اقتصادی

ظریف: جامعه بین‌المللی و شورای امنیت با تصمیمی مهم روبرو هستند

به گزارش گروه سیاست خارجی فارس خبر ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از جلسه شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 در مورد برگام توئیت کرد: “جامعه بین المللی به طور کلی و شورای امنیت سازمان ملل به ویژه با تصمیم مهم روبرو هستند.” آیا ما به قانون احترام می گذاریم یا به قانون جنگل باز می گردیم؟ “

در این توییت ، متن فارسی و انگلیسی وی را نیز در رابطه با قطعنامه 2231 به شورای امنیت سازمان ملل متصل می کنم.

شورای امنیت علاوه بر بازرسی های مداوم آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران ، خواستار نظارت بر پیروی از ایران در “مراحل مورد نیاز هیئت نمایندگی” شد.

در این جلسه نماینده آلمان مخالفت کشور خود را در مورد استفاده ایالات متحده از مکانیزم حل اختلاف در شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران ابراز کرد.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در این جلسه اظهار داشت: “همانطور که در پیام رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به رهبران دولت های باقیمانده در بورگام در تاریخ 8 مه 2018 گفته شد ، هرگونه محدودیت جدیدی که توسط شورای امنیت اعمال شده خلاف تعهدات اساسی ملت ایران است. در چنین شرایطی سناریو ، گزینه های ایران ، همانطور که قبلاً به بقیه شورای امنیت سازمان ملل گزارش شده بود ، بسیار مهم خواهد بود و ایالات متحده و هر موجودی که بتواند به آن کمک کند – یا رفتار غیرقانونی ایالات متحده را بپذیرد – مسئولیت کامل خواهد داشت. (جزئیات بیشتر)

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین در جلسه شورای امنیت از اظهارات وزیر امور خارجه آمریكا علیه ایران انتقاد كرد.

وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو ، ادعاهای مكرر خود را علیه ایران تکرار كرد. وی پس از انتقاد نماینده روسیه ، جلسه مجازی را ترک کرد.

پومپئو با بیان اینکه تحریم تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید ، گفت: “ایران” [در صورت اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی] شما قادر به خرید و فروش اسلحه خواهید بود. وی افزود: “اگر اقدامی صورت نگیرد ، ایران قادر به خرید جنگنده و قرار دادن این کشورهای اروپایی در اختیار ایران خواهد بود.”

وی همچنین ادعا كرد كه “برداشته شدن تحریم تسلیحاتی علیه ایران این امکان را برای رسیدن به هواپیماها و زیردریایی ها خواهد داد و با آن ایران آزادی ناوبری دریایی در آبراههای منطقه را تهدید خواهد كرد.” (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا