ورزشی

محصولات دانش بنیان در صورت داشتن قابلیت فنی و برنامه‌های تحقیق و توسعه حممایت می‌شوند

غلامزاده:

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محصولات دانش بنیان در صورت داشتن قابلیت فنی و برنامه‌های تحقیق و توسعه حممایت می‌شوند.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارگاه آشنایی با فرایند اخذ مجوز دانش‌بنیانی با حضور مهندس عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران و مدیران ارشد مراکز رشد استان در ساری با ارائه سرفصل‌هایی از جمله آشنایی با فرایند ارزیابی دانش‌بنیان، آشنایی با سردبیری‌های تخصصی معاونت علمی و فناوری و آشنایی با فرایند اقدام ارزیابی و اعتراض برگزارشد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگی صندوق پژوهش و فناوری در استان مازندران وجود دارد لذا می‌توان کمک بیشتری به مازندران در تصویب طرح‌های انجام شده با توجه به وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد اختصاص داد.

غلام‌زاده فرایند دانش‌بنیان شدن محصولات و خدمات در شرکت‌های خصوصی و تعاونی و هدایت به سمت تجاری‌سازی را منوط به سه سطح فناوری متناسب با پتانسیل و ظرفیت محصول با سه سطح تائید معافیت، تائید و عدم معافیت و عدم تایید عنوان کرد و گفت؛ محصول و خدمتی مورد حمایت صندوق قرار خواهد گرفت که حداقل در مرحله تولید آزمایشگاهی باشد؛ و ایده به تنهایی نمی‌تواند مورد تائید قرار بگیرد و در مازندران هم اگر پرپوزالی با عنوان ترکیب فناوری و گردشگری پیشنهاد گردد، مورد حمایت صندوق قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مازندران اظهار داشت؛ شرکت‌های فعال در مازندران را میتوان در دسته‌های فناوری زیستی کشاورزی و صنایع غذایی دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص در درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک مخابرات و سیستم‌های خودکار فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزار‌های رایانه‌ای، خدمات تجاری‌سازی، صنایع فرهنگی صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی تقسیم‌بندی نمود.

وی با توجه به فرایند اقدام ارزیابی و اعتراض تصریح کرد؛ هر کالا و خدمت جهت تایید دانش‌بنیان باید حداکثر حائز سه شرط شامل سطح فناوری، سطح مرحله تولید و سطح طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه باشند.

وی اضافه کرد؛ در سطح فناوری، کالا‌ها و خدمات باید در حوزه فناوری بالا یا متوسط به بالا باشند. به این معنا که دانش فنی آن دارای پیچیدگی فنی قابل توجهی باشد. در مرحله تولید کالا باید در حال تولید یا در حد نمونه آزمایشگاهی باشد؛ و در طراحی مبتنی برتحقیق و توسعه انجام قابل توجه در محصول مبتنی بر تحقیق و توسعه و طراحی داخلی وانجام مهندسی معکوس، انتقال فناوری از طریق خرید تجهیزات لیسانس و انجام تحقیق و توسعه، با وارد کردن دانش فنی و ایجاد تغییرات جزئی باشد.

غلام‌زاده در ادامه با اشاره به حمایت‌های مورد نظر قانون، برای توسعه و تولید کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان تصریح کرد: چنانچه شرکت‌های تایید دانش‌بنیان متقاضی استفاده از حمایتی برای توسعه محصول جدید دانش‌بنیان باشند محصول جدید آن‌ها در صورت داشتن قابلیت فنی و برنامه‌های تحقیق و توسعه تایید می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا