اقتصادی

عربشاهی: در آینده افسوس این فینالیست نشدن را می خوریم/مقابل قطر چیدمان خوبی نداشتیم

جام ملت‌های آسیا

عربشاهی: در آینده افسوس این فینالیست نشدن را می خوریم مقابل قطر چیدمان خوبی نداشتیم

بازیکن سابق تیم ملی گفت: در آینده خیلی بیشتر افسوس می‌خوریم چرا اجازه دادیم قطر به جای ما فینالیست جام ملت‌های آسیا شود.

ضیا عربشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر اظهار کرد: در حالی که انتظار می‌رفت در این بازی با ترکیب هجومی‌تری بازی کنیم، اما کادرفنی ترجیح داد تا از دو هافبک دفاعی استفاده کند. مهدی قائدی در ترکیب قرار نگرفت در حالی که شاهد بودیم دفاع راست قطر پاشنه آشیل این تیم بود و طارمی می‌توانست با سرعت خود، حریف را اذیت کند و موقعیت‌های گلزنی خوبی ایجاد کند. مهدی طارمی و سردار آزمون باید در پیشانی خط حمله قرار می‌گرفتند، اما متأسفانه چیدمان بدی مقابل قطر داشتیم.  

اکرم عفیف بدون آزار گل زد

وی ادامه داد: نتوانستیم از ضعف‌هایی که قطر در دفاع‌های چپ و راست داشت بهره لازم را ببریم. قطر با ترس و استرس بازی می‌کرد و برای همین خیلی زود گل خورد. طبق معمول و از روی عادت موقعیت‌ها خوبی را هدر دادیم تا اینکه روی یک توپی که می‌توانست خطرناک نباشد به راحتی گل تساوی را خوردیم. بعد از آنکه قطر به گل رسید، شکل بازی ما عوض شد و از لحاظ روحی دچار افت شدیم که واقعاً جای سوال دارد که تیمی با این همه بازیکن با تجربه چطور ممکن است خود را در زمین ببازد. مدافعان مرکزی ما دچار اشتباه شدند و از کناره‌ها هم به حریف فضا دادیم. بالاخره هم اکرم عفیف که بهترین بازیکن میدان شد بدون آنکه آزاری از خط دفاعی ما ببیند گل دوم قطر را به ثمر رساند.

تیمی که از موقعیت‌های خود استفاده نکند، تنبیه می‌شود

بازیکن سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم به بازی مستقیم روی آوردیم. در این نوع بازی، اشتباه فردی تیم مقابل است که به شما موقعیت می‌دهد و بر همین اساس صاحب پنالتی شدیم تا بار دیگر بازی به تساوی کشیده شود. بعد از آنکه بازی مساوی شد به راحتی می‌توانستیم برنده شویم، چون بار دیگر استرس و ترس به سراغ قطر رفت و ما به فرصت‌های بسیار خوبی رسیدیم، اما تیمی که از موقعیت‌های خود استفاده نکند، تنبیه می‌شود. تیم ملی ایران به بازی بد خود باخت نه اینکه قطر نسبت به ما برتری داشته باشد. بدشانسی هم در برابر قطر داشتیم ولی همه چیز دست به دست هم داد تا فینالیست نشویم. جای افسوس دارد در بهترین موقعیت برای شکستن طلسم صعود به فینال، عجول بودیم و به حریفی که از ما ضعیف‌تر بود اجازه فینالیست شدن دادیم.

نیازی به درگیری با قطری‌ها نبود

وی با انتقاد از درگیری ایجاد شده میان بازیکنان تیم ملی ایران با قطر در پایان بازی تصریح کرد: اصلاً نیازی نبود تا درگیر شویم، چون اخلاق و رفتار قطری‌ها چیز تازه‌ای نیست و طبیعی بود آنها پس از صعود به فینال، شادی دور از انتظاری داشته باشند. تعدادی از بازیکنان ما در قطر بازی کردند یا می‌کنند، آنها باید میانجی می‌شدند. ما باید در زمین قطر را شکست می‌دادیم و مانع از آن می‌شدیم تا خوشحالی پایان بازی سهم تیم ملی این کشور شود. وقتی که توانستیم از سد ژاپن بگذریم، رسیدن به فینال آسان‌تر شده بود ولی نمی‌دانم چرا نتایج سینوسی گرفتیم. ما یکی در میان خوب بازی نکردیم. مقابل فلسطین، امارات و ژاپن خیلی خوب بودیم، اما برابر هنگ‌کنگ، سوریه و قطر بازی‌های قابل قبولی انجام ندادیم. یک بار دیگر فرصت صعود به فینال جام ملت‌های آسیا از دست رفت و در آینده خیلی بیشتر از حالا افسوس می‌خوریم که چرا اجازه دادیم قطر به جای ما فینالیست شود. سخت است نیم قرن فینالیست جام ملت‌های آسیا نشده‌ایم.  

دکمه بازگشت به بالا