ورزشی

مصاف با افغانستان و قرقیزستان بازی‌های تدارکاتی مناسبی نیست

شاید در جام ملت‌های آسیا فراتر از انتظار ظاهر شدیم

پیشکسوت تیم ملی فوتبال گفت: شانس دیگر مدعیان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا از ما بیشتر است ولی امکان دارد فراتر از انتظار ظاهر شویم.

ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص برتری ۶ بر یک تیم ملی فوتبال ایران مقابل افغانستان و اینکه حضور در مسابقات کافا می‌تواند تورنمنت مثبتی برای تیم امیر قلعه‌نویی در مسیر آماده‌سازی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر باشد، اظهار داشت: سرمربی تیم ملی داخلی است و بر مبنای خواسته‌هایش از فدراسیون فوتبال تورنمنت‌هایی برای تیمش تدارک دیده می‌شود. اگر صحت داشته باشد که حضور در مسابقات کافا به اصرار فدراسیون بوده پس سرمربی تیم ملی اقتدار ندارد. آنچه مسلم است مصاف با افغانستان و قرقیزستان و نهایتاً ازبکستان، بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای تیم ملی نیست و البته یکی از مشکلات تمام‌ناشدنی تیم‌های ملی در ادوار مختلف ضعف در دیدارهای تدارکاتی بوده و به نظر می‌رسد این بار هم شرایط تغییری نکند.

**موفقیت‌های ملی همیشگی نیست 

وی درباره اینکه با چنین روندی می‌توان انتظار داشت تیم ملی در بهترین و ایده‌آل‌ترین شرایط به مصاف رقبای اصلی خود در جام ملت‌های آسیا برود، گفت: گذر زمان همه چیز را ثابت می‌کند و البته نمی‌شود از حالا قضاوت کرد. تجربه گذشته نشان داده حریفان مهم ‌‌‌‌حتی بسیاری از تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بهتری از ما داشته و دارند که باعث می‌شود شانس دیگر مدعیان قهرمانی از ما بیشتر باشد. تیم ملی ما اگر موفق به کسب نتایج خوبی شود به واسطه توانایی و خلاقیت کادرفنی و بازیکنان است که چنین موفقیت‌هایی مقطعی بوده و همیشگی نیست. در جام ملت‌های پیش رو هم باید به همین نکته دلخوش باشیم و دل به مدیریت نبندیم.

**مدیریت ضعیف باعث چرخه معیوب بازیکن سازی شده است 

پیشکسوت تیم ملی فوتبال با اشاره به عدم پشتوانه سازی برای تیم ملی بزرگسالان یادآور شد: روی تیم‌های پایه ملی و باشگاهی کمتر از تیم بزرگسالان کار کردیم و طبیعی است در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید به اندازه کافی بازیکن نداریم که آنها را در شرایطی که تیم ملی نیاز به پوست اندازی دارد جایگزین کنیم. مدیریت ضعیف باعث ایجاد چرخه معیوب بازیکن سازی شده و کار را برای سرمربی تیم ملی سخت کرده‌ایم چون او برای انتخاب بازیکنان جوان محدود شده است. مطمئنا به دلیل کثرت جمعیت امکان استعدادیابی وجود دارد ولی در پرورش استعدادها دچار ایراد هستیم و نمی‌توانیم استفاده اصولی کنیم. در این زمینه از رقبای آسیایی عقب مانده‌ایم و ناکامی‌های متعددی در رده‌های پایه داشتیم. سرمربی تیم ملی هم ناچار است به بازیکنان باتجربه اعتماد کند و روی بازیکنان جوان ریسک نکند. 

**شناخت قلعه‌نویی از سرمربی خارجی بیشتر است 

قاسمپور در مورد اینکه با شرایط فعلی می‌شود از امیر قلعه‌نویی انتظار داشت طلسم صعود به فینال جام ملت‌های آسیا را با تیم ملی بشکند، عنوان کرد: سرمربی تیم ملی مسئولیت پذیرفته و باید از او کسب بهترین نتایج را داشت. امیر قلعه‌نویی بومی است و داخلی بودن او به خاطر سال‌ها مربیگری در فوتبال ایران و دومین تجربه سرمربیگری تیم ملی، آگاهی و شناخت کاملی از فوتبال ملی دارد و در این زمینه از سرمربی خارجی جلوتر است. او در کادرفنی خود مربیان قوی کم دارد و البته اضافه شدن دستیار خارجی اتفاق خوبی است. قلعه‌نویی می‌توانست بدنساز و روانشناس خارجی هم برای تقویت کادرش اضافه کند. در مجموع باید منتظر ماند تا در گذر زمان اثرگذاری دستیار ایتالیایی وی معلوم شود و شاید تیمی در جام ملت‌های آسیا ببینیم که فراتر از انتظار ما ظاهر شود.

دکمه بازگشت به بالا