ورزشی

مسافران ایرانی هانگژو/ چرا فوتبالِ بلاتکلیف به هندبال ترجیح داده شد؟

نزدیک به چهار ماه تا برگزاری بازیهای آسیایی هانگژو باقی مانده و هرچند شاکله اصلی رشته‌های اعزامی مشخص شده اما برخی رشته‌ها کماکان در لیست انتظار قرار دارند.

به گزارش اخبار ورزشی، بازی‌های آسیایی یک رویداد چند ورزشی است که قرار است طی سال جاری در هانگژو چین برگزار می‌شود. هانگژو پس از پکن در سال ۱۹۹۰ و گوانگژو در سال ۲۰۱۰ سومین شهر چین خواهد بود که میزبان بازی‌های آسیایی می‌شود و قرار است این رقابت‌ها در ۶۱ رشته و ۴۸۲ ماده ورزشی برگزار شود. گفتنی است بازی‌ها در ابتدا قرار بود از ۱۹ شهریور تا سوم مهرماه سال گذشته برگزار شود اما این رویداد به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد و تاریخ‌ جدید بازی‌های آسیایی از یکم تا ۱۶ مهرماه سال جاری خواهد بود.

نکته قابل تامل در مورد اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی هانگژو اینکه تعیین تکلیف در مورد رشته‌های اعزامی به طول انجامید، مسئله‌ای که بلاتکلیفی ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی را به دنبال داشت تا در نهایت ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک، آسیایی و پاراآسیایی ۲۶ فروردین سال جاری تشکیل شد و دو گروه از رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو مشخص شدند.

با این وجود اما پرونده رشته‌های اعزامی بسته نشد و درحالی که قرار بود ستاد عالی بازی‌ها ظرفیت رشته‌های گروه دوم و رشته‌هایی که در گروه سوم قرار دارند را در جلسه بعدی مشخص کند اما برخلاف انتظار این اتفاق رخ نداد و ۲۳ اردیبهشت ماه در دوازدهمین جلسه ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک آسیایی و پاراآسیایی درباره سایر رشته‌های باقی مانده اعزامی به بازی‌های آسیایی بحث و تبادل‌نظر و تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ شد.

مسافران ایرانی هانگژو/ چرا فوتبالِ بلاتکلیف به هندبال ترجیح داده شد؟

رشته‌های قطعی با ظرفیت کامل و نامشخص

در نخستین جلسه ستاد عالی در سال ۱۴۰۲ دو گروه از رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو مشخص شدند.

به این ترتیب در گروه یک با عنوان رشته‌های قطعی با ظرفیت کامل در رشته‌های کشتی (آقایان)، کاراته (آقایان و بانوان)، وزنه برداری (آقایان)، ووشو و کوراش (آقایان و بانوان)، تکواندو (آقایان و بانوان) والیبال (آقایان)، کبدی (آقایان و بانوان)، قایقرانی در رشته کانو و کایاک و رویینگ (آقایان و بانوان)، دو و میدانی (آقایان) و واترپولو(آقایان) اعزام می‌شوند.

همچنین رشته‌های صخره‌نوردی (آقایان و بانوان)، تیراندازی (آقایان و بانوان)، تیراندازی با کمان کامپوند (آقایان و بانوان)، هندبال (آقایان)، بازی‌های الکترونیک (آقایان)، بوکس (آقایان)، شطرنج (آقایان و بانوان)، وزنه‌بردای (بانوان)، دوومیدانی (آقایان و بانوان)، فوتبال (آقایان)، تنیس روی میز(آقایان)، شمشیربازی سابر(آقایان)، دوچرخه سواری کوهستان (بانوان) و ژیمناستیک هنری گروه دوم اعزامی رشته‌های قطعی با ظرفیت نامشخص به این رقابت‌ها خواهند بود.

در این جلسه هم‌چنین در خصوص  چهار رشته اسکیت (فری استایل)، بسکتبال، دوچرخه‌سواری و جودو تصمیم‌گیری و مقرر شد به گروه دوم جهت اعزام اضافه شوند. درباره گروه سوم و نحوه پرداخت کمک‌هزینه به ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و المپیک ۲۰۲۴ نیز با توجه به اهمیت موضوع،   حاضران در جلسه تصیم گرفتند که در جلسه بعدی این دو موضوع را با دقت بیش‌تری مورد بررسی قرار دهند.

رشته‌های حذف شده و رشته‌های در انتظار

در دوازدهمین جلسه ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک آسیایی و پاراآسیایی حضور تیم ملی فوتبال در بازی‌های آسیایی(مردان) به تصویب رسید و اعلام شد که تمامی امور این تیم با هماهنگی کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال انجام خواهد شد. همچنین تصمیم بر این شد که تیم ملی فوتبال بانوان چنانچه به تشخیص کمیته تخصصی ستاد حداکثر تا رتبه ۶ قرار گیرند اعزام شوند.

رشته‌های اسکواش (پسران و دختران)، بسکتبال دختران (پنج نفره)، دوچرخه‌سواری(کوهستان پسران، پیست و جاده دختران)، بدمینتون آقایان، سه‌گانه، شمشیربازی فلوره (پسران و دختران)، ژیمناستیک (ترامپولین)، سپک تاکرا (آقایان و بانوان) و دراگون بوت (دختران) قطعا اعزام نخواهند شد. در این جلسه با اعزام تیم هندبال دختران به بازی‌ها موافقت شد.

مسافران ایرانی هانگژو/ چرا فوتبالِ بلاتکلیف به هندبال ترجیح داده شد؟

رشته‌های در انتظار

همچنین تصمیمی بر این شد تا وضعیت تیم ملی والیبال زنان مجددا توسط کمیته کارشناسی بررسی و مجددا به ستاد اعلام شود. همچنین وضعیت تیم هندبال مردان مجددا توسط کمیته کارشناسی بررسی و مجدا به ستاد اعلام خواهد شد، علاوه بر این اعلام شد وضعیت تیم‌ بسکتبال ۳ نفره زنان توسط کمیته کارشناسی بررسی و به ستاد اعلام می‌شود.

چرا فوتبال سهمیه گرفت اما هندبال چشم‌انتظار ماند

اما یکی از نکات قابل تامل در مورد تصمیم ستاد عالی بازیهای آسیایی تصویت شدن حضور تیم ملی فوتبال امید در هانگژو و قرار دادن تیم ملی هندبال در لیست انتظار بود. در حالی که تیم ملی فوتبال امید در بلاتکلیف‌ترین حالت ممکن قرار دارد و حتی سرمربی هم ندارد، ستاد عالی حضور این تیم در هانگژو را تصویب کرد اما تیم ملی هندبال مردان که شانس بالایی برای قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر را دارد، در لیست انتظار قرار گرفته که جای تعجب دارد چرا که هندبال شانس بالاتری نسبت به فوتبال برای رسیدن به مدال دارد ضمن اینکه تعداد نفرات هندبال کمتر است و اعزام آن هزینه کمتری دارد.

سهمیه‌های نفری در ۶ رشته

موافقت با اعزام تیم‌های تنیس روی میز(یک دختر و یک پسر)، تنیس خاکی(یک دختر)، شمشیربازی اپه(یک دختر)، جودو(یک دختر) و تیراندازی با کمان و ریکرو (یک دختر و یک پسر)، شنا (۴ پسر) از دیگر تصمیمات مهم این جلسه بود.

در نهایت اینکه حدود ۴ ماه تا بازیهای آسیایی باقی مانده و هر چند شاکله اصلی اعزام رشته‌های ورزشی به بازیهای آسیایی هانگژو مشخص شده اما همچنان پرونده نهایی کاروان ایران بسته نشده است و اعزام برخی رشته‌ها پس از بررسی، نهایی یا منتفی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا