اقتصادی

علاقه پاکستانی‌ها به سعدی – اخبار ورزشی

دیپلمات پاکستانی و رئیس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به شهرت سعدی در پاکستان، می‌گوید: پاکستانی‌ها حتی با گویش اردو نیز اشعار و عباراتی از سعدی را می‌خوانند بدون آنکه حتی معنای آن را دریابند.

به گزارش اخبار ورزشی، نشست «ارمغان سعدی» به کوشش موسسه فرهنگی اکو با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در هفته بزرگداشت این شاعر و حکیم شهیر ایرانی، دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

در این آیین فرهنگی و هنری روسای موسسه فرهنگی اکو، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از استادان و چهره‌های فرهنگی و ادبی کشورهای عضو اکو سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست، سعد خان دیپلمات پاکستانی و رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به سفر رییس جمهور ایران و هیات همراه به کشور پاکستان گفت: امروز، روزی مهم و تاریخی است زیرا هم مصادف با هفته بزرگداشت سعدی بزرگ است و هم به جهت حضور رییس محترم جمهور ایران در اسلام آبادِ پاکستان، دولت پاکستان ضمن اعلام تعطیل عمومی به یمن ورود آیت‌الله رئیسی به این کشور، جشن ملی برگزار کرده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعدی شیرازی در پاکستان شهرت فراوانی دارد. حتی کسانی که زبان فارسی نمی‌دانند نیز شیفته این شاعرند.

سعد خان اضافه کرد: پاکستانی‌ها حتی با گویش اردو نیز اشعار و عباراتی از سعدی را می‌خوانند بدون آنکه حتی معنای آن را دریابند. کلام سعدی شنوندگان را به وجد می‌آورد و آنان را مسرور و پرشعف می‌سازد.

رییس موسسه فرهنگی اکو تصریح کرد: مفاخر و مشاهیر، استادان و معلمان صلح، دوستی و اخلاق در جوامع بشری اند. در این میان سعدی و حافظ شیرازی نیز به اعتراف همگان، از جمله معلمان اخلاق و نوع دوستی به شمار می‌روند.

او اضافه کرد: سعدی جایگاه ویژه‌ای در جهان علم و ادب دارد. گویی او از مشکلات آینده بشر مطلع بوده و با آنچه سروده و به رشته تحریر درآورده، به آیندگان ارائه طریق کرده است.

رییس موسسه فرهنگی اکو در پایان با اشاره به اینکه «سعدی» حکیمی تواناست که سفرهای فراوان کرده و حکایات پندآموز مختلفی برای بشر به یادگار گذاشته است،گفت: سعدی شیرازی برای تکامل معنوی انسان‌ها چارچوب‌هایی را تعریف کرده است که از کودکی تا کهنسالی آدمیان را در برمی‌گیرد. قناعت، تواضع، عدل و دادگری از مهمترین فقرات اندیشه سعدی است که در آرمان شهر او تجلی پیدا کرده است.

علاقه پاکستانی‌ها به سعدی

سعدی؛ پیام‌آور صلح و نوع‌دوستی

در ادامه این رویداد فرهنگی و ادبی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: به مردم شریف و ایران دوست پاکستان درود می‌فرستم و مسرورم که آیین بزرگداشت حکیم سعدی در موسسه فرهنگی اکو که مدیریت آن به عهده یکی از چهره های فرهنگی کشور دوست و برادر پاکستان است، برگزار می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: سعدی از بزرگ‌ترین مفاخر عالم بشری است. او جامع بسیاری از دانش‌هاست و شخصیتی چندوجهی دارد. از این‌رو به گواه مورخین، به بسیاری از علوم و معارف واقف بوده است.

شالویی تصریح کرد: آنچه سعدی را از دیگران متمایز می‌کند آن است که او هم ناثر و هم ناظم است. نه نثر او بر نظمش تفوق دارد و نه نظم او نثرش را درمی‌نوردد، چرا که او در هر دو زمینه استادانه سخن گفته است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: سعدی نه سخنران که سخندانی زبردست است و چه بسیارند معارف و حکمت‌هایی که او در قالب نظم و نثر به ما ارزانی کرده است.

شالویی در پایان گفت: سعدی در سرایش غزل دست کمی از شاعرانی چون حافظ ندارد. او شاعر صلح، صفا و دوستی است، از این‌رو شعر و اندیشه او امروز هم می تواند برای ما پیام آور نوع دوستی و مهرورزی باشد.

علاقه پاکستانی‌ها به سعدی

سعدی؛ استاد «درنگ» در جهان پیرامون

سخنران پایانی این رویداد عبدالمهدی مستکین مسئول بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو ایران بود. او طی سخنانی گفت: سعدی در شعر و اندیشه خود همواره تأکید می‌کند که بشر نباید از زندگی غافل باشد. از این‌رو ضروری است که انسان از حیات خود کمال بهره را ببرد و زندگی خویش را به بطالت نگذراند.

او تأکید کرد: سعدی شیرازی استاد «درنگ» است. درنگ نیز از جمله مهمترین عوامل بروز خلاقیت در انسان است. سعدی به ما یادآوری می‌کند که از کنار پدیده‌ها به راحتی عبور نکنیم و در آن‌ها درنگ و تأمل کنیم. درنگ آدمی در طبیعت و جهان پیرامون باعث شکوفایی خلاقیت در انسان می‌شود تا با نگاهی ژرف‌تر و عمیق‌تر به هستی بنگرد.

 انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا