اقتصادی

فرار امارات از الحدیده از ترس عملی کردن تهدید انصارالله یمن

ساکنان جنوب یمن از تکرار تجربه افغانستان در این کشور بیم دارند. آنها می گویند عربستان سعودی در هفته های اخیر بیشتر پادگان های خود در استان های جنوبی به ویژه در استان المهره را تخلیه کرده و گروهی از افسران این کشور در 27 پادگان باقی مانده اند. حضور نیروهای اماراتی در مناطق جنوبی نیز کاهش یافته است، در حالی که ابوظبی بیشتر نگران سقوط المهره به دست انصارالله است و با این حال به نواحی ساحلی جنوبی به ویژه عدن و غرب نسبت به آن علاقه دارد. باب آل. – نماینده اما نیروهای اماراتی پس از اینکه در معرض حملات نظامی قرار گرفتند، تخلیه گسترده ای را آغاز کردند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، مشکل دیگر به مارب محدود نمی شود. همه می دانند که شهر سقوط کرد و آنچه در حال وقوع است، مذاکره بین صنعا و تعدادی از قبایل در منطقه وادی در نزدیکی مأرب است. مذاکرات بر روی یک گزینه متمرکز است و آن جلوگیری از ویرانی و خونریزی در شهر است. همه قبایل می دانند که انصارالله به عملیات نظامی خود ادامه می دهد و ارتش و کمیته های مردمی پیشرفت زیادی به سمت شهر داشته اند. برخی از قبایل تسلیم شدند.

سعودی ها وارد مرحله جدیدی از فرسودگی و ناامیدی شده اند. تمام نیروها و قبایلی که با آنها همکاری کردند راهی برای توقف حمله انصارالله ندارند. در عمل فقط یک گذرگاه وجود دارد و اگر انصارالله برای آزادی این شهر وارد مبارزه همه جانبه شود، این گذرگاه نیز بسته خواهد شد. مشکل عربستان سعودی این است که حمایت های اضافی از آمریکایی ها بی فایده است. جت های جنگنده F-16 در حملات زمینی ناموفق بودند. پهپادها نیز حملات را متوقف نکردند. در نتیجه همه می گویند مارب افتاده است.

سعودی ها نگران هستند که انصارالله عملیات نظامی گسترده ای را برای تصرف بخش شمالی حضرموت آغاز کنند. این جنگی است که احتمالاً به گذرگاه الوادیح می رود و آخرین گذرگاه عربستان به یمن را می بندد. انصارالله علناً می گوید که ابتدا می خواهد به میدان صفر در 60 کیلومتری مارب برسد و حتی اگر عملیات نظامی باشد آن را آزاد خواهد کرد.

زمانی که سعودی ها تهدید کردند که تأسیسات و منابع انرژی صفر را هدف قرار خواهند داد، انصارالله تهدید کرد که حمله به صفر به معنای هدف قرار دادن تمام بنادر، میادین و پالایشگاه های نفت در عربستان سعودی است.

سعودی ها و تمامی ادارات نظامی و امنیتی فعال در دریای سرخ و اطراف و داخل یمن می دانند که رهبری انصارالله به اتاق عملیات دستور داده است تا پس از آزادی مأرب، طرحی سریع برای بازگرداندن باب المندب آماده کند. منابع می گویند که گروه انصارالله در حال آماده سازی نیروهای ویژه برای ورود از کوه های اطراف حدیده به موکا و باب المندب است و عملیات نظامی قریب الوقوع خواهد بود.

در این راستا، مصری ها از بیروت تا تهران و صنعا ارتباط برقرار کردند تا از گسترش درگیری جلوگیری کنند. صنعا حسین العزیز معاون وزیر امور خارجه نیز برای گفتگو با اردنی ها به اردن سفر کرد. رسانه های سعودی و اردن اعلام کردند که مصر گروه انصارالله را تهدید کرده است که در صورت تسلط بر باب المندب در قاهره فعالیت خواهد کرد. اما به نظر می رسد این موضوع در جلسات گفته نشده است، مصری ها در تمام تماس های خود فقط بر توقف درگیری ها تاکید می کنند.

اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز می‌دانند که انصارالله بدون فرستادن حتی یک جنگنده قادر است کشتی‌ها را به طور کامل به باب المندب متوقف کند.

اماراتی ها مذاکرات را به صورت مخفیانه و علنی آغاز کردند. آنها از مصریان خواستند که با انصارالله میانجیگری کنند. آنها همچنین موضوع را با سوری ها در میان گذاشتند و آنها تاکید کردند که جز برای حل بحران یمن نباید به صنعا بروند. ابوظبی نگران اخباری است که روز به روز از مارب می رسد. امارات متحده عربی نگران است که انصارالله در حال آماده سازی طرحی برای پیشروی به سمت مهره است.

درست است که رهبری انصارالله نمی خواهد دایره درگیری در منطقه را گسترش دهد. اما چند ماه پیش هواپیماهای بدون سرنشین را به آسمان ابوظبی و دبی فرستاد. سپس امارات از طریق ایران و سایرین با انصارالله تماس های محرمانه ای برقرار کرد و تاکید کرد که به دلیل خشم عربستان نمی تواند مستقیما با صنعا مذاکره کند. امارات اخیراً به انصارالله اطلاع داده است که به زودی حدیده را ترک خواهد کرد و نیروهای جنوبی مجبور شدند به موکا بازگردند و بدون درگیری شهر را تحویل دهند که این اتفاق طی دو روز گذشته بدون اطلاع کسی رخ داد. . حتی نمایندگان بین المللی که مذاکرات را رهبری می کردند و حتی جنوبی ها نیز از این موضوع اطلاع نداشتند. ابوظبی از طریق مستقیم آموخته است که بالاخره باید یمن را ترک کند و همکاری با اسرائیل در دریای سرخ یا دریای عرب را متوقف کند و غرامت مناسبی را با عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای بازسازی یمن بپردازد.

امارات می خواهد انصارالله را متقاعد کند که حمله به باب المندب را متوقف کند. اما این پرونده هنوز تمام نشده است.

یمن وارد مرحله جدیدی از درگیری با هدف پایان دادن به ائتلاف متجاوز سعودی و امارات شده است. همه رویدادهای میدانی و سیاسی حاکی از عدم امکان تغییر موازنه قوا است، حتی اگر نیروهای آمریکایی و اسرائیلی وارد جنگ شوند. همه می دانند که کل منطقه برای بقیه سال با واقعیت جدیدی روبرو است. لبنانی ها اکنون می توانند دلیل عصبانیت آل سعود را درک کنند و متوجه شوند که ریاض دیگر منطقه یا مکانی غیر از لبنان برای ایجاد برگ برنده برای مذاکره با طرف مقابل ندارد. اما مشکل اینجاست که سعودی ها همچنان از این موضوع غافل هستند که اعلام توقف درگیری ها، رفع محاصره و پرداخت غرامت برای بازسازی یمن، دریچه ای را برای دور جدیدی از درگیری های میدانی، این بار در قلب باز می کند. از خاک عربستان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا