ورزشی

فعال شدن آپشن اعتراض مورایس به داوران با لپ‌تاپ ساکت!

فصل 1402-1401 مسابقات لیگ برتر فوتبال با ورود مربیانی همراه بود که نام آنها در سال‌های اخیر به گوش فوتبالدوستان آشنا بود. قربان بردیف که در فوتبال پایه روسیه به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته و سردار آزمون از او به‌عنوان پدر فوتبالی خودش یاد کرد، هدایت تراکتور را برعهده گرفت. مهم‌ترین نام نیمکت تیم‌ها به اصفهان و باشگاه سپاهان مربوط می‌شد؛ ژوزه مورایس.

مورایس که دوران موفقی در مستطیل سبز نداشت، سال 1999 فعالیت خود را در حوزه مربیگری آغاز کرد و چهار سال بعد به‌عنوان دستیار ژوزه مورینیو در پورتو انتخاب شد. پس از قهرمانی به‌یادماندنی تیم شگفتی‌ساز پورتو در لیگ قهرمانان اروپا، مورایس ظرف پنج سال در پنج تیم سرمربیگری کرد که قهرمانی در لیگ حرفه‌ای تونس، تنها دستاورد او در این تیم‌ها محسوب می‌شود.

مورایس باز هم به پیشنهاد مورینیو پاسخ مثبت داد و در اینتر، رئال مادرید و چلسی فعالیت کرد. وی سپس سال‌هایی خالی از موفقیت در آنتالیا اسپور، آاِک آتن و بارنزلی گذراند و به قاره آسیا رسید. کارنامه مورایس در ادامه پُربارتر شد و وی دو عنوان قهرمانی کِی‌لیگ (لیگ برتر کره جنوبی) و یک قهرمانی جام حذفی کره را همراه با چونبوک هیوندای موتورز تجربه کرد. وی در دوره حدوداً دو ماهه خود در عربستان، با الهلال به قهرمانی لیگ حرفه‌ای عربستان دست یافت.

تیم فوتبال سپاهان اصفهان , ژوزه مورایس , محمدرضا ساکت ,

مرد محبوب مورینیو پس از حدود یک سال دوری از فوتبال، ایران را به‌عنوان مقصد بعدی خود برگزید و روی نیمکت سپاهان نشست. مورایس از ابتدا ادبیاتی تحسین‌برانگیز داشت و احترام او به تیم‌های رقیب و داوران، مورد تمجید اهالی فوتبال قرار گرفت. وی شهریور 1401 با وجود شکست مقابل فولاد، در نشست خبری بعد از بازی گفت: « باید به تصمیمات داور در غیاب VAR احترام بگذاریم. فغانی داور خوبی است و نیاز نیست اینجا از داوری گلایه کنیم.»

پس از شکست هوادار، مورایس در نشست خبری این بازی پس از انتقاد از کیفیت زمین‌های چمن ایران اظهار داشت: «هیچ‌وقت کنار زمین به داور اعتراض نمی‌کنم. داور انسان است و شاید مرتکب خطا شود. ما فقط شاهد اعتراض بازیکنان به داور هستیم و بابت نیامدن VAR به ایران احساس تأسف می‌کنم». وی همچنین عبارات جالبی چون «شما زمانی لایق پیروزی هستید که پیروز شوید» و «در فوتبال هر نتیجه‌ای منصفانه است» به کار برد تا جملات او در ذهن فوتبالی‌ها باقی بماند.

نشست خبری بعد از برتری 4 بر یک سپاهان مقابل گل‌گهر سیرجان، در روز 12 بهمن را می‌توان اولین انتقاد مرد پرتغالی از داوری دانست. وی در این نشست عنوان کرد: «نمی‌خواهم درباره داوری اظهار نظر منفی داشته باشم، اما داور در دقیقه 2 می‌توانست برای ما پنالتی بگیرد. اخراج امید نورافکن باعث شد یک نیمه با 10 نفر بازی کنیم و به همه این‌ها، محرومیت چهار بازیکن سپاهان برای هفته آینده را هم اضافه کنید».

سرمربی سپاهان از آن پس رویه متفاوتی در اظهارات خود پیش گرفت. مورایس بعد از باخت طلایی‌پوشان برابر پرسپولیس در جام حذفی، اعلام دو پنالتی به ضرر تیمش را اتفاقی غیرطبیعی توصیف کرد. پس از آرامشی کوتاه‌مدت، تصمیمات حسن اکرمی در دیدار تراکتور – سپاهان به مذاق عوامل تیم اصفهانی خوش نیامد. محمدرضا ساکت هم در اقدامی عجیب که فدراسیون فوتبال هنوز با آن برخورد نکرده، با لپ‌تاپ به اتاق ناظر بازی (طبق ادعای خودش) رفت.

تیم فوتبال سپاهان اصفهان , ژوزه مورایس , محمدرضا ساکت ,

اقدام مدیرعامل سپاهان را می‌توان شروع نمایش چهره دیگر مورایس دانست. سرمربی سپاهان پس از دیدار با تراکتور جملات تندی بر زبان آورد و گفت: «رزاق‌پور روی مغانلو پنالتی کرد و توپ در یک صحنه به دست مدافع تراکتور خورد، اما داور پنالتی نگرفت. امیدوارم اینگونه نباشد که یک تیم همیشه نفع ببرد و تیم دیگر ضرر کند. برد تراکتور پاداش یک پنالتی بود که داور گرفت. او بدون اینکه فکر کند، برای تراکتور پنالتی گرفت. در سمت مقابل همین اتفاق افتاد، اما داور خیلی فکر می‌کرد.»

مورایس پس از غلبه سپاهان بر مس رفسنجان، جملات کنایه‌آمیزی مانند «امیدوارم کسی نداند چه تیمی قهرمان می‌شود. سپاهان گل سرسبد نیست و دو پنالتی واضح ما گرفته نشد» به کار برد. اوج حملات مرد پرتغالی به داوران و تیم پرسپولیس، به اظهاراتش بعد از دیدار با نفت مسجدسلیمان مربوط می‌شود که گفت: «وقتی به ورزشگاه می‌آمدیم، یک هوادار پرسپولیس را دیدم که پرچم و لباس این تیم را داشت، اما داور نبود!»

صرف‌نظر از اشتباهات داوری، بحث‌برانگیز بودن برخی تصمیمات سازمان لیگ و لزوم بررسی این صحبت‌ها در کمیته انضباطی، می‌توان اقدام مدیرعامل باشگاه سپاهان بعد از بازی با تراکتور را استارتی بر تند شدن صحبت‌های شاگرد مکتب مورینیو دانست. مدیران باشگاه‌ها هنگام مشاهده این رویه، باید به عضو زیرمجموعه خود تذکر بدهند؛ با این حال مدیرعامل سپاهان بعد از دیدار با تراکتور، با صحبت‌های مورایس همراه شد و برای تاختن به داوران، چراغ سبز را به مربی پرتغالی نشان داد.

251 251

دکمه بازگشت به بالا