاد کرد که هرگز کاستاریکا را به حداقل نرسید.

تاریخچه جام جهانی؛  آیا ایران نیز به این لیست اضافه شده است؟

بیشتر بخوانید:

257 251

دکمه بازگشت به بالا