ورزشی

معرفی کتاب/ «کاپوچینو در رام‌الله»؛ روایتی از یک زندگی معمولی در کرانه باختری

به گزارش خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری اخبار ورزشی، اگر دوست دارید پخش مستقیم یک زندگی کاملاً معمولی را از کرانه باختری ببینید کتاب «کاپوچینو در رام الله» را پیدا کرده و بخوانید. 

سعاد یک فلسطینی مبارز نیست و ارتباطی هم با گروه‌های مبارز ندارد، کتاب «کاپوچینو در رام‌الله» شرحي از شرایط کسی است که می خواهد شبیه همه آدم‌های دنیا زندگی روزمره‌اش را داشته باشد.

اما این زندگی در وضعيت اشغال و رويارويي مدام با سربازان اسرائيلي است و تفاوت زندگی سعاد از اینجا معلوم می‌شود؛ حکومت نظامی‌های فراوان و مهمانی‌های عجله‌ای، ازقوانین سخت تردد و آرزوی فلسطینی‌ها برای رفتن به بیت‌المقدس و از تبعیض‌های عجیب و غریبی که با حضور اسرائیلی‌ها در سرزمین شان ایجاد شده است. مواجهه‌ مستقیم و بی واسطه‌‌ سعاد و اسرائیلی‌ها باعث می‌شود به این نتیجه برسد که تا وقتی اسرائیلی‌ها اینجا هستند هیچ چیز درست نمی‌شود.

سعاد امیری یادداشت‌های روزانه‌اش را که مربوط به سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۴ میلادی است، با سفری که از مادرش جدا شده آغاز کرده؛ سفر از امان؛ شهری که در آن بزرگ شد و بیشتر زندگی خود را در آن گذراند. 

در این یادداشت‌ها از توالی منظم رویدادها یا تاریخ‌ها خبری نیست. رویدادها رخ داده‌اند و باتوجه‌ به احساس نویسنده بر روی صفحات کاغذ نقش بسته‌اند.

هر بخش با نامی از بخش‌های دیگر جدا شده است، «ولخرجی به‌خاطر موشک‌های اسکاد صدام»، «حماسهٔ هفت‌سالهٔ هویت من»، «ماسک ضدگاز»، و «رام‌الله در حکومت نظامی» عناوین برخی از این بخش‌ها است.

صراحت موجود در تعریف وقایع و حتی خصوصی‌ترین اتفاقات زندگی نویسنده، به این کتاب جذابیتی خاص بخشیده است.

کتاب «کاپوچینو در رام الله» را لیلا حسینی ترجمه و انتشارات روایت فتح چاپ کرده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا