فعالان کسب و کار

مزایا و معایب استفاده از بخاری گازی بدون دودکش چیست؟

گرمایش بدون دودکش

بخاری های بدون کانال برای تامین گرما نیازی به دریچه یا مجرای ندارند و در اندازه های مختلفی برای مناسب بیشتر فضاها موجود هستند.

انواع بخاری بدون دودکش

دو نوع اصلی بخاری بدون دودکش وجود دارد: شعله آبی و مادون قرمز. هر دو عالی هستند (معمولا بیش از 99٪).

یک بخاری مادون قرمز بی سیم از گاز برای گرم کردن پانل های سرامیکی استفاده می کند و گرما را به اشیاء (یا افراد) در اتاق ساطع می کند.

بنابراین، یک بخاری مادون قرمز یک منبع گرما بسیار مستقیم است: اگر مستقیماً در مقابل کسی بایستید، بلافاصله گرما را احساس خواهید کرد.

بخاری بدون شعله آبی به صورت همرفتی عمل می کند و هوای واقعی اتاق را گرم می کند. یک بخاری شعله آبی ممکن است برای گرم کردن یک اتاق بیشتر طول بکشد زیرا باید هوا را به جای جسم گرم کند، اما کنترل دمای ثابت تری نسبت به بخاری مادون قرمز ارائه می دهد. اگر فضای شما عایق بندی شده است، بخاری شعله آبی احتمالا انتخاب بهتری است.

بخاری ها و شومینه های بدون دودکش که در یک فضای بسته تعبیه شده اند در صنعت گاز «لوازم بدون هوا» نامیده می شوند. آنها محصولات احتراق را مستقیماً به فضای زندگی ساطع می کنند. این بخاری ها بسیار محبوب هستند و با قیمت پایین خرید و نصب ارزان مشتریان جذب می شوند. به عنوان مثال، طبق مجله Appliance، فروش بخاری های بدون دود در ایالات متحده از سال 2004 تا 2008 به طور متوسط ​​290000 دستگاه در سال بوده است.

مزایای بخاری بدون دودکش

نصب بخاری دودکش هزینه کمتری نسبت به بخاری های مستقیم دارد و انعطاف پذیری بیشتری در نصب دارد زیرا برای تهویه نیازی به دسترسی به دیوار خارجی ندارد. با این حال، دود در داخل آزاد می شود. به همین دلیل نصب بخاری های بدون هوا در اتاق خواب ها قانونی نیست و برخی از قوانین داخلی ساختمان به هیچ وجه اجازه نصب آنها را نمی دهد.

نصب بخاری بدون دودکش ارزان است. شما به سادگی دستگاه را خریداری کرده، آن را به منبع گاز وصل کرده و آن را روشن کنید. بدون لوله های هواکش مزاحم برای نصب از طریق دیوار یا بالای دودکش.

مشکلات مربوط به استفاده از بخاری بدون دودکش

وقتی اجازه می دهیم این محصولات قابل اشتعال وارد اتاق ما شوند، چندین مشکل ایجاد می شود:

احتراق محصولات احتراق

اولاً، علاوه بر بخار آب و دی اکسید کربن، برخی از محصولات جانبی احتراق وجود دارند که برای ما خوب نیستند. با بخاری های بدون دودکش، فرآیند احتراق (بازده 99.9٪ یا بالاتر، طبق گفته سازندگان) بسیار کامل است – اما یک دهم یا یک درصد می تواند بسیار تحریک کننده باشد زیرا حاوی ترکیباتی مانند مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دوده و نسوخته است. هیدروکربن ها

اول، همراه با بخار آب و دی اکسید کربن، برخی از محصولات جانبی احتراق وجود دارند که برای ما خوب نیستند. با بخاری بدون دودکش، فرآیند احتراق (بازده 99.9٪ یا بهتر، طبق گفته سازنده) بسیار کامل است – – اما این دهم یا صدم درصد می تواند بسیار ناخوشایند باشد و حاوی ترکیباتی مانند مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، نیتروژن باشد. ، دوده و هیدروکربن های نسوخته.

مونوکسید کربن در سطوح بالا سمی (حتی کشنده) است و در سطوح پایین باعث مشکلات سلامتی طولانی مدت می شود. دی اکسید نیتروژن، حتی در سطوح پایین، می تواند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد و حساسیت ما را به عفونت های تنفسی افزایش دهد.

یک سنسور کاهش اکسیژن (ODS) در بخاری‌های گازی و شومینه‌های بدون تهویه، جریان گاز را در صورتی که سطح اکسیژن به زیر 18 درصد کاهش یابد، قطع می‌کند (که نشان می‌دهد هوای تازه کافی به خانه وارد نمی‌شود)، اما ODS مونوکسید کربن یا سایر موارد خطرناک را تشخیص می‌دهد. انتشارات تشخیص نمی دهند

2. متراکم شدن آب در خانه

مشکل دوم این است که حتی محصولات احتراق “تمیز” و غیر سمی که اغلب به خانه آورده می شوند، خیلی خوب نیستند. سطوح بالای دی اکسید کربن می تواند باعث احساس خواب آلودگی و یا تحریک چشم شود.

مقدار زیادی بخار آب منتشر شده در خانه‌های ما باعث افزایش سطح رطوبت می‌شود و می‌تواند منجر به تراکم در پنجره‌ها، دال‌های بتنی یا نواحی دیوارهای “پل حرارتی” شود. این رطوبت می تواند منجر به رشد کپک، آلرژی و آسم در بین صاحبان خانه و پوسیدگی شود. هرچه خانه باریکتر باشد، خطر بیشتر است. یک بخاری گازی بدون دود 30000 Btu/hr حدود یک سوم گالن آب در ساعت و حدود هفت گالن در روز تولید می کند.

سایر مواد قابل احتراق

همه سوخت‌ها حاوی رگه‌هایی از گوگرد هستند، برخی بیشتر از بقیه بسته به منبع. در طی احتراق، گوگرد موجود در سوخت با اکسیژن ترکیب می شود و دی اکسید گوگرد را تشکیل می دهد. سطوح کمتر از ½ قسمت در میلیون (ppm) می تواند به برخی گیاهان آسیب برساند.

گاز اتیلن یکی دیگر از آلاینده های تولید شده در حین احتراق است. همچنین می تواند از رسیدن یا پوسیدگی مواد گیاهی تشکیل شود. سطوح زیر 0.01 ppm می تواند علائمی مانند تغییر شکل برگ و گل، توقف رشد، ریزش جوانه، اپیناستی و پیری گل را ایجاد کند. اگر بخاری بدون دودکش نصب می کنید، باید مراقب باشید. مطمئن شوید که هوای کافی برای آرایش خود دارید و اغلب آن را حفظ کنید. برای هشدار در مورد میزان آلودگی بیش از حد از گیاهان نشانگر نزدیک بخاری ها استفاده کنید.

اقدامات پیشگیرانه هنگام استفاده از بخاری های بدون دودکش

با خواندن برچسب های هشداری که با بخاری های بدون دود ارائه می شود، باید بدانید که این ایده خوبی نیست. این برچسب ها توصیه می کنند که پنجره ها در حین کار باز شوند، هر بار بیش از چهار ساعت کار نکنند و به عنوان سیستم گرمایش اولیه استفاده نشوند. آیا واقعاً این توصیه ها رعایت می شود؟

بر کسی پوشیده نیست که وسایل گازسوز و نفت بدون دودکش ایده بدی هستند. بسیاری از دانشمندان و متخصصان سلامت مدت‌هاست که استدلال می‌کنند که آنها هیچ منطقی ندارند. بسیاری از نشریات زیست محیطی استدلال کرده اند که این دستگاه ها باید در واقع با قوانین ساختمانی ممنوع شوند.

اما نکته قابل توجه این است که تنظیم بخاری های بدون دود مسیر دیگری را طی کرده است. تأثیر صنایع سنگین بر فرآیند کدگذاری و گسترش روزافزون قوانین ساختمانی در سراسر جهان، ممنوعیت این محصولات را دشوارتر کرده است.

به طور کلی، واحدهای بدون فشار برای گرم کردن اتاق های یک نفره و در عین حال کاهش هزینه های گرمایش خانه طراحی شده اند.

اکثر بخاری های نسوخته اکنون دارای سنسورهای کاهش اکسیژن یا “ODS” هستند. اگر سطح اکسیژن بالاتر از سطح ایمنی ODS نیست، بلافاصله جریان گاز به مشعل را متوقف کنید. سوخت های رایج گاز طبیعی و پروپان هستند. در حالی که این بخاری ها راه حل های سریعی برای اتاق های سرد ارائه می دهند، شما نیاز به فیلتر هوا در آن اتاق یا فضا دارید. این را در نظر بگیرید، گرم کردن اتاق با واحد شعله آبی تفاوتی با استفاده از اجاق گاز ندارد.

گرمایش بدون دود در طیور و دامپروری

استفاده از بخاری بدون دود برای بسیاری از کشاورزانی که طیور یا گاو پرورش می دهند یک روش معمول است. برخی از گونه ها به گرما بسیار حساس هستند، به ویژه در زمان تولید مثل. این حیوانات در این مرحله اولیه به گرمای اضافی نیاز دارند و با رشد آنها این نیاز کاهش می یابد.

تاسیسات مرغداری و دامداری باید به گونه ای طراحی شود که با استفاده از مشعل های بدون دودکش، سیستم تهویه هوای تازه کافی را برای دام های نگهداری شده در تاسیسات فراهم کرده و محیطی سالم در خود تاسیسات ایجاد کند.

• هرگز از گاز طبیعی در دستگاهی که برای گاز پروپان طراحی شده است استفاده نکنید.

• هرگز از پروپان در واحد گاز طبیعی استفاده نکنید.

• مشاهده تمام اتصالات. برای جلوگیری از خطر آتش سوزی، تصادف یا انفجار، نشت هوا را با شعله باز بررسی نکنید.

بخاری بدون دودکش با درجه ورودی بیش از 10000 BTU در ساعت نباید در اتاق خواب یا حمام نصب شود و بخاری بدون هوا با ورودی بیش از 6000 BTU در ساعت نباید در حمام نصب شود.

بخاری RMC-LC30، LI30، LC20 یا LI18 را در اتاق خواب یا حمام نصب نکنید.

بخاری های RMC-LC10 یا LI10 نباید در حمام نصب شوند، آنها در اتاق خواب مجاز هستند.

• بخاری LI06 را می توان در حمام یا اتاق خواب استفاده کرد.

• بخاری بدون دودکش برای گرمایش کمکی طراحی شده است

• برای کار با این بخاری از دمنده یا سایر لوازم جانبی غیرمجاز استفاده نکنید.

• به دلیل دمای بالا، دستگاه باید دور از ترافیک و دور از فروشگاه های مبلمان و پارچه قرار گیرد. اجسام قابل اشتعال را از جلو و بالای بخاری بیشتر از 36 اینچ و از طرفین بخاری بیشتر از 10 اینچ (برای بخاری L106 8 اینچ) نگه دارید.

چگونه بخاری گازی بدون دودکش را ایمن نگه داریم؟

نصب حرفه ای انجام دهید

نصب کلیه بخاری های گازی بدون دودکش باید توسط متخصص انجام شود. آنها از خطرات آگاه هستند و آموزش دیده اند و دانش لازم برای تشخیص خطراتی را دارند که صاحبان خانه معمولی ممکن است متوجه آن نشوند. تجربه و هوش آنها می تواند از شما، خانواده یا خانه شما محافظت کند.

از سنسورهای اکسیژن استفاده کنید

فقط بخاری های گازی تایید شده توصیه می شود. بخاری های تایید شده دارای سنسور کمبود اکسیژن (ODS) هستند که در صورت کاهش سطح اکسیژن در فضا به 18.5 درصد یا کمتر، جریان گاز را قطع می کند. برای مرجع، سطح نرمال هوا هنوز حدود 21٪ است.

از مکان های مناسب استفاده کنید

یک نصاب حرفه ای می تواند واحد گرمایش مناسب فضای شما را انتخاب کند. دانش آنها ارزشمند است.

نصب آشکارساز مونوکسید کربن

یک آشکارساز مونوکسید کربن با نمایشگر دیجیتال نصب کنید. مونوکسید کربن کشنده است زیرا بی بو، بی رنگ، بی مزه و برای انسان نامرئی است.

جمع بندی

اگرچه بخاری بدون دود در ابتدا جمع و جور و مقرون به صرفه است، بخاری گازی بدون دود در دراز مدت اقتصادی تر، کارآمدتر و ایمن تر است.

اگر تصمیم به استفاده از بخاری گازی بدون تهویه در منزل خود دارید، از یک متخصص برای نصب آن استفاده کنید. مطمئن شوید که بخاری را به درستی نگهداری کنید، آشکارسازها را نصب کنید و پروتکل های ایمنی عمومی را رعایت کنید. نوعی تهویه در فضا فراهم کنید و هرگز اجازه ندهید بخاری بیش از چهار ساعت در یک زمان کار کند.

دکمه بازگشت به بالا