اقتصادی

طالبان: خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری تاس ، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در جلسه روز چهارشنبه گفت که طالبان به تعهدات خود پایبند بوده و اجازه نخواهد داد که وضعیت افغانستان امنیت سایر کشورها را تهدید کند.

او همچنین مدعی شد که دولت افغانستان شامل همه موارد است.

امیرخان متکی همچنین گفت که برای اولین بار در 45 سال گذشته ، افغانستان تحت حفاظت و مقاومت در برابر تهدیدات قرار گرفت. ما به تعهدات خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان برای تهدید سایر کشورها احترام می گذاریم.

وی اشاره کرد: طالبان در عمل ثابت کردند که قلمرو آنها علیه کشور ثالث مورد استفاده قرار نمی گیرد.

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه در نشستی در مسکو از طالبان خواست تا از افغانستان به عنوان پایگاهی برای تهدید سایر کشورها استفاده نکنند.

وی همچنین از طالبان برای کمک به انتقال اتباع روسیه از افغانستان تشکر کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که انتقال دانشجویان افغانستانی به روسیه برای تحصیل در دانشگاه های روسیه برنامه ریزی شده است و در آینده نزدیک اتفاق می افتد.

عبدالسلام حنفی ، شخصیت برجسته طالبان که هفته گذشته ریاست مذاکرات این جنبش با ایالات متحده و اتحادیه اروپا را نیز بر عهده داشت ، نمایندگی طالبان در اجلاس مسکو را رهبری می کند.

طالبان پیش از این در آنکارا با مقامات ترکیه دیدار کرده بود.

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت کنندگان در این نشست درباره وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان و آمادگی های جامعه بین المللی برای جلوگیری از بحران انسانی در این کشور بحث خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: تحولات سیاسی و نظامی احتمالی در افغانستان و چشم اندازهای تشکیل دولت جامع در این کشور در این نشست مورد بحث قرار می گیرد. در این مجمع همچنین راههای متحد کردن تلاش ها و ترتیبات جامعه بین المللی برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رایزنی های مسکو در سال 2017 بر اساس مکانیزم شش جانبه با مشارکت نمایندگان ویژه روسیه ، افغانستان ، ایران ، هند ، چین و پاکستان آغاز شد.

311311

دکمه بازگشت به بالا