ورزشی

ماجرای عجیب گم شدن در توچال تا سر درآوردن از ترکیه!

به گزارش شفاف، یک کوهنورد چند روز پیش با انتشار تصویری از خود در فضای مجازی مدعی شد که در توچال گم شده و درخواست کمک کرده است. بدین ترتیب نیروهای امدادی برای آغاز عملیات جستجو به محل اعزام شدند. پس از چند روز جستجو، اقلام متعلق به این فرد را کشف کردند اما با بررسی و هماهنگی با مراجع قضایی مشخص شد این فرد روز جمعه (21 آبان) از کشور خارج شده است.

روح الله امداد، مدیرعامل مجتمع توچال درباره این حادثه گفت: کوهنوردان زیادی از دربند، درکه، کلکچال و جاهای دیگر به قله توچال یا ایستگاه پنجم ما می آیند و از تله کابین برای بازگشت به آنجا استفاده می کنند. در چند روز گذشته متوجه شدیم که چند نفر مفقود شده اند. خوشبختانه دو نفر از آنها توسط کارکنان مجتمع توچال در ایستگاه هفت نجات یافتند و با همکاری اعضا و آتش نشانان موفق شدیم دو خانم را در پناهگاه قله نجات دهیم اما یک نفر مفقود و هلال احمر بود. و آتش نشانان چند روز پیش تعقیب کردند. . از این مرد خبری نبود تا اینکه روز قبل در یکی از دره های ایستگاه پنج، پشت قصر آثاری از کوله پشتی و وسایل او پیدا کردند. برخی مشکوک شدند و پس از پیگیری از طریق مراجع قانونی به آنها اطلاع دادند که وی به خارج از کشور رفته است.

وی افزود: این فرد با انتشار تصویری از خود در فضای مجازی مبنی بر حالش خوب نبوده و جان خود را از دست داده بود، اما با پیگیری های انجام شده متوجه شدند صبح جمعه از کشور خارج و به مقصد مورد نظر خود رفته است. خانواده این فرد نیز اظهار بی اطلاعی کرده اند. برخی می گویند که ظاهراً خانواده او نیز از این پرونده اطلاع داشتند، اما هدف واقعی این بود که مشخص شود آیا او می خواهد شناسنامه اش باطل شود یا خیر.

امداد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملیات نجات چند روزی برای یافتن این فرد به طول انجامید، گفت: از روز دوشنبه که هفته گذشته بارید کار شروع شد و حدود سه روز به شدت پیگیری کردند زیرا منطقه نیز بسیار وسیع است و مکانی است. حفاظت، دره ها و ارتفاعات زیادی دارد و گام به گام در جایی که امکان یافتن آن وجود دارد جست و جو می کنند. تلفن های همراه او نیز خاموش شده اند و از آخرین نقطه ای که جی پی اس ردیابی شده و قابل ردیابی است، شروع شده است. و پس از چند روز پیگیری، دیروز تایید کردند که وی از کشور خارج شده است.

او در مورد ارتفاعات این توچال گفت: «هنگام جست و جوی مرد، هوا بسیار بد بود. بالاخره هموطنان امدادی واقعا فداکاری می کنند و جانشان در خطر است. کسانی که برای بالا رفتن از کوه می آیند باید به این نکته توجه کنند که امدادگران فقط آموزش دیده اند، اما باید تمام خطرات را تحمل کنند و گاهی در برف تا کمر بروند. جان آنها در خطر بود و بارها از آتش نشانی نیمه شب با ما تماس گرفته بودند و گفته بودند همکارشان در حال مرگ است و از ما خواسته بودند که خط را پاک کنیم تا آنها را منتقل کنند. نیمه های شب کسی را نداشتیم و به سختی افراد خود را پیدا کردیم و با طناب آنها را کشیدیم تا سوار کابین شوند. شب اگر در خط ما اتفاقی بیفتد، حادثه دیگری رخ می دهد. صحبت در مورد نجات، به خصوص در آب و هوای بد، بسیار دشوار است.

امداد گفت: کسانی که در رشته کوهنوردی آموزش ندیده و تجهیزات لازم را ندارند با مشکل مواجه خواهند شد. یعنی حوالی ساعت 6 هوا تاریک بود. در این شرایط که شرایط مه آلود و برفی است معمولاً گودال ها پر شده و احتمال تصادف بسیار زیاد است.

مدیرعامل توچال در پاسخ به این سوال که آیا از این فرد شکایتی وجود ندارد، گفت: به نظر می رسد سازمان آتش نشانی و نجات و هیئت سنگنوردی استان تهران بخواهند شکایت کنند. شرکت تله کابین توچال نیز شکایت کرده و از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری هستیم.

دکمه بازگشت به بالا