ورزشی

مراقب بشقاب غذای خود در شب یلدا باشید

دیابتی‌ها بخوانند؛

مراقب بشقاب غذای خود در شب یلدا باشید

دیابت همیشه دیابت است فرقی هم نمی‌کند که عید است یا شب چله. روز عادی است یا عروسی و مهمانی. وقتی فردی دچار دیابت است در هر زمانی باید مراقب رژیم غذایی‌اش باشد تا دچار مشکل نشود.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، آمارهای جهانی نشان می‌دهد دیابت یکی از مهم‌ترین عوامل در آمار مرگ‌ومیرها در دنیا به شمار می‌آید البته خود دیابت به تنهای آن‌قدر هم خطرناک نیست اما در صورت عدم رعایت فرد مبتلابه دیابت عوارضی ایجاد می‌کند که آن عوارض می‌توانند  بیماری‌ها و مشکلاتی ایجاد کنند که منجر به اضافه وزن و چاقی و درنهایت مشکلات قلبی‌عروقی شود که اینها می‌توانند به مراتب خطر جدی‌تری به همراه داشته باشند.  آمارها نشان می‌دهد که بیش از 49 درصد از ایرانی ها در معرض چاقی قرار دارند این یعنی زنگ خطر به صدا درآمده است.

اما این خطر برای دیابتی‌ها در ایام خاص مانند شب چله و عید نوروز که  انواع شیرینی‌ها توسط مردم مصرف می‌شود پر رنگ‌تر است. زیرا میهمانی‌ها و دورهمی های شب چله ممکن است فرد را از بیماری خود غافل کند و سبب شود عدم ملاحظه او در مصرف مواد قندی شود.
علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد و متابولیسم و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با آنا گفت: استفاده از مواد شور و یا شیرین بدون احتیاط و ملاحظه برای فرد دیابتی خطرناک است و این موضوع در مناسبت‌های خاص مانند شب چله باید بیشتر رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه  بعضی‌ها می‌گویند یک شب است بخوریم اتفاقی نمی‌افتد تفکر غلطی‌ات که گاهی اطرافیان نیز در آن نقش موثری دارند و گاهی همین ناپرهیزی در یک شب می‌تواند برای بیمار به‌شدت خطرناک باشد  چراکه پرخوری در شب یلدا می‌تواند علاوه بر مشکلات سوءهاضمه که برای بیمار به همراه دارد منجر به چاقی و اضافه‌وزن هم شود. 

استقامتی بر این باور است که خوردن مواد شور به اندازه مواد شیرین برای افراد دیابتی خطرناک است به همین دلیل اگر فرد دیابتی قصد مصرف آجیل هم دارد بهتر است که به جای آجیل شور از آجیل تفت نداده نداده و خام استفاده کنند تا عوارض کمتری برای انها داشته باشد. در واقع باید در مصرف همان آجیل خام نیز توجه داشته باشند چرا که آجیل کالری بالایی دارد و برای بالا نرفتن وزن باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد. بهتر است مقدار کمی آجیل در قبل از وعده شام استفاده شود تا معده احساس سیری کرده و سبب شود شما غذای کمتری مصرف کنید. 

استقامتی  با تأکید بر اینکه گاهی تفکر اشتباهی در بین بیماران دیابتی وجود دارد و فکر می‌کنند انجیر و یا کشمش قند کمتری نسبت به سایر مواد شیرین دارد ادامه داد: این موضوع کاملاً اشتباه است کشمش، توت، انجیر از میوه هایی هایی هستند که قند بالایی دارند و نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد افراد دیابتی می‌توانند به جای ان از فندق، پسته و یا بادام زمینی آن هم به صورت خام استفاده کنند تا شوری آنها باعث تشدید بیماری آنها نشود.

البته او به این نکته نیز اشاره کرد که افراد دیابتی در مصرف میوه نیز باید تعادل را رعایت کنند و تا 4 واحد میوه مجاز هستند که مصرف کنند مثلاً یک قاچ هندوانه، یک عدد خرمالو، یا نصف کاسه انارمی تواند برای یک بیمار دیابتی در شب یلدا مناسب باشد. بااین‌وجود آمار مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها در شب یلدا برای بیماران دیابتی بیشتر می‌شود به همین دلیل بهتر است این بیماران  میوه‌هایی مثل گریپ‌فروت، سیب را جایگزین میوه‌های شیرین کنند.

افراد دیابتی باید مراقب مصرف باسلوق، پشمک، شیرینی و یا انواع شیرینی‌هایی که در این شب در بیشتر خانواده‌ها استفاده می‌شود باشند.
استقامتی تأکید کرد: دیابتی‌ها از مصرف شیرینی‌های خامه‌ای جدا خودداری کنند و اگر هم قصد خوردن شیرینی دارند از شیرینی های کوچک و خشکان هم به میزان بسیارکم استفاده کنند زیرا شیرینی‌های خامه‌ای مملو از چربی های غیرمفیدی است که می‌تواند قند خون را به‌شدت افزایش داده و حال بیمار را به وخامت ببرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: حتماً بیماران باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و دستور مصرف انسولین را در شب یلدا بپرسند تا به صلاحدید پزشک زمان و میزانان مشخص شود تا مشکلی برای بیمار به وجود نیاید. در واقع میزان مصرف مواد قندی بیماران دیابتی در وعده‌ام و بعد از شام نباید از 7 واحد بیشتر باشد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا