ورزشی

قیمت مسکن کاهش نمی‌یابد بلکه متوقف می‌شود تا تورم به آن برسد

تحلیل کارشناسان اقتصادی از بازار مسکن.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن معتقد است که قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت و با وجود پایین بودن قدرت خرید مردم همچنان روند صعودی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، بانک مرکزی آخرین میانگین قیمت مسکن در تهران را متری 43.7 میلیون تومان اعلام کرد که نسبت به مهرماه سال گذشته 38.2 درصد افزایش داشته است. متری 31.6 میلیون تومان بود

متوسط ​​قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در شهریور ماه 1398 نسبت به این شاخص (میانگین قیمت هر مترمربع مسکن) در مهرماه 1398 معادل 26.7 میلیون تومان برای هر مترمربع، 18.4 درصد افزایش داشته است.

ادامه رشد قیمت مسکن در حالی است که تعداد معاملات مسکن در ماه های آنلاین 1401 و 1400 نسبت به ماه های قبل (آنلاین 1400 و 1399) نیز به ترتیب شاهد کاهش یک و 36.8 درصدی در تعداد معاملات بوده است.

علاوه بر آمار بانک مرکزی، مرکز آمار ایران نیز تورم سالانه مسکن در سال جاری را 44.7 درصد اعلام کرد. این مرکز اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه مسکن (مقایسه قیمت مسکن در سال جاری نسبت به ماه سال قبل) 44.7 درصد بوده است.

اگرچه هنوز آماری از وضعیت بازار مسکن در آبان ماه امسال منتشر نشده است، اما شواهد حاکی از افزایش قیمت ها در این بازار طی ماه جاری است.

به خصوص اینکه در هفته های اخیر شاهد نوساناتی در بازار ارز و سپس در بازارهای موازی از جمله بازار مسکن بودیم که باعث شد برخی از مشاوران املاک تعدادی از معاملات مسکن را به دلیل نوسانات ارز به خبرنگار اقتصادی ما اعلام کنند. ملک و به خریدار از فروش خود هودة ملك منصرفد است

به عبارت دیگر، بسیاری از فروشندگان مسکن دریافته اند که بازار مسکن با اندکی تاخیر از نوسانات بازارهای موازی به ویژه بازار ارز متاثر می شود و به احتمال زیاد این روند رکودی بازار مسکن تا ماه های آینده ادامه خواهد داشت. که البته با افزایش قیمت همراه است.

در همین رابطه حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وضعیت بازار مسکن گفت: در پی افزایش قیمت دلار، قیمت ملک نیز افزایش می یابد. افزایش می یابد، اما مشکل اینجاست که به جای اینکه قیمت مسکن اصلاح شود، صبر می کند تا تورم به آن برسد و بنابراین چسبندگی قیمت ایجاد می شود. در حال حاضر شاهد وقوع این پدیده هستیم

وی رامد داد: باید این سکامل را متره کرد کرا کاینها بلا کرده است; به من آن کاینها در مسکان عرض العدید است.

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اجاره بها را نمی توان تا این حد افزایش داد، زیرا در اجاره مسکن امکان سفته بازی وجود ندارد، اما در قیمت خرید و فروش مسکن احتمال سفته بازی وجود دارد.

وی گفت: در حوزه مصرف مسکن در کشور با بحران مواجه هستیم و دلیل عدم امکان خرید مسکن در شهرهای بزرگ این است که اولاً به مردم وام نمی دهند و ثانیاً مردم اساساً قادر به پرداخت اقساط وام نیستند. در حال حاضر حداقل قیمت مسکن در تهران 3 میلیارد تومان است و 95 درصد تهرانی ها توان خرید آن را ندارند.

عبده تبریزی با بیان اینکه بخش مسکن به یک کالای سرمایه گذاری و سرمایه گذاری تبدیل شده است و در واقع یک کالای مصرفی بلندمدت است و کمتر محصولی وجود دارد که استفاده مصرفی بلندمدت داشته باشد، محصول مالی دارد و یک طبقه از دارایی ها در نظر گرفته می شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات بازار مسکن از سال 97 به بعد، گفت: پس از سال 97 روند بازار مسکن شدت گرفت و به توسعه ادامه داد تا اینکه در دو ماه گذشته با وجود اینکه شرایط کشور عادی نبود، قیمت مسکن و ملک در حال افزایش است. یعنی در چند ماه گذشته در حالی که معاملات مسکن قابل توجه نبود، قیمت ها افزایش یافت.

وی به رشد حبابی قیمت مسکن در برخی شهرها و همچنین در برخی مناطق پایتخت اشاره کرد و گفت: قیمت مسکن طی 4 سال گذشته در برخی شهرها و به ویژه تهران 10 برابر افزایش یافته است. سوال اصلی این است که چرا با وجود کمبود نقدینگی و قدرت خرید پایین مردم، قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است؟

یک کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: املاک این ویژگی را دارد که سقف قیمت نیز افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا