علائم خرابی توربو ماشین

این روزها در صنعت خودرو سازی توربو شارژرها بسیار پرطرفدار و پراستفاده هستند. امداد خودرو قزوین در کنار شماست تا اگر به مشکل خرابی توربو برخوردید آن را مرتفع سازد. بنابراین لازم است که علائم خرابی توربو خودرو را هم بدانید تا بتوانید آن را عیب‌یابی کنید و در صورت نیاز، اقدامات لازم جهت تعمیر یا تعویض آن را پیش بگیرید.

سیستم توربوشارژر که تا چندی پیش در خودروهای خارجی استفاده می‌شد، این روزها در خودروسازی داخلی هم پر استفاده شده و خودروهای ایرانی‌ای نظیر دنا پلاس توربوشارژر و سورن توربوشارژر هم وارد بازار شده‌اند. در آینده خودروهای بیشتری هم با این سیستم وارد بازار خواهند شد و ماشین‌های توربوشارژر جای خودروهایی با موتور معمولی را خواهد گرفت.

توربو شارژر چیست؟

توربو شارژر، که در ایران با نام توربوشارژ معروفتر است، در اصل برای این ساخته شده است که از سنگینی موتورها کاسته شود و قدرت و کارآیی‌شان بالاتر برود. محل قرارگیری توربین، بین خروجی دود و ورودی هوا است و باعث بهینه شدن مصرف سوخت می‌‌شود چون توان مورد نیازش را از دودی دریافت می‌کند که از منیفولد خارج می‌شود.

چند نوع توربو خودرو وجود دارد؟

  1. توربو شارژر حلزونی
  2. توربو شارژر افزایش دهنده سرعت
  3. توربو شارژر ضربانی
  1. توربو شارژر حلزونی

گازهایی که از اگزوز خارج می‌شوند، در یک مسیر حلزونی در توربین حرکت می‌کنند و بیرون می‌روند. جایگاه این مسیر حلزون‌پیچ در داخل توربین است و سرعت گازها را مدیریت کرده و ثابت نگه می‌دارد.

  1. توربو شارژر افزایش دهنده سرعت

بعضی از این توربوهای فزاینده، یک حلزون و یک فزاینده سرعت دارند و بعضی دیگر دارای دو حلزون و دو مجرا هستند.  گازهایی که حاصل احتراق هستند در ابتدا وارد منیفولد می‌شوند و از آن‌جا به حلزون راه پیدا می‌کنند. این گازها قبل از این که به توربین برسند به بخشی دیگر منتقل می‌شوند تا با انرژی و زاویه‌ی درستی تنظیم شده و سپس به توربین بخورند.

  1. توربو شارژر ضربانی

در توربوشارژر ضربانی، از دودهایی استفاده می‌شود که از سیلندر بیرون زده اند. این دودها باعث می‌شوند که سرعت توربوشارژر زیاد شود.

 توربو خودرو چطور عمل می‌کند؟

در زبان فارسی به توربوشارژ پرخوران می‌گویند. هدف از ساخت این سیستم، این بوده که موتورها سبک شوند و کارآيی‌شان به همان نسبت افزایش پیدا کند. در خودروهایی با موتورهای معمولی، اگر سرعت افزایش پیدا کند، راندمان موتور محدود می‌شود و همچنین، هوایی که به داخل سیلندر وارد می‌شود هم کم می‌شود.

توربوشارژر کارش رسیدگی به این مشکل است. این سیستم، باعث می‌شود که هوا به خوبی به داخل سیلندر برود. توربو شارژر فقط در دور موتورهای بالا به کار می‌آید.

توربو خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

کمپرسور و توربین اجزای اصلی این سیستم هستند که روی شفت قرار گرفته‌اند. گازهایی که در اثر احتراق ایجاد شده‌اند، توربین را به چرخش درمی‌آورند و به‌وسیله انرژی‌ای که ایجاد می‌شود، کمپرسور می‌چرخد. با چرخش کمپرسور، هوایی که سیلندرها احتیاج دارند تامین می‌شود.

یکی دیگر از قطعات، روتور توربوشارژ است که دو تا محفظه دارد. یکی از این محفظه‌ها برای توربین است و آن یکی برای کمپرسور. وقتی که توربین حرکت می‌کند، کمپرسور با سرعت می‌چرخد.

مزایای استفاده از توربو

  1. آلودگی هوا کم می‌شود.
  2. انرژی بیشتری ایجاد می‌شود.
  3. قدرت موتور خودرو افزایش پیدا می‌کند.
  4. راندمان خودرو افزایش پیدا می‌کند.
  5. انرژی هدر نمی‌رود.
  6. در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.
  7. همه خودروها می‌توانند از آن استفاده کنند.

ایرادات توربوشارژ و علائم خرابی

  1. هزینه نگهداری و همچنین تعمیر آن بالا است.
  2. سیستم پیچیده‌ای دارد و فقط متخصص می‌تواند به آن رسیدگی کند.
  3. به علت دمای بالای آن، عمر قطعات کوتاه است.
  4. در شروع کار تاخیر اولیه‌ای دارد.
  5. نسبت به تعویض‌های دوره‌ای حساس است.

علائم خرابی توربو شارژر خودرو

می‌توان این را یک اتفاق خوب در نظر گرفت که توربو شارژرها در صورت عیب پیدا کردن، خیلی واضح و مشخص‌اند و در صورت دیدن کوچکترین علائمی از نقص، می‌توانید آن را به تعمیرگاه رسانده و به دست بسپارید چون در صورت بی توجهی به ان‌ها، هزینه‌ی سنگینی برایتان رقم خواهد خورد.

متاسفانه برخی از توربوشارژرهای خودروهای داخلی چندان باکیفیت نیستند و در صورت خراب شدن، سایر قطعات را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما در خصوص خودروهای دیگر، این نکته را به یاد داشته باشید که در صورت سرویس‌های دوره‌ای به موقع، سیستم توربو خودروتان دچارم شکل خاصی نخواهد شد.

  • تاخیر زیاد پدال گاز
  • صدای سوت
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • دود زیاد اگزوز

1. تاخیر زیاد پدال – نشانه رایج خرابی توربو

این مشکل، از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر است.  مقداری تاخیر در سیستم توربوشارژ طبیعی است اما اگر بیش از حد باشد، نشان‌دهنده ایجاد مشکل و نقص است. در صورتی که به چنین مشکلی خوردید، خودرو را نشان متخصص دهید و خودتان سعی نکنید مشکل را حل کنید.

2. صدای سوت

دومین دلیل خرابی توربوشارژها صدای سوت است. توربوشارژ قائدتاً باعث می‌شود که صدای ورودی هوا کم بشود، اگر صدایی از موتور شنیده شود نشان می‌دهد که نقصی ایجاد شده است. اگر صدا زیاد باشد، یعنی مشکل ایجاد شده بزرگ است. این مشکل، می‌تواند نشان‌دهنده ایراد پیدا کردن کمپرسور، نشتی شلنگ‌ها و یا دیگر اتصالات ایجاد شود.

3. بالا رفتن مصرف سوخت

توربوشارژ باعث مصرف بهینه سوخت می‌شود. اگر مصرف سوخت بالا رفتن، می‌تواند نشانگر نشتی در سیستم باشد چون در صورت وجود نشتی، سوخت بدون واسطه وارد اگزوز می‌شود.

4. دود زیاد اگزوز – دیگر نشانه خرابی توربو خودرو

توربو شارژرها با محیط زیست سازگارند و از آلودگی هوا می‌کاهند. اگر دیدید که از اگزوز خودرویی با این سیستم، دود غلیظ بیرون می‌زند، باید بدانید که مشکلی وجود دارد.

ایم مشکل می‌تواند به خاطر ترک خوردگی در محفظه توربو باشد. دیگر دلیل این مشکل، می‌تواند فرسودگی قسمت‌های داخلی باشد. اگر در سیستم‌های داخلی مشکلی وجود داشته باشد، روغن موتور به درون سیستم خواهد ریخت. این‌طوری دود آبی رنگ از اگزوز بیرون می‌زند که نشانگر وجود حتمی مشکل در سیستم است.

نحوه تست توربو شارژر و بررسی علائم خرابی توربو خودرو

در گذشته، بررسی و پیدا کردن علائم خرابی توربو کار ساده‌ای بود. اما امروزه به علت وجود سنسورها و اجزای مختلف که هر کدام به تنهایی می‌توانند مشکل آفرینی کنند، این کار دشوار شده است. بهترین کار این است که از تعمیرکار بخواهید تا سیستم را بررسی و تست کند. دیگر این که حواستان به صداهای عجیب و غریبی که از آن درمی‌آید باشد.

عمر مفید توربو شارژ چقدر است؟

در صورت دریافت سرویس دوره‌ای، توربوشارژرها زمان زیادی دوام می‌اورند و هزینه‌تراشی برایتان نمی‌کنند. برای این که این سیستم به‌خوبی عمر کند، روغن موتور را به موقع عوض کنید، و فیلتر هوا را به طور منظم عوض کنید تا جرم و رسوب نگیرد.

۴ نکته درباره استفاده از توربو شارژ + علائم خرابی

اگر خودرویی که می‌رانید مجهز به سیستم توربوشارژ است، باید نکات مهم مربوط به آن را بدانید تا سیستم به مشکل نخورد.

اولین نکته‌ که باید به آن توجه کنید، این است که را نباید یک مرتبه فشار دهید و لازم است پیش از آن، اندکی صبر کنید و فرصت دهید تا موتور گرم بشود. اگر راننده  بلافاصله پدال را بفشارد، روغن کاری به‌خوبی شکل نمی‌گیرد و سیستم توربو آسیب می‌بیند.

نکته دوم که باید به آن توجه کرد، این است که چه زمان موتور را خاموش کنید. اگر راننده با دور موتور بالا، برای مدت زیادی رانندگی کرده باشد، نباید بلافاصله سیستم را خاموش کند. اگر این عمل صورت بگیرد، کیفیت روغن و کیفیت ویسکوزیته کاهش می‌یابد. راننده باید چند دقیقه صبر کند تا دمای روغن  و دمای موتور کم بشود و توربو خنک شود. سپس موتور را خاموش کند.

نکته سوم این که، اگر عادت دارید هنگام خاموش کردن، چند بار پدال گاز را فشار دهید، این عادت در موتور توربو می‌تواند اشکال‌آفرینی کند. اگر این کار را کنید، شفت توربوشارژر درست روغن نمی‌خورد و صدمه می‌بیند.

نکته چهارم و آخر این که، خودروهای مجهز به سیستم توربوشارژ، باید سر وقت سرویس شوند و به این سرویس‌های دوره‌ای حساسند. این سرویس‌ها را در زمان معین انجام دهید تا مشکلی برای خودرو ایجاد نشود. در طی سرویس دوره‌ای، اگر نقصی در قسمتی از سیستم وجود داشته باشد، به آن رسیدگی شده و برطرف می‌شود.

جمع‌بندی

سیستم توربو شارژ، همانند دیگر سیستم دچار نقصان خواهد شد و باید به آن رسیدگی شود. رسیدگی به مشکلات رایج سیستم توربو خودرو و شناسایی علائم خرابی آن با توجه به نکات و علاماتی که گفته شد می‌تواند کار ساده‌ای باشد، اما توصیه می‌کنیم که برای رفع این مشکل خودتان اقدام نکنید و کار را به نیروهای متخصص بسپارید. با این حال هر قطعه متحرکی یک روز خراب می شود و متاسفانه توربوشارژرهای احتمال خرابی بسیار بیشتری دارند. حال امروز در نگاهی کوتاه به شایع ترین اعلائم خرابی توربوشارژرها خواهیم داشت، ولی قبل از آن مختصر صحبتی در رابطه با خود توربوشارژر و نحوه عملکرد آن خواهیم داشت.

توربوشارژرها، در واقع همانند توربین هایی هستند که به افزایش قدرت تولیدی موتور و کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک می کنند. این وسیله به یک محور اصلی مجهز شده و در دو طرف آن توربین هایی نصب شده است که از یک طرف در مسیر گازهای خروجی موتور قرار گرفته و از طرفی دیگر در مجرای ورود هوای موتور قرار می گیرد.

توربوشارژر نیروی خود را توسط گازهای حاصل از احتراق در مسیر خروجی بدست می آورد و با مقاومت ایجاد شده در مسیر خروجی، باعث خروج کمتر گازهای آلاینده هم خواهد شد، اما از طرفی دیگر حجم هوای ورودی به داخل سیلندرها را افزایش می دهد که در نهایت موجب افزایش کیفیت احتراق و تولید نیروی بیشتر می شود.

دکمه بازگشت به بالا