ورزشی

مردان و زنان ورزشکار نسبت به مخاطب غایب واکنش متفاوتی نشان می‌دهند

بر مبنای مطالعه‌ای علمی مشخص شد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که عملکرد ورزشکاران مردان و زنان ورزشکار در حضور تماشاگران و در غیاب آنها متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بدون تماشاگر، مردان آهسته‌تر و زنان سریع‌تر می‌دوند. به نظر می‌رسد کمبود تماشاگر در طول همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر قابل توجهی بر عملکرد ورزشکاران در جام جهانی بیاتلون ۲۰۲۰ داشته است.

سایت (sciencedaily) نوشت: مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه مارتین لوتر هال-ویتنبرگ (MLU) انجام شد و در روانشناسی ورزش نشان می‌دهد بر اساس تجزیه و تحلیل جدید، زنان در کار‌های پیچیده مانند تیراندازی، زمانی که تماشاچی حضور داشتند در حالی که مردان حضور نداشتند، عملکرد بهتری داشتند.

تئوری تسهیل اجتماعی بیان می‌کند که عملکرد یک فرد در صورتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد که دیگران او را تماشا کنند. حضور صرف یک مخاطب، انجام کار‌های ساده را بهبود می‌بخشد، به ویژه کار‌هایی که نیاز به استقامت دارند. آملی هاینریش از مؤسسه علوم ورزشی در MLU توضیح می‌دهد: «مطالعات تاکنون نسبتاً واضح بوده‌اند، اما نتایج در مورد وظایف هماهنگ‌کننده پیچیده‌تر ناهمگن هستند». به طور کلی، فرض بر این است که عملکرد زمانی که مخاطب وجود دارد، رو به زوال است.

**نتایج مردان مطابق انتظار بود

هاینریش یک متخصص روانشناسی ورزشی است که مربی تیم بیاتلون جوانان آلمان است. او در مطالعه جدید خود از موقعیت ویژه ورزش ناشی از ویروس کرونا استفاده کرد. هاینریش می‌گوید: «این بیماری همه‌گیر فرصتی منحصر به فرد برای مطالعه تأثیر مخاطب خارج از شرایط تجربی در دنیای واقعی است. او زمان‌های دویدن و موفقیت‌های تیراندازی دو ورزشکاران مرد و زن از فصل ۲۰۱۸/۲۰۱۹ را با عملکرد آن‌ها در فصل ۲۰۲۰ در مسابقات سرعت و شروع دسته جمعی مقایسه کرد. هاینریش می‌گوید: «نتایج مردان مطابق انتظار بود، آنها با حضور تماشاگران سریع‌تر دویدند، اما در تیراندازی ضعیف‌تر عمل کردند.»

**عملکرد معکوس زنان

در حالی که اسکی کراس کانتری عمدتاً به استقامت نیاز دارد، تیراندازی یک کار هماهنگ است. جالب اینجاست که برای زنان برعکس بود. آنها در حضور تماشاگران کندتر می‌دویدند، اما به طور متوسط یک ثانیه کامل کمتر طول کشید تا شوت خود را بزنند و حداقل در دوی سرعت، عملکرد گلزنی آنها ۵ درصد بیشتر بود. محققان بر این باورند که نتایج تنها به دلیل نوسانات در عملکرد ورزشکاران نیست. این مطالعه با ۸۳ (دوی سرعت) و ۳۴ (استارت دسته جمعی) دو ورزشکار جام جهانی، پایه شواهد خوبی داشت، و گرایش یکسانی برای هر دو رشته نشان داده شد.

**نیاز به دقت بیشتر در بررسی 

پروفسور الیور استول، رئیس بخش روانشناسی ورزشی در MLU، می‌گوید: «طبق اطلاعات ما، این اولین باری است که یک مطالعه توانست تأثیر متفاوتی از مخاطبان بر مردان و زنان نشان دهد. بیشتر مطالعات قبلی در مورد این موضوع عمدتاً با مردان انجام شده است.

هاینریش می‌گوید: «مطالعه ما سؤالاتی را در مورد تعمیم‌پذیری تئوری تسهیل اجتماعی مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که ممکن است یک تفاوت قبلاً ناشناخته بین مردان و زنان وجود داشته باشد». او می‌گوید، این موضوع باید در مطالعات بیشتر برای سایر ورزش‌ها که شامل عناصر مرتبط با استقامت و هماهنگی نیز هستند، با دقت بیشتری بررسی شود.

**نقش کلیشه‌های جنسیتی در عملکرد ورزشکاران

تاکنون، محققان تنها می‌توانند در مورد دلایل احتمالی تفاوت‌های عملکردی خاص جنسیتی در پاسخ به مخاطبان یا عدم وجود آن حدس بزنند. هاینریش می‌گوید: «این امکان وجود دارد که کلیشه‌های جنسیتی در این زمینه نقش داشته باشند. به عنوان مثال، مردان از نظر بدنی قوی‌تر در نظر گرفته می‌شوند؛ کلیشه‌ای که می‌تواند با حضور تماشاگران تقویت شود. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهد که زنان با حساسیت بیشتری به بازخورد واکنش نشان می‌دهند. در هر صورت، به گفته هاینریش، یافته‌ها بار دیگر نشان می‌دهد که جنسیت باید در مطالعات روان‌شناختی به‌عنوان یک عامل تأثیرگذار احتمالی مورد توجه قرار گیرد.»

دکمه بازگشت به بالا