اقتصادی

مدیر سابق سیا: روسیه بن‌بست جنگ اوکراین را شکسته و در حال پیشروی است

مدیر اسبق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت این ارزیابی که جنگ اوکراین در بن‌بست قرار گرفته صحیح نیست چون عملا روسیه در این جنگ در حال پیشروی است.

به گزارش اخبار ورزشی، «رابرت گیتس» مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای تاکید کرد که روسیه بن‌بست در جنگ اوکراین را شکسته و در خط مقدمی ۶۰۰ مایلی این جنگ مشغول پیشروی است.

گیتس در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: «خیلی از افراد وضعیت جنگ در اوکراین را در مقطع کنونی به عنوان بن‌بست ارزیابی می‌کنند اما من باور دارم که هم اکنون عملا این جنگ چندان در بن‌بست قرار ندارد چون روس ها پیشروی کرده‌اند.»

او که در دولت‌های «جورج دبلیو. بوش» و «باراک اوباما» به عنوان وزیر دفاع کار کرده است، بیان داشت این مساله که اوکراین شهر استراتژیک آودیوکا را از دست داد به روس‌ها اجازه داد که محورهای نبرد بیشتر به سمت شرق جلو ببرند.

مقام پیشین آمریکایی در ادامه این مصاحبه گفت: «تمامی مطالبی که من می‌خوانم نشان می‌دهند که روس‌ها در فاز تهاجمی در مکان‌های مختلف در طول خط مقدم ۶۰۰ مایلی جنگ هستند.»

رابرت گیتس اظهار کرد که اعتقاد دارد شکست‌های نظامی اوکراین به دلیل مشکل پیدا کردن این کشور در تامین مهمات و تسلیحات رخ داده‌اند.

گیتس بیان داشت: «من در گزارش‌ها خوانده‌ام که به ازای هر گلوله توپی که اوکراینی‌ها شلیک می‌کنند، روس ها ۱۰ گلوله توپ شلیک می‌کنند، بنابراین اوکراینی‌ها اکنون با کمبود مهمات توپ و گلوله مواجه هستند.»

اوکراین برای ادامه دادن به جنگ اتکای سنگینی به کمک‌های آمریکا داشته، در حالی که طبق گزارش‌ها آمریکا از ابتدا اجرای «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ تا کنون بیش از ۴۴ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار کی‌یف قرار داده است.

بسته کمکی درخواستی جدید کاخ سفید برای اوکراین در اواخر سال ۲۰۲۳ به کنگره آمریکا ارائه شد اما همچنان در بن‌بست است و به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند به مخالفت خود با این بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری ادامه دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا