اقتصادی

صنعت چاپ در انتظار ورود فناوری دانش‌بنیان‌ها

گسترش اقتصاد دیجیتال یکی از احکام پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه است که بر اساس آن باید در تولید ناخالص ملی سهم ۱۰ درصدی به خود اختصاص دهد، بنابراین لازم است برای تحقق این هدف بستر برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، بلاک‌چین‌ها و … بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در زمان گذر اقتصاد از سنتی به دیجیتال است که نمی‌توان از آن غفلت کرد.

برای توسعه فعالیت دانش‌بنیان‌ها در عرصه اقتصادی و کمک به اشتغال‌زایی و تولید ناخالص داخلی لازم است بستر‌های مناسب شناسایی گردد و شرایط ورود این نوع شرکت‌ها به صنایع مختلف فراهم شود.

یکی از صنایعی که نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، صنعت چاپ و نشر است تا بتواند علاوه بر گذر از مصائب تحریم‌ها به رشد و توسعه این صنعت کمک کند.

چرا دانش‌بنیان‌ها در صنعت چاپ حضور ندارند

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت الزامی است، اما آیا تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان قدم به عرصه کمک به صنعت چاپ و نشر گذاشته‌اند یا خیر؟

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران پیشنهاد ورود شرکت‌های دانش‌بنیان را برای توسعه صنعت چاپ، در چهار بخش مطرح و تأکید کرد: تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت چاپ و نشر ورود نکرده‌اند و باید این مسیر برای توسعه فناورانه صنعت چاپ هموار شود.

احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای احقاق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی گفت: برای تحقق اهداف اسناد بالادستی لازم است تا سهم دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها در زمینه به‌روزرسانی فناوری صنایع افزایش پیدا کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پررنگی در این صنعت نداشته‌اند

صنعت چاپ

وی درباره سهم دانش‌بنیان‌ها در صنعت چاپ و نشر کشور اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پررنگی در این صنعت نداشته‌اند و این در حالی است که در چهار بخش این صنعت ضرورت نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان به‌شدت احساس می‌شود.

این مقام مسئول صنفی افزود: صنعت چاپ شامل دو بخش ماشین‌آلات و صنایع تکمیلی می‌شود. با توجه به اینکه ساخت ماشین‌آلات به لحاظ زمانی و هزینه‌ای برای تولید مقرون به صرفه نیست؛ بنابراین انتظار ورود از شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه را نداریم.

کشورهای پیشتاز در صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران ادامه داد: در حال حاضر ژاپن، ایتالیا و آلمان تولیدکنندگان اصلی ماشین‌آلات صنعت چاپ هستند و کشور دیگری در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است.

ابوالحسنی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌توانند در بخش صنعت به عرصه صنایع تکمیلی ورود پیدا کرده و نیاز‌های فعالان صنعت چاپ را برطرف کنند. برای شرکت‌های دانش‌بنیان امکان ورود به صنایع تکمیلی چاپ در بخش تولید قطعات، تولید مرکب، تأمین رطوبت چاپخانه و دفع پسماند کمک کنند، اما تاکنون به این زمینه‌های مهم برای فعالیت از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان توجهی نشده است.

وی گفت: یکی از مهمترین نیاز‌ها در صنعت چاپ این است که رطوبت چاپخانه تأمین شود، اما در حال حاضر برای تأمین رطوبت مشکل داریم. لازم است تا شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت دستگاه‌های رطوبت‌ساز وارد عمل شوند.

مشکلات فرآیند تأمین قطعات با حضور علم دانش‌بنیان‌ها

صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ادامه داد: تأمین قطعات یکی دیگر از نیاز‌های صنعت چاپ است. در شرایط تحریمی تأمین این قطعات برای ما سخت بود. با ورود دانش‌بنیان‌ها می‌توانیم مشکلات فرآیند تأمین قطعات را برطرف کنیم.

ابوالحسنی تصریح کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه‌ها ورود پیدا کنند، بدون شک اتحادیه نیز حمایت‌های لازم را از آنان به عمل می‌آورد.

طبق گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به صنایع تبدیلی در زمینه چاپ دست به کار نشده‌اند؛ در حالی که چنین الزامی محسوس است و نباید از زمینه‌ای که برای فعالیت باز است توسط شرکت‌های دانش‌بنیان غفلت شود.

دکمه بازگشت به بالا