ورزشی

فروش کیلویی خاک هرمز؛ کیسه‌ای می‌خواهید یا تنی؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری اخبار ورزشی، خاک جزیره هرمز خاکی است که اغلب اهالی جزیره هرمز آن را به عنوان ادویه به کار می‌برند و معمولا در پخت نوعی نان محلی به نام تُمشی نیز استفاده می‌شود.

سالانه در حدود ۲ هزار تن سنگ از معدن خاک سرخ جزیره هرمز استخراج می‌شود؛ این خاک همچنین در صنایعی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، کاشی و لعاب سازی، رنگ سازی و رنگ‌های ضد زنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی فروشندگان این خاک را برای نقاشی توصیه می‌کنند؛ برخی فروشندگان و سودجویان هم به صراحت می‌گویند که خاک هرمز را زیر یک تن نمی‌فروشند و قیمت هر کیلو خاک کمیاب هرمز هم فقط ۲۴ هزار تومان است؛ البته می‌گویند حداقل ۴۰ درصد از این خاک واقعا خاک جزیره هرمز است.

فروش کیلویی خاک هرمز؛ کیسه‌ای می‌خواهید یا تنی؟

قیمت این خاک در سال‌های اخیر هم کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که پیشتر قیمت هر کیلو خاک بین ۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان بود.

فرض کنید به ازای هر یک مشتری که حداقل یک تن سفارش دهد ۴۰۰ کیلوگرم خاک از جزیره هرمز برداشته می‌شود. روندی که به گفته کارشناسان اگر ادامه پیدا کند این یاقوت خلیج فارس را دچار آسیب‌های جدی زیست محیطی مثل فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی خواهد کرد.

همچنین خاک جزیره هرمز دارای ترکیبات آتشفشانی و سرشار از اکسید‌های آهن می‌باشد.

این خاک به قدری شفاف و خالص می‌باشد که مورد استقبال صنایع مختلف قرار گرفته است و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

فروش کیلویی خاک هرمز؛ کیسه‌ای می‌خواهید یا تنی؟

طیف گسترده رنگ‌ها از جمله رنگ‌های زرد، سفید، قرمز، قهوه ای، سبز، فیروزه ای، کرم و طلایی و نارنجی باعث شده است این خاک در صنایع هنری نیز مورد استقبال قرار بگیرد.
بسیاری از هنرمندان از خاک جزیره هرمز به عنوان طلا یاد می‌کنند.

وجود انواع مواد معدنی و کانی‌های قابل استخراج در این خاک آن را به عنوان یکی از محصولات ارزشمند و گرانبها شناسانده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا