اقتصادی

لبنان در ۲۰۲۱؛ “بیماری در اتاق مراقبت‌های ویژه”

لبنان امروز با بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه است، بحرانی که سطح زندگی روزمره مردم این کشور را کاملا تحت تاثیر قرار داده است و لبنانی ها این روزها فقط برای امرار معاش خود کار می کنند و از نیازهای ثانویه و تجملات خود دست می کشند.

به گزارش اخبار ورزشی، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، بانک جهانی بحرانی را که لبنان در آغاز ماه ژوئن شاهد آن بود، یکی از بدترین بحران های جهان توصیف کرد و آن را در زمره سه بحران بزرگ تاریخ از اواسط قرن نوزدهم قرار داد. .

اکنون این سوال مطرح می شود که بزرگترین تغییرات اجتماعی که در سال 2021 در لبنان رخ داده است چه بوده است؟

نرخ فقر 74 درصد

این درست است که انتظار می رفت نرخ فقر در لبنان امسال به دلیل بحران اقتصادی افزایش یابد. اما در واقع این نرخ بسیار بالا بود.

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا، فقر حدود 74 درصد از جمعیت لبنان را تشکیل می دهد که نسبت به 55 درصد در سال 2020 و 28 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.

عاملی که باعث رشد این نرخ شد، کاهش ارزش پول لبنان در برابر دلار آمریکا بود و به تبع آن حقوق لبنانی ها ارزش خود را از دست داده و قدرت خرید آنها کاهش یافت.

برای بیش از بیست و پنج سال، پوند لبنان در برابر دلار در حدود 1510 پوند ثبات نسبی داشته است. اما برای اولین بار در دسامبر 2019 این عدد تغییر کرد و ارزش پوند لبنان به تدریج کاهش یافت و در ماه دسامبر به حدود 29000 دلار رسید.

افزایش جرایم سرقت

منطقی است که بی‌ثباتی اجتماعی بر وضعیت امنیتی کشور تأثیر بگذارد، زیرا مطالعه منتشر شده توسط مؤسسه اطلاعات بین‌المللی نشان می‌دهد که میزان جرایم سرقت در سال 2021 نسبت به سال گذشته 137 درصد افزایش یافته است.

این مؤسسه، یک شرکت مشاوره که در سال 1995 در بیروت تأسیس شد و اطلاعات و تحلیل هایی را در جهان عرب ارائه می دهد، افزایش جرایم سرقت را به بحران اقتصادی و معیشتی در لبنان و افزایش بیکاری نسبت می دهد.

مهاجرت قانونی و غیر قانونی

همین امر در مورد مهاجرت نیز صدق می کند و تعداد فزاینده ای از مهاجران و مسافران لبنانی به دنبال فرصت های شغلی یا حتی خدمات اولیه مانند برق، آب و سرویس بهداشتی مهاجرت می کنند که در لبنان وجود ندارد.

بر اساس گزارش این موسسه، تعداد مهاجران و مسافران لبنانی از 77777 نفر از ابتدای سال 2021 تا اواسط نوامبر 2021 در مقایسه با 17721 نفر در سال 2020 افزایش یافته است.

انیس ابی سعد، مشاور حقوقی در کانادا، به خبرگزاری آنادولو گفت که کانادا یکی از مهم ترین مقاصد برای مهاجران لبنانی است: آنها متخصص هستند.

همچنین، مهاجرت غیرقانونی از لبنان افزایش یافت، در حالی که مهاجرت غیرقانونی قبلاً به پناهندگان سوری محدود می شد. اما اکنون لبنانی ها با وجود گسترش خطرات این نوع مهاجرت دست به کار شده اند.

آمار رسمی از تعداد افرادی که با کشتی یا قایق های کوچک به طور غیرقانونی لبنان را به مقصد کشورهای اروپایی ترک کرده اند وجود ندارد.

منابع آگاه گفتند که اکثر مهاجران غیرقانونی نیز گروه های جوانان هستند و این بدان معناست که ترکیب جمعیتی لبنان به زودی تغییر خواهد کرد و لبنان بخش زیادی از نیروی مولد و کار خود را از دست خواهد داد.

خودکشی کردن

بر اساس آمار ارائه شده در کنفرانس «شکستن سکوت خودکشی» در لبنان، هر 48 ساعت حداقل یک نفر خودکشی می کند.

تعداد مرگ و میر ناشی از خودکشی توسط نیروهای امنیتی لبنان طی 11 سال گذشته به 1366 نفر رسیده است که 66 درصد از آنها مرد هستند.

انفجار اجتماعی بعید است

شادی نشبه، پژوهشگر سیاسی و اجتماعی لبنان، گفت: سیاست های پولی پس از توافق طائف در لبنان، همراه با عدم اجرای اصلاحات توسط مقامات لبنانی و سهمیه بندی سیاسی، همگی منجر به وخامت اوضاع مالی و اقتصادی و کاهش ارزش پول شد. از واحد پول کشور در نتیجه نرخ بالای مهاجرت، بیکاری، فقر و خودکشی در کشور است.

نشبه افزود: پس از انقلاب 17 اکتبر 2019، لبنانی ها به تغییرات شدید امیدوار بودند، اما پس از نرسیدن به این هدف، بخش بزرگی از لبنانی ها تسلیم شدند.

آن طور که این پژوهشگر سیاسی و اجتماعی درباره احتمال وقوع انفجار اجتماعی در این کشور گفت: چنین موضوعی نیازمند تصمیم داخلی یا خارجی است و در حال حاضر اراده ای برای ایجاد این انفجار وجود ندارد.

وی افزود: یک تصمیم منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد که لبنان به سطح فروپاشی کامل و همه‌جانبه نخواهد رسید، در واقع کمک‌های خارجی و کمک‌های بشردوستانه به لبنان همچنان ادامه دارد و این باعث آرامش مردم و جلوگیری از بروز بحران اجتماعی شده است. از وقوع.”

راه حل های مورد نظر

تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر بهبود وضعیت لبنان در چند ماه آینده وجود ندارد. اما نشابه در ادامه سخنان خود راهکارهای متعددی را پیشنهاد کرد که بدون ایجاد تغییرات منفی در جامعه، وضعیت لبنان را تثبیت کند.

وی گفت: دو موضوع مهم پیش روی ماست، اول انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است و ساختار سیاسی لبنان باید تغییر کند و این تغییر با ورود شخصیت های مستقل به مجلس محقق می شود، اما وظیفه دوم است. اجرای اصلاحاتی است که دولت از آن طفره می رود».

جامعه جهانی از دولت لبنان می خواهد که اصلاحات همه جانبه و همچنین بهبود خدمات به مردم این کشور به ویژه برق را انجام دهد و انتخابات پارلمانی را طبق برنامه در بهار 2022 برگزار کند تا لبنان بتواند این کار را انجام دهد. دریافت کمک های بشردوستانه

امروز فقط می توانیم بگوییم که لبنان نیاز به درمان فوری و رادیکال دارد، زیرا مردم آن از بحران های پی درپی که گریبانگیر کشور شده است خسته و ناامید شده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا