اقتصادی

لاوروف: طرف‌های غربی فهمیدند که پیشنهاد ایران ارزش مطالعه دارد/ آنها می‌خواهند ایران عجله کند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: مهمترین چیز این است که ایران و آمریکا تعهدات خود را از سر بگیرند.

لاوروف گفت: می خواهم در مورد ایران از شما بپرسم، موضع روسیه در این زمینه چیست؟ چه اقدامی می تواند منجر به موفقیت مذاکرات شود؟

لاوروف: متأسفانه شرکای غربی ما در تلاش برای تحریف حقایق هستند.

وی افزود: دولت ترامپ به طور یکجانبه از همه توافقات از جمله برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه خارج شد و مدام ایران را مقصر دانست. در صورتی که ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکند و همچنین از تعهدات الزام آور خود صرف نظر کرده یا کاهش داده است، همچنین اعلام کرد که پس از بازگشت ایالات متحده به توافق با ایران، ایران بر اساس مذاکرات وین، غنی سازی بیشتر اورانیوم و ساخت سانتریفیوژهای هوشمندتر را متوقف خواهد کرد.

وی گفت: از ژوئن 6 دور مذاکرات انجام شده است، اما آمریکا و ایران مستقیماً مذاکره نکرده اند، یک تیم هماهنگی توسط اتحادیه اروپا، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس تشکیل شده است. شش دور مذاکرات ما را به احیای توافق در آینده امیدوار کرد و پس از آن شاهد توقف اجتناب ناپذیر مذاکرات به دلیل برگزاری انتخابات در ایران و تشکیل دولت جدید در این کشور بودیم و این امر باید هر چه سریعتر انجام شود. . آنها می خواهند سرعت ایران را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که ایران بیش از یک سال صبر کرد تا آمریکا به توافق برگردد و ایران صبر خود را از دست داد و از توافق خارج شد، سپس انتخابات برگزار شد و این طبیعی است و من نمی خواهم به این توافق انتقاد کنم. تیم اما آنها بلافاصله با وظایف خود آشنا شدند و خود را حرفه ای نشان دادند و با پیشنهاداتی پای میز مذاکره آمدند، شرکای غربی ما ابتدا آنها را رد کردند اما بعد به این نتیجه رسیدند که این پیشنهادات ارزشمند است. آنها در حال مطالعه هستند و به همین دلیل است که ما اکنون روی آنها کار می کنیم و مهمتر از همه اینکه ایران و ایالات متحده تعهدات خود را از سر می گیرند.

وی گفت: ایران معتقد است که آمریکا ابتدا باید تعهدات خود را از سر بگیرد زیرا ابتدا آمریکا از توافق خارج شد. آمریکا نیز ایران را به نقض توافق متهم می کند و از ایران می خواهد اولین قدم را بردارد، اما واشنگتن از تمام مسئولیت های خود غفلت کرد و روسیه و چین برنامه آشتی را تدوین کردند. همتایان اروپایی ما در این موضوع با ما هم عقیده هستند و در وین در حال مذاکره بر سر این موضوع هستند. آنها مذاکرات را در مورد کریسمس کاتولیک قطع کردند، اما مذاکرات قبل از شروع سال جدید از سر گرفته خواهد شد.

وی در پایان گفت: ایران اعلام کرده است که در صورت پایبندی آمریکا به تعهدات خود مبنی بر توقف تهدید ایران به تحریم که نقض توافقنامه و قطعنامه 2231 است، ایران به اجرای پروتکل الحاقی با آژانس در ضمانت های جامع پایبند خواهد بود. “من فکر می کنم چشم انداز خوب است. تا زمانی که همه چیز توافق نشده باشد، به این معنی است که هیچ چیز توافق نشده است. این بدان معناست که ما به یک راه حل خوب نیاز داریم و این راه حل باید قابل اجرا باشد.

31131114

دکمه بازگشت به بالا