ورزشی

ماموریت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

کره ستاره ای: تیم ملی ایران جام جهانی 2022 قطر را با شکست مقابل آمریکا به پایان رساند و نتوانست طلسم صعود به مرحله یک هشتم نهایی این رقابت ها را بشکند. عملکرد کادر فنی و بازیکنان تیم ملی در جام جهانی انتقادات زیادی را به دنبال داشت و کارشناسان معتقدند ایران می توانست جام بیست و دوم را با نتایج بهتری به پایان برساند.

یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از جام جهانی در خصوص تیم ملی مطرح شد، بحث میانگین سنی بازیکنان بود که پس از ناکامی در صعود به مرحله حذفی، این مشکل بیش از گذشته به چشم می خورد. ایران با میانگین سنی 28.9 سال مسن ترین تیم جام جهانی بود و در صدر این لیست تیم های قدیمی جام جهانی قرار داشت. در فهرستی که کارلوس کی روش برای جام جهانی اعلام کرد، 9 بازیکن 30 سال به بالا بودند و تنها یک بازیکن در لیست ایران کمتر از 25 سال داشت که ابوالفضل جلالی بود.

مکزیک با میانگین سنی 28.5 سال، برزیل و آرژانتین با 27.9 و بلژیک با 27.8 مسن ترین تیم های جام جهانی بودند. این در حالی است که آمریکا و انگلیس، دو رقیب ایران در گروه B که موفق به صعود شدند، با میانگین سنی 25.2 و 26.4 جوان ترین تیم های جام جهانی را داشتند.

ماموریت سرمربی آینده تیم ملی

نکته نگران کننده در لیست تیم ملی این است که 20 بازیکن از 25 بازیکن حاضر در قطر برای جام جهانی 2026 بالای 30 سال سن خواهند داشت و بعید است در دوره بعدی بتوانند تیم ملی را همراهی کنند. یعنی از این پس باید خانه تکانی تا رسیدن بازیکنان جایگزین به ترکیب تیم ملی آغاز شود. اتفاقی مشابه آن پس از جام جهانی 2014 آغاز شد و نتیجه آن حضور بازیکنانی چون رامین رضاییان، وحید امیری، سردار آزمون، سعید عزت اللهی و مهدی طارمی به جای بازمانده هایی مانند جواد نکونام، آندرانیک تیموریان بود. خسرو حیدری و امیرحسین صادقی.

بازیکنان لیست 25 نفره ایران در مجموع 981 بازی ملی در کارنامه خود داشتند که بالاترین رقم در بین تیم های حاضر در جام جهانی بود اما حتی تجربه این بازیکنان هم نتوانست ایران را از حذف نجات دهد. در نیمه دوم بازی با آمریکا هم سن و سال تیم ملی محسوس بود و زمانی که ایران به گل نیاز داشت مشخص بود که چند بازیکن از نظر بدنی خسته شده اند که با توجه به فاصله کم بازی ها قابل پیش بینی بود.

ماموریت سرمربی آینده تیم ملی

ملی پوشان با این ترکیب از بزرگسالان وارد این رقابت ها شدند که کارلوس کی روش بازیکنانی چون امید نورافکین، میلاد سرلک، صالح حردانی، محمد محبی، شهاب زهدی و علی علیپور را از لیست خود کنار گذاشت و حتی با یک نفر کمتر راهی جام جهانی شد. . او در این دوره ترجیح داد به بازیکنانی که در لیست او در جام جهانی 2018 و 2019 حضور داشتند میدان بدهد اما در این دوره با افزایش سن نتوانستند کارکردهای لازم را انجام دهند. این در حالی است که ایران با میانگین سنی 26 سال و 5 ماه، هفتمین تیم جام جهانی روسیه از نظر میانگین سنی بود و شرایط متفاوتی نسبت به این دوره داشت.

از جمله بازیکنان حاضر در لیست تیم ملی برای حضور در جام جهانی، علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نواز، امیر عابدزاده، صادق محرمی، مجید حسینی، ابوالفضل جلالی، سعید عزت اللهی، علی قلی زاده، سردار آزمون و مهدی طارمی برخی از بازیکنان هستند. که انتظار می رود در جام حذفی حضور داشته باشند.جام جهانی 2026 نیز توانایی حضور در تیم ملی را دارند و نمی توان بازیکنان دیگر را به صورت جدی به عنوان بازیکنان فیکس در نظر گرفت.

در حال حاضر فدراسیون فوتبال به صورت رسمی نیمکت نشینی تیم ملی را مشخص نکرده است اما بدون شک مهمترین ماموریت سرمربی آینده تیم ملی تغییر نسل و فشار فوری خواهد بود.

ماموریت سرمربی آینده تیم ملی

بیشتر بخوانید:

258 258

دکمه بازگشت به بالا